Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Fastsättning 4-6-punktsbälte | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 18 besök senaste veckan (135139 totalt) |
Bra länk. Dock så anser Scroth att det kan vara "Correct" att montera midjebältet i stols underredet enl denna bil som jag hittade i din länk. _________________ Mattias Claus - Autorismo |
||||
Efter att ha läst denna tråd börjar jag blir allt mer tveksam till att montera i 4p bälte i bilen.
Då jg endast har fällbara Recaro (som sitter i tex Evo) går det inte att använda 6p bälte och tänkte därför att 4p var bäst men känns nu som att man kanske bara ska behålla org. bälte och köra på 6p när/om man uppgraderar till rejsstol. Det man dock undrar över är ju att om 4p är så pass "mindre" bra hur kommer det sig att de finns överhuvudtaget? _________________ Tobias Eriksson |
||||
Kolla in schroth asm bälte, det enda 4p jag vågar lita på. Går att enkelt komplettera senare om man vill ha fler remmar.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Ok tack för svar, är det något likande takata asm som jag sett dem nämna i produktinformationen. _________________ Tobias Eriksson |
||||
Schroth och takata verkar sammanlänkade på nåt sätt, så det är nog samma teknik hos båda. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Har läst någonstans att det är det enda icke 3-punkts bälte som är gatlagligt i USA, om det nu stämmer.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
En mycket bra tråd och all info uppskattas verkligen! För detta är verkligen inget man vill experimentera sig fram till rätt lösning! Vill bara dubbelkolla en sak, jag tror det är ett simpelt skrivfel (men vill kolla så det inte är någon tanke bakom). Punkt 1 säger axelbälten ska vara nedvinklade 0-10 grader. Men bilden säger 0-20 grader (som även finns med i Schroth Racing monteringsanvisningar). Jag antar 0-20 grader är de acceptabla vinklarna, eller fanns det en tanke med 0-10 grader? _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Var får man tag på sådana stopp? Har letat på några ställen som har bälten och burar, men ínte hittat. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||||
Inte alla trådar som läses dagligen, min gissning är utveckling. Allra i början så var det tex byxbältet som surrades runt stolen, sedan kom midjebältet, trepunktsbältet, fyrpunkt för racing. I vidare utveckling så blev det sexpunktsbälte istället för fyrpunktsbälte _________________ Roland Johansson |
||||
Står ju ganska så enkelt, antingen billetfrästa ringar runt röret, eller typ en avgasklammer med en bit gummi som skyddar mot att bältet skaver mot kanterna. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Ville bara visa uppskattning för all bra info i denna tråd!
Även om jag bara har min bil som hobbybil bör man ju försöka göra rätt ändå. Har ju lagt en "stund" på att hitta vettig info på YouTube men får ju mest sketchy intryck... _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Iphone har ju vattenpass med gradskala inbyggd, gissar att det finns liknande för android. Kanske inte precisionsverktyg men du ser ändå inom graden. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Jag är nybörjare. Jag ser ofta människor fästa bälten till en tvärbalk som ligger under axelhöjd. Jag har hört att i händelse av en olycka kan bältena installerade på detta sätt dra ner kraftigt och orsaka en stor belastning på ryggkotans brosk. Är detta sant eller bara en annan urban legend ?
_________________ Phil Campbell |
||||
Det mest står i tråden tror jag, börja här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||||
Jag har en undran.
Jag har sabelt 6 punktsbälten, dom är "fia 2007", så några år på nacken, men i princip oanvända. Jag har kollat på flertalet "wrap around" guider och vet hur dom ska träs. (Finns bild på sidan 4 i den här tråden exempelvis). Men det är snudd på omöjligt att trä bältet det "sista varvet" genom öglan eller vad man ska säga. Alltså där bältet ligger i 3 lager. På alla klipp jag sett så trär dom igenom bältet utan några som helst problem. Jag lyckas inte ens göra det med bältet på arbetsbänken. Har dom ändrat designen på öglorna efter mina bälten tillverkades? Spåret i mina bältesöglor eller lås eller vad man ska kalla dom är 4,8-4,9mm och 3 lager bälte komprimerade så hårt jag kan med skjutmåttet är samma mått. Det verkar i mina ögon omöjligt att trä igenom sista biten, framförallt med bältet monterat i bilen och öglan/låset tight med buren. _________________ Nicklas Törnros |
||||
Svarar mig själv.
Uppenbarligen är det fysiskt möjligt såhär ett par timmar i efterhand. Med rutorna i bilen hade det aldrig gått. Jag kilade i plastkilar för att komprimera bältet så mycket som möjligt, sen petade jag med en annan plastkil (falsben/fiskben, kärt barn har många namn) genom ett av hörnen några millimeter så jag fick tag med en polygrip. Sen va det "bara" bända och dra. Och det är absolut inte så jag sett folk på youtube göra _________________ Nicklas Törnros |
||||
Det är inte en urban myt, vad jag minns så skadade Rickard Göransson ryggen pga bälten som var långa och lågt monterade och som då orsakade komprimering (STCC på Jyllandsringen) Detta var då i en fabriksbyggd tävlingsbil, så kunskapen om rätt montering fanns inte ens på den nivån för några år sedan. Därav regler om att bälten skall sitta mellan 0 grader till max 20 (?) grader nedåt, från axlar genom stolshålen till infästning. Rätt stol så att man får rätt höjd på hålen är också viktigt. Är man för lång så skapar man (förutom bryteffekt i stolen) ju en nedåtvinkel större än max tillåtna även om höjd är rätt från hål till infästning (och tvärtom om man är alldeles för kort i stolen) |
||||
I mina ögon inte ett dugg märkligt, en person på 100 kilo som krockar med typ 5 G (vet inte hur realistiskt det är men troligen lågt räknat) lägger ganska så bra drag på axelbanden. Alla världen jag har monterat som wrap around hat varit jäkligt tajta att få igenom sista våndan. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Fyller på denna eminenta tråd med en fråga till:
Hur gör man bäst med dom lösa ändarna på bältena? Dvs finns det några 'ajabaja' när man rullar upp dem? Allt jag hittat är att det ska finnas minst 100mm kvar som kan "dras" vid en smäll. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Fastsättning 4-6-punktsbälte | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 18 besök senaste veckan (135139 totalt) |