Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsar Saab 9000 - vad tycker ni?
2 besök senaste veckan (6135 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3365


Trådstartare
Frambromsarna pa min Saab 9000 dog en slitsam dod pa KMSK:s bankorning pa F5 i sondags. Jag korde med slitsade originalskivor och Tar-ox belagg men det klarade inte av tuffare inbromsningar... ytan pa skivorna ser nastan ut som den smetats ut och sedan fungerat som en rasp och snabbt slitit ut belaggen som hade 6-7mm kvar pa morgonen. Nu star jag infor foljande val:

#1 Red Dot skivor + PFC01 belagg. "Frav" har pa forumet korde med detta pa sin Saab 9000 Aero med ca 250 hk och det var pa gransen till att de klarade uppgiften. Kostnad ca 6500-7000 kr

#2 Ett bromskit fran www.godspeedbrakes.co.uk 308mm kit Troligen ar detta vanliga 4-kolvsok fran Volvo ihop med storre skivor ihop med Mintex M1144-belagg. Kostnad ~8500 kr.


Problemet ar att jag egentligen inte skall uppgradera min 9000 mer nu eftersom det blir for dyrt att ha tva parallella projekt igang, men samtidigt vill jag att bilskrallet skall klara av lite bankorning tills min Se7en blir klar. Volvo-oken ar inga latta prylar men samtidigt sa ar det ju standardprylar sa det borde inte vara nagot problem att kopa bromsklossar till dessa nar de tar slut. Anledningen for att stanna pa 308mm ar for att slippa kora med 17" falgar pa vintern.

Jag ar tveksam till att satsa pa originalstorleken eftersom de precis klarar en bil med ~250hk sa blir det kanske for mycket for min eftersom jag ligger pa ~300hk vilket borde ge hogre hastighet (hogre roreseenergi att bromsa ner). Det hade varit kul att kunna kora fullt istallet for att enbart kora pa 80% for att inte bromsarna skall ta slut for fort

Bilen ar en Saab 9000 2,3T med en vikt pa 1500kg med sankfjadrar, Bilsteindampare, grovre krangningsfjadrar och hardare bussningar.


Kom garna med synpunkter!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Lägg tid och pengar på din Sjua istället. Åk inte på banträffar med Snaaben - då kommer abstinensen och motivationen vara ännu större. Jag har inte varit på en banträff hela förra säsongen (ok, en) och inget hittils i år (jag räknar inte licenskursen). Min motivation är verkligen på topp och arbetar frenetiskt på att bli klar med min bil.

Det är mitt tips FWIW.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3365


Trådstartare
Men det ar ju sa roligt!

Dessutom MASTE jag i vilket fall som helst kopa nya frambromsar...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Köp bra belägg och ordna *rejäl* kylning av skivorna menar jag. Lite ventilationsslang är billigt i förhållande till nya bromsok.

_________________
Pär Hylander
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Du får labba med vattensprut Jag har inte sett det på andra ställen än på rejstruckar.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jet skrev:
Du får labba med vattensprut Jag har inte sett det på andra ställen än på rejstruckar.


Jag trodde jag skulle behöva det till min räser (fast det har behövts än). Så jag har skaffat en del grejor till det. Spolarvätskebehållare med högtryckspump (från Ford Fiesta i mitt fall) , samt antingen riktiga dysor eller möjligen insprutningsspridare (CIS) från skroten för monteringen i kylslangarna. Kopplas elektriskt till bromsljuskontakten.... billigt, enkelt och antagligen verkningsfullt.

_________________
Pär Hylander
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3365


Trådstartare
Nja - bygga vattensprut till bromsarna ar for avancerat... Jag ar "bara" ute efter att fixa bromsar som inte overhettas efter nagra fa varv. Det lutar nog mest at originaldimensionen ihop med smaskigare belagg kompletterat med slangar for kylluft...

Sen kommer jag i fortsattningen att lasta ur reservhjul, domkraft, bogserlina, startkablar, verktyg etc innan jag kor pa bana ocksa...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Har åkt en 9000 Turbo med underdimensionerade bromsar. Bästa man kan göra åta dom är att skaffa borrade/slittsade skivor på Micro (Japp, den Micro), hårda belägg, göra egen bakplåt och köra gott om kylluft genom scoop in i skivans baknav...så den kommer igenom flänsarna.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



om inte PFC 01 klarar oppgiften på en gatbil på bandag tänkte jag först säga att man bör gå en bromskurs, men det låter så kaxig så det låter jag bli...

Hmm, underligt, fast 9000 med lite väss är en snabb OCH tung bil så det äter nog lite belägg.
Men säger som dom andra. Kylluft, bra belägg (vilket jag anser PFC vara efter att ha använt dessa inom racing thumbs up ) och korta, distinkta, bromsningar.

Sen tycker jag oxå du ska bygga klart 7:an! Kommer bli helfräck!! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3365


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Sen tycker jag oxå du ska bygga klart 7:an! Kommer bli helfräck!! thumbs up


Ha ha ha... valet star knappast mellan att bygga Se7en eller fa battre bromsar pa min 9000 Har tyvarr problem att fa ihop tillrackligt med garagetid och behover fa stilla mitt -behov tills sjuan blir klar...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Andreas Lidström skrev:
om inte PFC 01 klarar oppgiften på en gatbil på bandag...


Inte ens PF klarar de extrema temperaturer som uppstår med underdimensionerade
bromsar på en tung bil (speciellt om man har 300 kusar och använder sig av dem).
Det finns småbilar idag som har större bromsskivor än Saab 9k.

Det blir till att köra sakta på rakorna eller slå av på tempot på nåt annat (trist) sätt


EDIT:Pinsamt stavfel

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jet skrev:
Andreas Lidström skrev:
om inte PFC 01 klarar oppgiften på en gatbil på bandag...


Inte ens PF klarar de extrema temeparturer som uppstår med underdimensionerade
bromsar på en tung bil (speciellt om man har 300 kusar och använder sig av dem).
Det finns småbilar idag som har större bromsskivor än Saab 9k.

Det blir till att köra sakta på rakorna eller slå av på tempot på nåt annat (trist) sätt


oki, det var lite nytt för mig. Vi åker ju lite nyare modeller och där är det bara PFC som funkat. Och då har vi R-däck och en DUNDERTUNG bil, men det går ju inte så fort rakt fram iofs. thumbs down

Fast du har ju helt rätt i att äldre bilar ofta inte har så mkt att komma med i bromsfrågan. Tänkte inte så långt...

Mats: Förstår dig absolut i abstinensen. Har tusen saker jag "bara ska montera på" till BMW:n...men tid och de sista till detta...var finns det? Men en dag står vi där och är glada rattvridare av nya objekt! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3365


Trådstartare
Nu ar belaggen bestallda fran PEAN... Det blev PF97 eftersom han inte hade PFC01 hemma som kunde modifieras for min bil. Det finns egentligen inga PF-belagg som passar Saab 9000 utan man far ta nagra M3-belagg och snygga till dem lite. Till detta blir det sedan en standardskiva av god kvalite eftersom slitsar skulle vara onodigt med dessa belagg - framtiden lar visa om det stammer.

>>Jet
Troligen blir det till att fortsatta sla av lite pa tempot eftersom jag nu aven maste montera nya dack runt om - tror inte att nya S03:or godkanner att plagas utan att klaga "Tyvarr" hinner jag nog inte slita ner dem till 5/6 da nasta korning ar pa F5

>>Andreas
Vet inte om det egentligen gar sa varst fort rakt fram for mig heller - ~170+ km/h pa start/malrakan pa Knutan innan jag borjar bromsa.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Låter bra Mats, men 170... Det misstänker jag att man hade med 318is oxå.

Sen kan vi säga såhär, att jag vet vilket belägg man modifierar för att få det att passa.
Fråga mig hur...

MVH
AL - Killen som gjorde den första M3-beläggsmodifieringen till en Saab...mitt i natten i depån på Anderstorp.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3365


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Låter bra Mats, men 170... Det misstänker jag att man hade med 318is oxå.


Ja, det blir sa nar jag vet att bromsarna inte haller mattet och darfor inte vill stressa dem for hart... Dra ur 3:an ordentligt (170 km/h) och sedan lagga i 4:an och "cruisa" tills det ar dags att bromsa Kanske ar narmare 180 km/h, men nar kurvan narmar sig brukar jag kolla mer pa banan an pa hastighetsmataren

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Skruva banåkabil
Bromsar Saab 9000 - vad tycker ni?
2 besök senaste veckan (6135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande