Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
HANS + bolt in 4-punkts bälte
5 besök senaste veckan (530 totalt)
isty
Varberg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 39


Trådstartare
Jag och polaren sitter och sneglar på 'enkla' lösningar med 4-punktsbälte och HANS-skydd utan att skaffa störtbåge m.m.

Tanken är att vi bara vill sitta fast i våra stolar utan att glida runt så som gör med vanliga bälten.

https://www.demon-tweeks.com/se/spacro-4-point-driver-harness-bolt-in- . . . .

Skulle ovan fungera med ett HANS-skydd?

_________________
Adam Andersson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5094



Den sortens bälten är inte toppen. För 4p är den här typen:
https://www.demon-tweeks.com/se/schroth-profi-ii-asm-harness-249357/ bättre, då de har lite olika giv på höger och vänster för att undvika "submarining"

Sen är de inte toppen för hans då axelremmar är 3", men det funkar.

Väl värt att leta upp diverse trådar om 4/6p i bilar utan båge kanske.

Om ni vill sitta still skulle jag föreslå att titta på en stol snarare än bälte.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41630

Forumägare
Forumägare

Åsikter om Hans-varianten som är tänkt även för vanligt trepunktsbälte?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



Jag har satt i 4 punkts Schroth i min som har ASM egenskaper men kommer inte börja använda det innan jag har ordentliga stolar och ett Hans inkopplat , vid en krock frontalt så är det mycket stor risk att du åker på en whiplash som heter duga och knäcker nacken ordentligt.


_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 284



Det här är ett ämne som ligger mig rätt varmt om hjärtat, så kan väga in med några råd.

Först och främst, som tidigare nämnt - det enda fyrpunktsbältet att ö.ht rekommendera är Schroths ASM-bälten. Faktum är att ett trepunktsbälte är säkrare än ett vanligt fyrpunktsbälte, i nästan alla scenarion. Det är faktiskt en fullkomligt genial design i sin enkelhet. När du smäller så har du pivotpunkten över midjan, vilket gör att torson trycks framåt - vilket i sin tur stramar åt bältet än mer över bäckenet, som gör att du sitter fast. Och inte bara sitter du fast, du dras dessutom nedåt - bort från taket. Schroths ASM-bälten åstadkommer samma sak, på grund av asymmetri i bältet som vrider kroppen.

När det gäller bredd på bältet så är det inga som helst problem att använda 3" axelband till ett HANS (eller Hybrid-skydd). De är utprövade och utformade för att fungera med dem. Det finns de som hävdar att ett 2"-band ligger bättre, men det stämmer inte.

Den viktiga saken att veta är att du INTE får åka med ett 2" axelband utan HNRS-skydd, utan det får du enbart göra med ett 3" axelband. Oavsett märke.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318



Men det är ju så att hansskydden är utformade för 2 tums bredd på bältena. Alla bälten som är anpassade till hans har två tum vid axlarna.

Man ska nog inte överdriva behovet av 3 tums bredd heller. Ett tvåtums 6-p bälte fyller nog sin funktion helt ok.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 284



Litto skrev:
Men det är ju så att hansskydden är utformade för 2 tums bredd på bältena. Alla bälten som är anpassade till hans har två tum vid axlarna.

Man ska nog inte överdriva behovet av 3 tums bredd heller. Ett tvåtums 6-p bälte fyller nog sin funktion helt ok.

Nej, stämmer inte. HANS-skydden är framtagna för att fungera med 3"-axelband eftersom det är by far det vanligaste bältet på marknaden.

Det som kallas för HANS-bälten började tillverkas som ett lättviktsalternativ, men allt eftersom motorsport utvecklades mot ett säkrare håll och man började dokumentera och föra statistik över skador insåg man att skadefrekvensen var mycket högre när man körde med 2" axelband på grund av den lägre anliggningsytan. Därav kom förbudet att köra med 2" axelband utan ett HNRS-skydd. Källa, Schroth själva.

Att det sedan är smidigare med ett 2"-bälte kommer jag aldrig argumentera mot

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 318



Okej, du kanske är proffs på det här, men på mitt hansskydd ligger ett tretumsbälte över den upphöjda kanten. Det ryms inte i utrymmet för bältet...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 284



Litto skrev:
Okej, du kanske är proffs på det här, men på mitt hansskydd ligger ett tretumsbälte över den upphöjda kanten. Det ryms inte i utrymmet för bältet...

Yes, det gör det. Ett tretumsyoke hade varit för otympligt och tagit i när man rattar, det har experimenterats med det också. Inga problem alls att bältet ligger över kanten.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Allmänt banåkaforum
HANS + bolt in 4-punkts bälte
5 besök senaste veckan (530 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande