Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1.8 "Banpremiär" | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 210 besök senaste veckan (8267 totalt) |
Rensat fram skärmar så nu gick att köra lite utan skrap. Blir ju lite trångt i fram kant när max caster är målet.
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Om man tycker det är intressant med hjulvinklar hur mycket nörd är man då?
Visar ju minuter och inte decimaler men tror det blir camber -2,8 bak och -3,3 fram. Nästan 7,5 grader i caster. Orginal toe både fram och bak. Får se hur detta fungerar? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Du kan ju leta efter Oskar för att få andra extrema mätpunkter (men då med NA). ca 130 eller lite mer |
||||
Han släpper inte mycket på gasen där över! _________________ Pontus Fyhr |
||||
Blev en vikt koll idag .
Full tank och 100 kg förare ca 1160kg , klass standard kräver 1150 kg vid målgång men jag ska byta bågen också gör nog en 15 kg. Gjorde ingen större analys insats. Körde en liten sväng känns mycket bättre än innan. Efter lite turer hit och dit. Båge monterad. Door bars monterade. "Litet"urtag i dörren Grod armar på gång _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Ja efter lite semester från Rejsa var det dags att uppdatera lite.
Har tänkt att det här med klass standard får vara ett tag. Monterat lite förstärkningar och även byter krängningshämmare både för de är lite kraftigare och justerbara. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Synd. Jag kan (nästan) lova att upplevelsen av att köra race är något HEEELT annat än att köra trackday.... 👍😁 _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Och det går ju alltid att plocka bort förstärkningar mm om du vill köra Standard Cup. Eller köra som det är tillsammans med Modifierat. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Efter vinterns förstyvvningpaket (dörrsträvor, grodarmar, grövre krängningshämmare och ställt dämparna lite hårdare kunde jag inte låta bli en sväng på asfaltsplanen utanför, det var verkligen skillnad, nu börjar go-cart känslan infinna sig. Men kalla r däck på delvis fuktig asfalt är ju inte optimalt
Köpte även en adapter till Miatans special kontakt för odb2 men fick ingen respons från bilen utom att protokollet var kwp2000. Beställt en läsare för bla Mazda får se om det fungerar. Årsmodellen är väl innan det började blivit lite mer standard. _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Finns ju mycket på nätet om dessa små undermotoriserade bilar där varje hk räknas.
Tänkte börja med min standard i år och förhoppningsvis få till kanske 165+ motorhästar till nästa säsong? Borde göra med lite lättning med, lite tid på varvet. En utav alla sidor från nätet om dessa små pärlor (bakhjulshästar). Tror det är ca 25 hk skillnad som försvinner? Detta är nu den nya baseline 150,8 motorhästar: _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Bokat första bandagen på knutstorp så blev dags för att göra de sista förberedelserna. Byta skivor och belägg fram var ju std men fick ta till handboken bak. Handbroms på skiva. Carbotech för första gången har ju nästan bara kört på ferrodo innan.
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Det behövs iaf inget specialkit (med godtyckligt hålmönster) för att kunna skruva tillbaka kolven. |
||||
Bromsar lite inkörda och brake stopper monterad. Har ju egentligen ingen egen åsikt är om stoppern behövs men eftersom miatan är lite mjuk skadar det kanske inte. Stoppen är av denna typ. Snart redo för en test. Får ge mig på moppen och förbereda den med blir ju först med den på knutstorp.
_________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1.8 "Banpremiär" | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 210 besök senaste veckan (8267 totalt) |