Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kan man använda ett bromsok upp-och-ner?
3 besök senaste veckan (5694 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
dvs om det på "originalbilen" satt bakom framaxeln, kan man på min bil flytta oket till framför framaxeln?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Problemet är väl då att luftningen hamnar underst på oket.
Detta kan man då lösa jätte enkelt genom att byta sida, dvs sätta oket som ursprungligen satt på höger sida till vänster sida.

_________________
Jonas Edling
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18641



Fast då bör man fundera på om man har olika stora kolvar osv, jobbigt att sätta dom med fel rotationsriktning menar jag..

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



maz - hur menar du?

annars kan man ju vända upp och ner på bilen när det är dags att lufta!
enklare är kanske att ta loss oket och skivan o vända rätt på det när det är luftningsdags
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3993



Anders Jeppsson skrev:
maz - hur menar du?


Skulle tippa på att Maz tänker på att vissa ok har olika stora ok för att ge belägget en "mjukare" anläggning mot skivan. Dvs först en liten kolv, och sen en större. Sett ur rotationsriktningen.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803


Trådstartare
men inga andra problem än med luftningen kan tänkas eller?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12868



Ragnar skrev:
Anders Jeppsson skrev:
maz - hur menar du?


Skulle tippa på att Maz tänker på att vissa ok har olika stora ok för att ge belägget en "mjukare" anläggning mot skivan. Dvs först en liten kolv, och sen en större. Sett ur rotationsriktningen.

mvh/Ragnar


ah! så menar ju han såklart!
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208




_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



De ok som har endast en kolv per sida, har ofta icke-rotationssymmetriska kolvar.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Kan man inte sammtidigt byta sida på oken???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ragnar skrev:
Anders Jeppsson skrev:
maz - hur menar du?


Skulle tippa på att Maz tänker på att vissa ok har olika stora ok för att ge belägget en "mjukare" anläggning mot skivan. Dvs först en liten kolv, och sen en större. Sett ur rotationsriktningen.

mvh/Ragnar


Lite OT, men olikstora kolvar är för att kompensera för att beläggen pga sin tjocklek får ett vridande moment på sig från friktionen mot skivan vilket gör att tryckfördelningen blir olika över ytan, detta kompenseras med olikstora kolvar som trycker olika hårt på olika delar. Annars kommer beläggen bla. att snedslitas

Enkelkolvsok har oftast istället en kant på kolven som gör att man får en snedbelstning som kompenserar på samma sätt som olikstora kolvar. Kolven går oftast att rotera så att man får rätt anläggning även om man byter position på oket.

Förrutom olikstora kolvar så är den viktigaste detaljen luftningen. dvs att luftningsnippeln alltid måste utgöra den högsta punkten i oken annars går det ju inte att lufta bromsarna.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Då kan jag och passa på att ställa en fråga angående placering av bromsok. Vad spelar det för roll vilken sida om axeln man placerar oket?? Jag frågade en föreläsare på skolan som har föreläsningar om bromskrafter, bromsmoment, etc. men han kunde inte svara på vad det spelade för roll. Det enda är att om man har bromsoket fram bakom framaxeln och det bak framför bakaxeln så samlar man vikten nämre tyngdpunkten.

_________________
/David Söderblom
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3993



porschedriver skrev:

Lite OT [...]


Tackar! thumbs up Gott att få det uträtt!

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



David Söderblom skrev:
Då kan jag och passa på att ställa en fråga angående placering av bromsok. Vad spelar det för roll vilken sida om axeln man placerar oket?? Jag frågade en föreläsare på skolan som har föreläsningar om bromskrafter, bromsmoment, etc. men han kunde inte svara på vad det spelade för roll. Det enda är att om man har bromsoket fram bakom framaxeln och det bak framför bakaxeln så samlar man vikten nämre tyngdpunkten.

I min bok så har jag beskrivit (bilder) lite hävstångseffekter som påverkar spindeln när oket sitter framför skivan.
Även om det inte är av alltför stor betydelse så blir det fördelaktligare för spindeln med oket bakom skivan.
Vad gäller luftningen så kan man borra nya lufthål och plugga dom gamla.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



På vissa F1 bromsar så har de placerat bromsoket liggande närmast backen istället för att få ner tyngdpunkten.
Citera
Skruva banåkabil
Kan man använda ett bromsok upp-och-ner?
3 besök senaste veckan (5694 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande