Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld! | << 1, 2, 3, ... 31, 32, 33 >> 14 besök idag (335290 totalt) |
Hej på er racing-vänner! Jodå, håller på för fullt... Blir en ganska omfattande ombyggnad (igen), så det är inte klart på långa vägar. Kommer strax uppdatera här med vad som händer... Tänkte först skriva några rader från varje race-helg jag var med och körde i somras, om inte annat så kan det vara bra att för egen del kunna se tillbaka på om ett par år... ...men man måste ha tid att skriva också! _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
Rapport från SSM på ett varmt och strålande Knutstorp, första helgen i Juli.
Har ju hört att detta ska vara årets höjdpunkt med massor av tävlinsbilar och stor publik (+ nice bana!). Kan bara säga -DET STÄMMER!! Har endast kört en gång på Knutstorp innan (med PCS)... detta också för 11år sedan, så det tog några varv att börja hitta spåret. Hinner endast med två träningspass på fredagens "open pitlane" (typ 300 bilar som köar hela dan...) och det var mycket trafik med stor variation på fart. Kul att se och köra mot alla gamla värstingbilar, vissa på sladd i varje kurva! Hejarklacken är med! Har "nya" beg däck på och även denna gång är det halt i bakvagnen. Får lite för mycket sladd i NGK krönet (där det går rätt fort) och min dåliga styrning hjälper inte till direkt, utan jag hamnar ute i gräset både på sista träningen och på kvalet... Stukar till infästningen till splittern litegrann när jag gränslar curbsen på väg av i kvalet. Sätter 1,06,9 i kvalet och får starta 9 av 11 klass2 bilar. Har sparat dom två däcken jag trodde var bäst till racen (jag hade då bara två extrafälgar, förutom regnhjulen) och satte dessa bak inför race 1. Modsports race 1 är den första tävlingen på söndagsmorgonen, men solen har redan börjat värma upp banan. Startar bakom Sten Jarl och hans stora vinge hamnar precis där startlamporna är, så jag ser inte när starten går... tappar flera placeringar och några klass 3 bilar kommer om. Men bilen går bra och greppet bak är betydligt bättre denna dag. Kör bara om en "klasskamrat" men tar stadigt in på Sten och Torkel... Racet blir nedkortat till 9 varv (pga saneringstid av olja innan start) och jag hade verkligen velat haft tre varv till! Kommer alltså 8:a i klass2, 4s efter Torkel och 30s efter vinnande Anders Edlund... Sätter i alla fall 1,05,7 som bästa tid och det räcker till en startposition som 5:a (av 11st) i race 2 -nöjd! Andra racet på söndag eftermiddagen blir årets roligaste race!! Får en kanonstart (ser nu startljusen) och lyckas passera Parnheden (996cup) som blir låst bakom Kenneth (Scatto) som fått bekymmer... Är riktigt nära Kent (Z4) som ligger trea och han verkar ha problem med greppet. På andra varvet är vi jämsides ur "idioten" men det är det närmaste jag kommer honom. Edlund som i början ligger före Kent får mekaniskt problem och bryter, så jag är nu uppe på tredje plats. Har hela tiden ett koppel med bilar som jagar bakom, oftast med Leif (Celican) riktigt nära. Bo (gul Europa) passerar på rakan men snurrar framför mej efter ett par varv. Leif kommer om mej på 5:e varvet men jag ligger tätt i baken, så när Bo åter kör om mej och Leif, hänger jag på och kommer också förbi Leif. På sjunde varvet börjar vi varva klass3 bilar och det ökar spänningen när vi (klass2 bilar) ligger så tight och fightas. Ligger tätt bakom Bo med Leif attakerande bakom hela tiden och på varv nio kommer Leif om igen efter långrakan. På varv tio drar Parnheden förbi på rakan, sen ligger vi dom sista varven i ett tätt koppel med tvåan Kent, trean Bo, fyran Parnheden, femman Leif och jag på sjätte plats med bara nån meter mellan bilarna ibland... Går i mål 2,5s efter tvåan Kent med tre klass2 bilar emellan, snacka om tät racing!! Vinnande Macklin är hela 16s före Kent... Jag lyckas sätta 1,05,4 i race två, vilket blir denna helgs bästa varvtid för mej. Tack till suveräne "Figge" som jag fått "låna" foton av, se gärna eftersnacks-tråden där han lagt upp flera hundra fina bilder från denna helg: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Hade inför denna helg skaffat en GoPro kamera och har filmat racen. Planen är att komprimera dessa och lägga ut på tuben, vi får se när jag får till detta... _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
Området är framför allt "större motor"... _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
Kul med racerapporterna i tråden! Det värmer ju alltid upp lite i vinterdvalan att läsa om bra racing och drömma sig tillbaka lite.
SSM på Knutan är något väldigt speciellt det. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Jag testade att få in en cayenne turbo S motor men den är hur stor som helst så detta rekommenderar jag icke _________________ Jan K |
||||||
hej! angående byrålådseffekten på styrväxeln kan du, om du inte kan flytta upp den vid ett senare tillfälle, svetsa ett tvärstag som går bakom eller under styrväxeln mellan de båda styrstagens distanser, då lär du inte få mycket till böjning av själva kuggstången och det ser genomförbart ut.
_________________ MVH |
||||||
Har faktiskt haft den i åtanke (fast då den utan turbo), men det blir onödigt dyrt... Vet du vad detta paket väger? _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
Jo det är sant, men allt detta extra krux väger en hel del, -så den kommer att flyttas upp! _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
Jag va inne pà det men jag måste säga att det är en av dom största och tyngsta aluminium V8 jag har sett någonsin. Jag har en Audi V8 I en annan racing bil och den är mycket mer kompakt och lätt. Jag ska väga Cayenne motorn bara för skojs skull, jag tippar 270-300kg. Om man jämför med andra motorer Vette V8 väger 210kg, En 951 motor 189kg, Audi V8 215kg Jag har också en Audi V10a (samma som lambo) och den är mycket mindre. Cayenne motorn är enorm, hög och bred sà nu har jag en motor pà 530hk som är mest lämplig för en buss... Jag kan bara gratta dig för ett mycket snyggt bygge! Jan K _________________ Jan K |
||||||
|
||||||
Nej, det är inget fel på den... Har bara en för mycket!
Jooo... _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
Jäk**r vad tung! Inget för en racebil... _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
Hur som helst, mycket snyggt bygge. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Tack, tack!
Nja, håller inte riktigt med där... Tycker Porsche är riktigt bra motorbyggare! ...men dom bra motorerna är så himla breda... _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 #48 Modsport1 - Såld! | << 1, 2, 3, ... 31, 32, 33 >> 14 besök idag (335290 totalt) |