Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Enkla/ snabba viktändringar? | 3639 besök totalt |
Jag har en fundering jag behöver hjälp med.
Det är så att jag skaffat mig en Porsche 924S som jag så sakteliga skall modifiera för Roadsport C OCH PCSR klass 3. I stort är reglementena liknande, men minimivikterna skiljer en del. I C-klassen är det 1103kg som gäller, och i klass 3 1040. Men eftersom jag är lite bekväm av mig vill jag inte rensa bilen helt och lär därför inte nå minimivikterna. T.ex. känns värme och ventilation trevligt att ha. Liksom glasrutor för att dämpa vindbrus och buller en aning. Säg att jag hamnar 50-70kg över. Så min fråga är: Vad kan man hitta på för saker som jag lätt kan plocka i och ur för viktens skull? Det händer nämligen att dessa klasser tävlar på samma ställe, och då har jag kanske inte mer än 20-30 minuter på mig att ändra bilen. Så här långt har jag funderat över stort och litet batteri, mycket och lite bensin, i och ur med den tunga elpassagerarstolen, reservhjul och domkraft, samt givetvis de enl. Roadsportreglementet godkända 50kg i barlast. Har jag glömt något? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Nejdå. Men jag vill kunna använda min bil. MYCKET. Till bana, slalom, landsväg, köra till jobbet, you name it, i'll do it. Och efter tre år i en bil med rensad inredning osv vill jag ha det lite bättre i alla fall. Och om det då fanns några enkla genvägar så varför inte nyttja dem? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Men är det verkligen bak man vill lätta en 9x4??? Trodde att det var vikten på framvagnen som man ville ha ner.
Kanske plocka bort kylaren? Mer seriöst: Framskärmar och motorhuv i glasfiber kanske? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Jodå, det ligger med i de ursprungliga planerna. Trots att bur osv tillkommer vill jag ju inte harva runt med tyngre bil än orginal. Sen ser jag ju äntligen ett användningsområde för behållarna på sidorna i bagaget (barlastlådor).
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Man lättar ALLTID max. Ballansen kan man fixa med fjädrarna alt med ev viktlådor för att komma upp i "Klassvikt". Tillåts inte rena barlastlådor ser man till att montera en in lämpligt antal 12"-basar i en spånskiva ner på golvet...för hur tung sterion i en tävlingsbil får vara står ingenstans. Annars kan man alltid fylla en gammal tub, målad som en brandsläckare, med blykulor... Ska vi klura mer inom samma område...nä, jag kan inte avslöja alla knep. |
||||
Joo, jag håller med om att man lättar så mycket det går, om man får. Men, harkel, blivande Ing Lidström, man kan faktist inte flytta bilens tyngdpunkt genom att labba med hjulens fjädrar.... _________________ Pär Hylander |
||||
Mitt tips är att kolla in Utzons hemsida (om du inte har sett den innan) där han så påpassligt redovisat hur mycket prylarna väger i en 924. Det kanske kan ge dig lite ideer.
http://194.236.144.246/My931/weights Kan nämna att jag utan ansträngning har plockat bort ca 30kg sedan jag köpte den. B.l.a. baksätesöverdelen, konstiga mattor (som Dan nämde), reservhjul, fack och hyllor. Det var inga komplicerade ingrepp kan jag säga. Lycka till _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Sant så sant... Men man lättar max iaf... Fjädrar är inte så dumma trots allt. |
||||
Jodå, Utzon är bekant. Gud vet hur många gånger det där silverfärgade eländet har passerat till höger och vänster om mig på olika racerbanor... Mattor och reservhjul är som sagt sådant jag tänkt alternera mellan racen. Bakvagnsombyggnaden Utzon gjort verkar däremot vara 25 lätta kilon att hitta. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Skruva banåkabil Enkla/ snabba viktändringar? | 3639 besök totalt |