Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsproblem!!!
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (6981 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
blixten skrev:
En renoveringssats brukar ju inte kosta så mycket, kanske 130 kr. Så är du van att meka är det ju inga problem att renovera själv. Du behöver antagligen även glidpasta för bromscylindrar (utan silikon) kostar ca 30 kr för en tub, samt lite fin smärgel att "putsa" bromscylindern med. Om inget krånglar tar det kanske två timmar i lugnt tempo.

/Johan B


Kollade just på pris... 250:- !! För en packning o ett dammskydd !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Men kör en snabb snikrenovering bara för o kolla då..är väl bättre...ut med kolvarna..putsa av dom med mucho fin smärgel o in med dom igen o testbromsa...sen kan du ju avgöra om du ska handla...se upp med så det inte läcker bromsvätska sen bara vid tätningarna...finns väl en risk för det när man jofflar med gammal gummi

Edit: putsa lite på kolvarnas glidytor i oket med

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Hade det i sär för nån vecka sedan, men jag putsade aldrig ... Blåste rent med tryckluft o kollad så att allt såg ok ut bara.
Beställer nog en repsatts o river det igen på onsdag. Då JÄV....

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Fredrik C:
Innan du byter en penal till känn på kolvarana som jag skrev i mitt förra inlägg.

Jag har fulreparetar att antal ok genom att bara motionerat kolven/arna ut och en ett gäng gånger.
Typ en pumpar på pedalen och en trycker tillbaka kolven med en stor pyllygrip.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
fuling skrev:
Fredrik C:
Innan du byter en penal till känn på kolvarana som jag skrev i mitt förra inlägg.

Jag har fulreparetar att antal ok genom att bara motionerat kolven/arna ut och en ett gäng gånger.
Typ en pumpar på pedalen och en trycker tillbaka kolven med en stor pyllygrip.


Jo det är så sant...
Tack för tipset thumbs up . Men som det käns nu så är jag nästan på väg o köpa ett nytt ok för 1090:- ! Bara skiten fungerar! Men jag ska lägga band på mig själv .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Luftar du i rätt ordning, längst bort först? Har du ABS, kontrollampan hel?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
.Ingen ABS o jag kör i den ordningen thumbs up .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Jaha då har en kväll till gått åt pipan på denna jädra bil!
Lyssnade inte riktigt på dig fuling .
Jag köpte repsatsen, så nu i kväll så har jag renoverat båda oken samt motionerat kolvarna. Båda kolvarna går lika trögt att trycka till baka.
Fortfarande så tar inte bromsen på vänster framhjul !!! Nu är det inte bar mr Murphy som är på besök! Hela hans jävla familj sitter på mina axlar käns det som!
Det verkar dock som om bromsen tar på grus men inte på asfalt!? Kan man på nått sätt mäta trycket man har ut ur bromsslangen?
Det som är nu är ju att skivan på vänster sida är något sämre o tunnare än den högra, men nog sjutton borde det väll nypa åt ändå!? Den ända jag kan komma på nu är att byta även dennna....

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41619

Forumägare
Forumägare

förorenade belägg på den sidan? typ olja eller nåt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Har du kollat så att du inte klämt bromsröret som går till vänster framhjul? Hur går rören?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Det du beskriver är inget typfel på 205 GTi vad jag vet iaf. Vad som däremot kan klassas som typfel är att lastavkänningsventilen(/rna?) ger upp och då brukar det yttra sig som utebliven bromsverkan på ETT av bakhjulen. Får nog hänvisa till en sökning på PSC för detaljer.

Magnus och Esas m.fl. efterfrågade orsaker är ju högst sannolika, men jag vill ställa en kontrollfråga för ett annat tänkbart fel: Läcker kretsen bromsvätska nånstans? Har för mig att det är diagonalkretsar på 205 och jag skulle mkt väl tänka mig att en läcka t.o.m. nära höger bak skulle kunna göra att du ritar med höger bak men inte med vä fram. Var det hö bakkloss du tappade kanske du pajade packningen på den kolven? Varför tappade du belägget? Kan dett ha varit en skada på oket som var grundorsaken? Kan belägget ha slagit sönder ngt?

Långsökt kanske, men ibland ligger orsaken ett par meter ifrån symtomet.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
förorenade belägg på den sidan? typ olja eller nåt?


Lurde oxå på det i natt...

Vad jag kan se så är det ingen läcka på kretsen... Riktigt varför belägget lossnade vet jag inte, men dom fjädrar kilar o sprintar som beläggen sitter monterade mad saknades oxå! Så jag vet inte om föregående ägare kan ha missat nått eller så har det lossnat av sig själv... Jag har dock aldrig rört detta ok innan detta hände.
Saknades "fjädrar" även på den sidan det inte lossnade.

Pär: Har du koll på vart lastavkänningsventilen sitter på en 205;a?
Skivan då? Ingen som tror på den?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Ett fel som jag råkade ut för var att glidoket HADE kärvat då och då. Sedan släppte det helt. (30 minuter efter att jag hade köpt full repsats till oket).

Men bromsverkan på det oket var fortfarande kass. Det visade sig sedan att när klossen på ena sidan hade legat mot skivan vid färd hade den blivit så varm att belägget hade blivit förstört. Det gick inte att se med blotta ögat men med en skruvmejsel kunde man känna skillnad på det trasiga och ett bra. Det dåliga smulade sig när man tryckte, det halvdåliga belägget (andra sidan) var mitt emellan.

Jag bytte belägg, körde till SBP och fick perfekta värden!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Bromsproblem!!!
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (6981 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande