Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Enkla/ snabba viktändringar?
3639 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jag har en fundering jag behöver hjälp med.

Det är så att jag skaffat mig en Porsche 924S som jag så sakteliga skall modifiera för Roadsport C OCH PCSR klass 3. I stort är reglementena liknande, men minimivikterna skiljer en del. I C-klassen är det 1103kg som gäller, och i klass 3 1040.

Men eftersom jag är lite bekväm av mig vill jag inte rensa bilen helt och lär därför inte nå minimivikterna. T.ex. känns värme och ventilation trevligt att ha. Liksom glasrutor för att dämpa vindbrus och buller en aning. Säg att jag hamnar 50-70kg över. Så min fråga är: Vad kan man hitta på för saker som jag lätt kan plocka i och ur för viktens skull? Det händer nämligen att dessa klasser tävlar på samma ställe, och då har jag kanske inte mer än 20-30 minuter på mig att ändra bilen.

Så här långt har jag funderat över stort och litet batteri, mycket och lite bensin, i och ur med den tunga elpassagerarstolen, reservhjul och domkraft, samt givetvis de enl. Roadsportreglementet godkända 50kg i barlast. Har jag glömt något?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Baksätets ryggstöd

_________________
Pär Hylander
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Nu är jag bergis korkad men du säger att du inte kommer att komma ner till minimivikterna. Då finns väl ingen anledning att ändra bilen mellan klasserna? Eller missförstog jag allting?

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



På 944'an ligger det feta blytunga ljuddämpande gummimattor under dom vanliga mattorna i bagageutrymmet som är ganska lätta att plocka ut.

Har du tur finns dom på 924 också
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator
Trådstartare
M3Jonas skrev:
Nu är jag bergis korkad men du säger att du inte kommer att komma ner till minimivikterna. Då finns väl ingen anledning att ändra bilen mellan klasserna? Eller missförstog jag allting?

MVH Jonas


Nejdå. Men jag vill kunna använda min bil. MYCKET. Till bana, slalom, landsväg, köra till jobbet, you name it, i'll do it. Och efter tre år i en bil med rensad inredning osv vill jag ha det lite bättre i alla fall. Och om det då fanns några enkla genvägar så varför inte nyttja dem?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Men är det verkligen bak man vill lätta en 9x4??? Trodde att det var vikten på framvagnen som man ville ha ner.

Kanske plocka bort kylaren? Mer seriöst: Framskärmar och motorhuv i glasfiber kanske?

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator
Trådstartare
Jodå, det ligger med i de ursprungliga planerna. Trots att bur osv tillkommer vill jag ju inte harva runt med tyngre bil än orginal. Sen ser jag ju äntligen ett användningsområde för behållarna på sidorna i bagaget (barlastlådor).

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Karlsson skrev:
Men är det verkligen bak man vill lätta en 9x4??? Trodde att det var vikten på framvagnen som man ville ha ner.

Kanske plocka bort kylaren? Mer seriöst: Framskärmar och motorhuv i glasfiber kanske?

/Mangan


Man lättar ALLTID max. Ballansen kan man fixa med fjädrarna alt med ev viktlådor för att komma upp i "Klassvikt". Tillåts inte rena barlastlådor ser man till att montera en in lämpligt antal 12"-basar i en spånskiva ner på golvet...för hur tung sterion i en tävlingsbil får vara står ingenstans. Annars kan man alltid fylla en gammal tub, målad som en brandsläckare, med blykulor...

Ska vi klura mer inom samma område...nä, jag kan inte avslöja alla knep.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Andreas Lidström skrev:
Magnus Karlsson skrev:
Men är det verkligen bak man vill lätta en 9x4??? Trodde att det var vikten på framvagnen som man ville ha ner.

/Mangan


Man lättar ALLTID max. Ballansen kan man fixa med fjädrarna


Joo, jag håller med om att man lättar så mycket det går, om man får.

Men, harkel, blivande Ing Lidström, man kan faktist inte flytta bilens tyngdpunkt genom att labba med hjulens fjädrar....

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Spolarvätskebehållaren sitter långt fram och är stor, se till att ha den tom!

_________________
Pär Hylander
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3990



Pär Hylander skrev:

Men, harkel, blivande Ing Lidström, man kan faktist inte flytta bilens tyngdpunkt genom att labba med hjulens fjädrar....


Man kan sätta dit stooooooora fjädrar...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Mitt tips är att kolla in Utzons hemsida (om du inte har sett den innan) där han så påpassligt redovisat hur mycket prylarna väger i en 924. Det kanske kan ge dig lite ideer.

http://194.236.144.246/My931/weights.htm

Kan nämna att jag utan ansträngning har plockat bort ca 30kg sedan jag köpte den. B.l.a. baksätesöverdelen, konstiga mattor (som Dan nämde), reservhjul, fack och hyllor. Det var inga komplicerade ingrepp kan jag säga. Lycka till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hylander skrev:

Men, harkel, blivande Ing Lidström, man kan faktist inte flytta bilens tyngdpunkt genom att labba med hjulens fjädrar....


Sant så sant...

Men man lättar max iaf...

Fjädrar är inte så dumma trots allt.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8816

Hjälpmoderator
Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Mitt tips är att kolla in Utzons hemsida (om du inte har sett den innan) där han så påpassligt redovisat hur mycket prylarna väger i en 924. Det kanske kan ge dig lite ideer.

http://194.236.144.246/My931/weights.htm

Kan nämna att jag utan ansträngning har plockat bort ca 30kg sedan jag köpte den. B.l.a. baksätesöverdelen, konstiga mattor (som Dan nämde), reservhjul, fack och hyllor. Det var inga komplicerade ingrepp kan jag säga. Lycka till


Jodå, Utzon är bekant. Gud vet hur många gånger det där silverfärgade eländet har passerat till höger och vänster om mig på olika racerbanor...

Mattor och reservhjul är som sagt sådant jag tänkt alternera mellan racen. Bakvagnsombyggnaden Utzon gjort verkar däremot vara 25 lätta kilon att hitta.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Skruva banåkabil
Enkla/ snabba viktändringar?
3639 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande