Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Slitna bromsskivor | 14 besök senaste veckan (8047 totalt) |
Vid dagens service på Upplands Motor i Akalla fick jag backning på mina bromsskivor. De menade att de har gått varma och blivit överhettade. Som referens pekar de på blånad i materialet samt mängden av, och storleken på, mikrosprickorna i skivorna. Jag bifogar några bilder så kan ni själv avgöra.
Vad gäller tjockleken är det dock inga som helst problem, inte heller är skivorna skeva. Med tanke på bilderna, skulle ni hålla med mekanikern om att skivorna är slut och ska bytas? Nu var den här mekanikern nog ingen direkt racermekaniker utan verkade mer vara typen som oftast skruvar på mormors-Clios. Däremot har jag ingen som helst anledning att tvivla på hans generella kompetens och att han följer Renaults guidelines. Om nu skivorna är slut, är det någon som har pejl på vad det kostar att byta dem på verkstad? Om man gör det själv, är det så enkelt som jag tror (att bara skruva loss ytterkanten på skivorna från navet - så att jag alltså inte behöver byta mer än just ytterkanten på skivorna och slipper trilskas med nav och hjullager och sånt)? Och om jag gör det själv, var får jag då tag på billiga originalskivor (eller andra skivor i OEM-kvalitet)? Jag slog snabbt på nätet och hittade den här http://www.bildelaronline24.se/bremb _________________ Per Brugge |
||
Kör på Per ingen fara med dom skivorna.
Förövrigt så är det nog så enkelt som du tror att byta skivorna. fyrhjuls inställningen gör du enkelt med några snören och brädor ring så Förklarar jag hur du går till väga. MVH Tommy, Wot-Racing _________________ Tommy Karlsson |
||
Tack Tommy.
Problemet är att jag ska byta in bilen hos just nämnda Upplands Motor, och de förbehåller sig rätten att besiktiga skicket (och därmed styra prisavdraget) efter eget huvud. Så deras ord blir min lag, om jag inte kan övertyga dem om motsatsen _________________ Per Brugge |
||
Fullständigt normala skivor om man kört bana och bromsat, jag har sett det på många Megane RS.
Det är ingen överhettning, skivorna blir sådana även om man bara kört 15 min stintar med ordentliga nedkylningsvarv. Jo, de är så enkla att byta som du tror. Sälj bilen privat och strunta i vad Upplands Motor yrar om. Tips: använd chatten på bildelaronline24 för att vara 100% säker att delarna passar din bil. _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||
Om alla är överens om att skivorna inte är överhettade så får jag väl försöka övertyga Upplands Motor om att så är fallet. Och propsar de får jag väl åberopa nybilsgarantin (5 år, min har inte ens fyllt 2 år...) så kan Upplands Motor och Renault Sverige göra upp det mellan sig bäst de vill. Grejen är ju att Renault knappast kan hävda att bankörning är "no no", särskilt inte då Renault Sverige bjuder in till egna banträffar för alla RS-ägare och såväl instruktionsboken som bilens RS Monitor innehåller allehanda konkreta tips för bankörning (t.ex. att ta bort frontläppen för bättre kylning av bromsarna). Upplands Motor betalar faktiskt oförskämt bra för bilen, därav inbytet där. Plus att min nya RS (en Ford....) nu står i deras hall, se bild, så det känns extremt bekvämt att bara kasta in nycklarna till Meganen. _________________ Per Brugge |
||
OK, ekonomin talar helt klart för att köpa nya skivor på nätet och byta själv. Jag har ringt Upplands Motor och kollat vad de tar (vilket sannolikt blir detsamma som de räknar av från det inbytespris vi kommit överens om).
1) Byte av båda skivorna fram inklusive belägg (de byter inte bara skivorna), komplett för både material och arbete landar det på ca 9.600 kr (varav ca 1.750 kr för arbetet och resten för material). 2) Köpa enbart skivorna från dem och byta själv: ca 4.750 kr 3) Köpa exakt samma skivor från www.bildelaronline24.se och byta själv: ca 1.500 kr inklusive frakt Känns rätt givet vad som är rätt väg att gå här.... För en 4-hjulsinställning tar Upplands Motor 1.500 kr, det borde finnas däckverkstäder runt hörnet som tar mycket mindre. Några tips? _________________ Per Brugge |
||
Nej, det är ett separat fel. Ratten pekar inte riktigt i samma riktning som framhjulen. Har nog uppstått efter för mycket skruvande med stötdämparna (en verkstad skruvade av KW-kittet och satte tillbaka originaldämparna - jag antar att de inte gjorde ett riktigt klockrent jobb helt enkelt).
_________________ Per Brugge |
||
Är ju definitivt inte slut utan normalt för skivor som har fått gå lite varmt. Brukar delvis försvinna efter en stund med lugnare körning.
Har kört bana med min bil och långlopp med tävlingsbilen med skivor som har sett ut sådär utan problem. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Det går inte att ställa in bakvagnen på Megane RS hur mycket man än vill - du behöver bara en framvagnsinställning. Brukar gå på en femhundring om man är lite småhomies med någon. Nu har jag ingen kontakt att förmedla, men Däckspecialen i Västberga ställde in min framvagn back in the days när jag ägde en Megane RS.
_________________ Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå. |
||
RenaultSport Slitna bromsskivor | 14 besök senaste veckan (8047 totalt) |