Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Motorolja för racing
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (13082 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



Dan Hovang skrev:
Att köpa motorolja är ju nästan värre än att köpa belägg och bromsvätska! Inga tester - alla är bara bäst (om dom får säga det själva) med glassiga kurvor som visar hur bra deras olja är.

Jag är motoroljenolla och vet inget alls mer än att man kan köpa olja som är dyrare än maltwhiskey!

Vad har oljor för viktiga egenskaper och hur ska man förhålla sej till dessa när man köper olja för racing?


om du inte har lust att renovera motorn minst 1 gång om året skulle jag satsa på 15W50 exempelvis. Inte 5W30 eller liknande som körs i exempelvis Supertouringbilar etc.

Skillnaden är att de tar mer slitage för att få sista tiondelen effekt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dan Hovang skrev:
Patrik Rydh skrev:
Jag anser att det enda man behöver tänka på är viskositeten och om man vill ha mineral, esterbaserad eller helsyntetolja.

Sen är skillnaden mellan de olika märkena inte särskilt stor.
Ta det du får bäst pris på!

Carl R har ju bra pris på Mobil 1 5W50 (ca 20%, 389:- mot ord ca pris 495:-)
Funkade bra i en SAAB på Pikes Peak..


Jo, fast Biltema har 5W50 helsyntetisk för 49 kr litern (eller 196 kr fyra liter). Jag kan mycket väl tänka mej att det bara är varumärke som skiljer funktionen från Biltemaolja (eller godtycklig annan billig olja med samma specar) från godtycklig märkesolja, så länge man håller sej inom någorlunda "normala" förhållanden (standardmotor i racesammanhang tex.). Men jag vet ju inte säkert för det finns ju inga siffror som säger varken det ena eller det andra!

Däremot finns det gott om varumärkeskramare som "vet" ..

Motorolja måste vara en våt dröm för alla som jobbar med produktdifferentiering!


Instämmer. Jag tror Biltemas 5-50 duger utmärkt. Jag kommer köra på den. Den är tillräckligt billig för att man ska kunna byta rätt ofta också. Plus att det är praktiskt med en 10l dunk.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Westfield skrev:
Dan Hovang skrev:
Patrik Rydh skrev:
Jag anser att det enda man behöver tänka på är viskositeten och om man vill ha mineral, esterbaserad eller helsyntetolja.

Sen är skillnaden mellan de olika märkena inte särskilt stor.
Ta det du får bäst pris på!

Carl R har ju bra pris på Mobil 1 5W50 (ca 20%, 389:- mot ord ca pris 495:-)
Funkade bra i en SAAB på Pikes Peak..


Jo, fast Biltema har 5W50 helsyntetisk för 49 kr litern (eller 196 kr fyra liter). Jag kan mycket väl tänka mej att det bara är varumärke som skiljer funktionen från Biltemaolja (eller godtycklig annan billig olja med samma specar) från godtycklig märkesolja, så länge man håller sej inom någorlunda "normala" förhållanden (standardmotor i racesammanhang tex.). Men jag vet ju inte säkert för det finns ju inga siffror som säger varken det ena eller det andra!

Däremot finns det gott om varumärkeskramare som "vet" ..

Motorolja måste vara en våt dröm för alla som jobbar med produktdifferentiering!


Instämmer. Jag tror Biltemas 5-50 duger utmärkt. Jag kommer köra på den. Den är tillräckligt billig för att man ska kunna byta rätt ofta också. Plus att det är praktiskt med en 10l dunk.


Jag byter hos den lokala däckkrängaren här i stan.
Till S2an betalar jag 380:- för halvsyntet, inkl ojla men utan filter[det köper jag ut hos VAG så byter dom i samband med oljebytet )-utan att lyfta ett finger
Dom köper på fat från Statoil, så jag antar att deras pris är liiite bättre än om jag går in på macken?
Kontentan är iaf att förra sommaren körde jag 380mil-och bytte olja fyra ggr.. thumbs up

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



Min lokala Volvo handlare (Helmia) säljer Mobil 1 5W-50 för 279.-/4 liter

_________________
Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



F114 skrev:
Min lokala Volvo handlare (Helmia) säljer Mobil 1 5W-50 för 279.-/4 liter


Det var som fan Här i Göteborg betalar jag 375:- med volvo rabatt Nu känns det som ett rån

_________________

--VVTS--
Citera
F114
Filipstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 38



...ändå verkar det inte vara någon åtgång!!!

_________________
Thomas Alsterfalk
BMW, Ferrari & Volvo
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag talade med Quaker State för många år sedan, och dom menade en skillnad med deras racingoljor inte var så mycket oljan som sådan utan att den hade en tillsatts som påminde om Water Wetter. Alltså en antiskummtillsats. Som gjorde att de med varvtal inpiskade bubblorna kolapsade fort. Vidar kylde en olja som rann tilbaka fortare bättre än en segare olja, så här gällde den vanliga balansgången.
Enl detta så är det lite andra egenskaper som utmärker racingolja än de balastningsegenskaper man kanske först tänker på.
Men det var ju ca 8 år sedan så det kan gälla annat nu. Björn Karapi åkte ju i 350km/tim med Biltemas olja.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Skruva banåkabil
Motorolja för racing
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (13082 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande