Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
924 TURBO med vevknack? hur mycket?
1803 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Ska kolla på en Porsche 924 Turbo 81:a ...

Bilen har flagnande lack och "missljud från motorn" som ägaren (en 18-åring) säger. Efter ytterliggare förklaring så visar det sig att det handlar om vevknack...troligtvis spunnet lager. Jag misstänker att han har lekt med laddtryck lite för mycket. K-Jet är tydligen också bytt. Hur mycket jobb är det att riva motorn och brukar veven klara sig utan omslipning?

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



om vevlagret skurit så pass att den knackar så man hör det så är jag 99% säker på att veven måste slipas.

_________________
William Ekström
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Nja, nu måste vi komma ihåg att det är en lastbilsmotor

Min sambo hade samma problem med sin 924 Turbo.
Det skramlade rejält när man kom över 3000rpm (och hon gillar att gasa).

Beredd på det värsta sänkte jag sumpen lossade ett vevlageröverfall - säkert 0,5mm glapp!!!
Kollade veven (och mätte), den var som ny!

Med andra ord så skulle jag inte vara speciellt bekymrad över veven. Försök göra ett kompressionsprov innan du köper! Dåligt komp på någon cylinder kan bli smärtsamt!

Du har väl läst 924-köpguiden i Marsnumret av spoilernytt? (Bilsport)

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Utzon skrev:
Försök göra ett kompressionsprov innan du köper! Dåligt komp på någon cylinder kan bli smärtsamt!


Jooo, det stämmer....

_________________
Pär Hylander
Citera
Skruva banåkabil
924 TURBO med vevknack? hur mycket?
1803 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande