Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur "tänker" en ABS?
1426 besök totalt
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Alltså nu kanske jag framtstår som dum här men det gör inget.

När man bromsar så ABS:en går i släpper ju ABS:en trycket till oken så att det inte låser. Så mycket fattar jag. Men säg att höger fram tappar greppet först så att absen går i. Släpper den trycket på alla hjul då eller enbart på höger fram? Eller bromsar den hjulen individuellt? Det senare bode väl isåfall innebära att bilen skulle kunna dra snett.
Det jag mest är intresserad över är hur den sköter det mellan fram och bak. För om den låter alla hjul bromsa exakt till sin slipgräns så skulle man ju inte ha nån nytta av en bromsvåg.

Jag tycker min bil tappar greppet fram och sedan skiter i att bakhjulen har massa extra fäste att utnyttja. Hur löser man detta smidigt? Jag har funderat på strypventil till frambromsarna men det kanske inte gör nån skillnad om det nu är ABS:en som sköter bromsfördelningen.


EDIT: stavfel

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Lotus Samuel skrev:
Släpper den trycket på alla hjul då eller enbart på höger fram? Eller bromsar den hjulen individuellt?

Min erfarenhet är att det beror på tillverkare och bil. Hur gammalt systemet är påverkar också. Ford Scorpio som var först med ABS som std. hade ett system som var skit. Det var verkligen på-av-på-av utan urskiljning.
På min f.d BMW var det superbt lyhört och välavstämt, men det var ju helt klart mordernare också.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13185

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________

Rice and shine
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Tack för länken. Den hade jag missat.

Men en fråga har jag inget svar på än.
om jag sätter en strypventil till frambromsarna. Blir det ändrad bromsbalans eller kompenserar abs:en tillbaka det till original?
om inte. Ska man isåfall sätta strypningen innan abs:en eller efter??

Det är alltså en gammal BMW M3 87:a vi snackar om.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Skruva banåkabil
Hur "tänker" en ABS?
1426 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande