Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 563 besök senaste veckan (9176 totalt) |
Yes, kör själv med RS3 kylning.. Men något sånt hjälper inte tyvärr verkar det som, de bromsarna är RIKIGT dåliga original...sorry Tesla, men Har lite kontakt med Micha på APEX och han har ju kört 1000 varv på ringen. Så litar på vad han säger.. Sen!, 40% av batteriet förbrukat ( 12.25 in i videon ) efter ETT varv på Ringen?.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Ser inte direkt ut som att skivorna är slut på Teslan efter 1 varv på Ringen utan snarare att beläggen har smetat ut på skivan. Bättre belägg och bromskylning så ser det nog mycket bättre ut.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
|
||||||
Kylning plus vettig uppgradering av bromsarna (men inte till något jättestort BBK) menar jag. Men kylningskit med stos på bromsskölden är ju steg ett liksom.
Har någon sett en Trea med ordentliga luftscoop + slang + stos på bromsskölden? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja kanske, men kolla på de videos som finns...Så börjar det låta illa från bromsarna halvägs..Är ju tyngde på bilen som är svår att trolla bort...Men det hjälper säkert massor med belägg och kylning... Borde ju funka med performance modelln? är ju Brembo 4 kolvs, men iförsig 355mm skivor är ju rätt smått för en sån snabb och tung bil?...borde väll behövs lite större grejer.. Magnus tror din GR har "samma" grejer och då har du mindre än halva effekten och typ 400kg mindre vikt...så ekvationen blir svår.. Kolla på Taycans sjukt stora grejer, men den väger iförsig 2,2ton..men jäkla va det behövs stora grejer på tyngre bilar.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
I all ära, utöver Porsche GT3 RS (och liknande Porsche modeller), vilken standardbil fixar ringen utan att preppas?
Skulle jag ta ut min FF misstänker jag att bromsskivorna (á 120.000) kommer ta slut (antispin, V12a och vikt, och därmed extra varma bromsar - not a match made in heaven) snabbare än vettigt trots CCB.... Min poäng, ytterst få tillverkare fixar vettiga bromsar osv i sitt grundutförande... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Jo de flesta prestanda bilar klara ett varv iallafall. Alla tider man har satt på ringen är gjorda original utförande och bara ytterst få som blir livsfarliga och tappar bromsarna.. Men som du säger, de måste bytas på typ alla bilar om man vill köra mer än ett varv . Nja din FF skulle funka ypperligt! även om den inte riktig var tänkt kanske som en Ringtool...Men bättre motor finns ju inte denna värld, så bara få höra den sjunga ut där skulle vem som helst dö för.. . _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Mkt intressant!, där ser man värme problemet direkt!. Redan efter halva varvet?, så börjar den tappa effekt..Men det jobbar som sagt på kylningen!. Så borde ju komma en lösning.. Sen vilka jäkla stora bromsar man satt på!, funkar ju kalas!.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Den kan Yla hela natten Yla hela dan Yla hela natten Skrämma slag på halva stan Tills du upptäcker den..... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Såg en Tesla 3 köra slalom för någon vecka sen, mycket snabb. De verkar ha lyckats bra med programmeringen.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Skulle verkligen vara kul o testa. Vrid tillgängligt hela tiden. Respons! Smart fyrhjulsdrift. Låg tyngdpunkt. Men stackars stackars däck med den vikten _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja, den såg tung ut. Men varje hjul gjorde "sin grej" för att få bilen dit föraren ville. Jag tror farten ligger i att bilen kan styra kraften snabbt till rätt hjul. Jag tycker det är rätt ointressant när bilen gör jobbet åt föraren. Antisladd är bra vägen, men på en racerbana borde det vara avstängt _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Ja, om den känns artificiell så går det bort. Är inte så förtjust när det känns när bilar själva går in o petar i körningen när det börjar gå fort. Men... om det inte känns utan det uppfattas som att man gör det själv (fast man kanske inte gör allt själv ) så....
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Som slalom/ korta sprint körningar kan ju el som energikälla bli alldeles utmärkt.
Hårdvaran är väl inte direkt fokuserad på det just nu, men det kommer väl. Det var inte hårdvaran till bensin och disel heller i barndomen. När det gäller banåka på track days. Min erfarenhet är att i många år har upplägget varit, köra 20min, vänta 40 min på andra. Mitt på dagen lunch. Och sen fortsätta så. Det är låter som ett koncept där el som energislag och hårdvaran kan klara rätt snart? Jag vet inte hur mycket open pitlane man kör? Sitter nån och matar 1h bana på en trackdays i Sverige på full attack? Sen är det ju ljudet. 95db känns som man kan klara med el. Vilket skulle kunna göra mer platser att köra på. Kanske nära storstäder där det är svårt idag. Och med det möjlighet att få fler att prova svänga sin bil kring koner. Kanske föryngra vår hobby. Och fler dagar att använda bef infrastruktur(Anderstorp) som idag inte har så hög nyttjandegrad pg.a bullerdagar. Så, el är kanske ett energislag som kan göra ett jobb som traditionell energi har svårt att göra idag. Sen är vi väl några som alltid tycker det är kul att köra 6-8 varv på Ringen i sträck, endurance trackdays. Där är ju fortfarande gammal energi lite enklare att använda. Sen orkar ju inte all hårdvara med det heller. Med lite öppna ögon och pragmatism så kan el och svänga bli en kul grej. Det kanske är här vi på Rejsa också har en uppgift. Bjuda in till att prova konbana för elbilar? En ZOE serie och en Tesla3 serie som Lazzat var en gång i tiden? Med öppna ögon. _________________ Jens Lanvin |
||||||
Bara man kan ge pokalen till bilen istället för föraren _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Sen blir det en klass för självkörande (vad gör en sån i A-sprinten utan förprogrammering?). |
||||||
haha...Ja borde vara olagligt att tillverka sådan där skön sjungande saker! _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
(nyare Ferrarisar sägs ju ha bra hjälpsystem som gör att man känner sig som en mästerchaffis?) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 563 besök senaste veckan (9176 totalt) |