Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
coil-over mått
1255 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Till mitt bygge så ska jag ha coil-over-fjädring fram och bak. Och eftersom jag bygger ramen själv så kan jag välja måtten helt själv på dessa fjädrar/stötdämpare.
Så.
Vad för mått ska jag välja?

Man kan säkert få tag på de längder man vill, men finns det några standardlängder som är billigare? Så att man inte måste specialbeställa dyrt.
Skulle jag veta hur långa dom kommer att vara så kan jag i nuvarande byggskede göra fjädersurrogat i form av rör (eller nåt) så att jag kan fortsätta bygga ramen. Jag har nämligen inte råd att köpa fjädrarna än.

Fjädrarna ska trycka helt lodrätt på bakaxeln. Fram ska fjädrarna sitta fast längst ute på undre bärarmarna och vara lite lagom vinkade inåt. Bilen kommer att väga ca 900 kg och ska köras på banan och på gatan.

Hur mycket fjädringsrörelse vill man ha? Markfrigången kommer väl att vara mellan 10 och 15 cm och det är väl bättre om ramen tar emot först om man skulle trycka ner bilen mot marken? För annars blir det väl väldigt stor belastning på hjulupphängningarna i sådana situationer?


_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



2 1/4 tum, alltså ca 57mm är det mått som är vanligast mig veterligen.
Angående längder är det inga problem om du håller dig mellan 150-250 mm.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Skruva banåkabil
coil-over mått
1255 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande