Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Däcktryck 950-1000kg fwd bil kines o märkes däck | 1 besök senaste veckan (470 totalt) |
Hej allihopa! Jag har en 1997 Renault Megane Coupe som jag tror väger ca. 950-1000kg. Denna bil är framhjulsdriven.
Ska i väg inför mitt första lopp förstkommande lördag 29.e April, själva loppet går på Mantorp 30e April. Jag har två uppsättningar däck; en uppsättning nya 'kina'däck som är 205 45 16 och en uppsättning bestående av 2 stycken bra begagnade Michelin och 2 stycken bra begagnade Yokohama 195 55 16. Tanken är väl att använda kina däcken i regn, men jag är öppen för andra sätt att tänka. Ni som kan det här med däck; hur skulle Ni göra? Hur mycket lufttryck skulle köra på respektiva däck och varför? Vilka däck skulle Ni använda när? Tacksam för alla relevanta svar. Mvh Martin Ulsaker _________________ Martin Ulsaker |
Bra fråga, detta borde jag berättat om i första inlägget!!!
Loppet är 1 timme sammanhangande körning, några timmers uppehåll och sen 1 timmes sammanhangande körning igen. 1+1 timme, alltså. Mvh Martin U _________________ Martin Ulsaker |
Yokohama däcken är märkta 'bluEarth A ae50', Michelin däcken 'EnergySaver'.
Edit: Threadwear 400 på Michelin, har ej hittat detta på Yokohama. Dom är i övrigt gjorda 2015 och 2016, inga sprickor, tycker dom verkar vara rätt fräscha. Vad annat ska jag kolla? _________________ Martin Ulsaker |
Börja med lufttrycket som Renault rekomenderar +0.5 bar, sedan släpper du ut luft efterhand om det är kallt på banan så att du precis kan lägga handen på däcksytan.
Börjar däcken överhetta ökar du i trycket och anpassar hastigheten. Däcken är naturligtvis inte optimala men men man får köra med det man har. Bra om du kan få till litet negativ camber, i vart fall på framhjulen. Få till lite kylluft riktad mot bromsoken. Ta med flera bromsbelägg. Bra om du hinner byta till ny bromsvätska. Fyll oljenivån till maxstrecket plus 5 mm. Kör lagom hårt. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
Jättebra, tack för bra svar!!!
Jag ska försöka göra precis detta. EDIT: Hmmmm... om jag begriper vad du säger rätt, menar du att jag ska öka lufttrycket om däcket blir för varmt? Är det så det funkar? Jag har inte mycket koll på detta, men ja gtrodde att man skulle sänka lufttrycket om däcket började bli för varmt. EDIT 2: Kylkanaler till bromsarna är på plats, nya bluestuff bromsbelägg fram också. Har ett sett yellowstuff till fram i reserv. Ny racingbromsvätska är också i bilen. _________________ Martin Ulsaker |
Sänker du lufttrycket tror jag att temperaturen ökar, allt givet samma lastfall.
Tillverkarna rekar generellt högre tryck vid högre lastfall. Dvs mer effekt/energi genom gummimembranen, desto mer hektoPascal. Det är väl därför du ser söndertrasade däckrester längs vägarna. Folk som inte uppmärksammat lågt lufttryck. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
Börjar du på 2 bar kallt har du 2.5 bar varmt efter kanske 5-10 varv på Mantorp såhär års. Vanliga gatdäck har vi kört med 2.5 bar varmt i eftersom de är mjukare i sidorna nankang ns2r typ 2.1/2.2 Ar1 1.7/1.8
Vid 950/1000 kg _________________ |
Det absolut viktigaste är att köra 99,5% av vad däcken gillar och inte 100,5%. På plats två, att man inte har helt fel hjulvinklar. Och någorlunda rätt däckstryck på plats tre, lite eftersom det även till en hel del styrs av punkt ett.
På trackdays kan man ju gå in en bunt gånger o kika på slitagebild, gummits yta och känna hur varma de blivit. Klart svårare på ett långlopp. _________________ Magnus Thomé |
Nybörjarsvängåkaforum Däcktryck 950-1000kg fwd bil kines o märkes däck | 1 besök senaste veckan (470 totalt) |