Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa! | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 24 besök idag (36625 totalt) |
Tusen tack Anders! Både för det och för igår, alltid lika kul att ses Just det, googla gäcktryck hade jag kunnat göra, men uppenbarligen var jag inte så fel ute. Översatt till <800kg är det 1,6-1,9 varmtryck. Men vad väger bilen? Kul att nån undrar, för igår hade SVKG med cornerweight-vågar till Vå(r)g-årda Flygfält! Så upp med bilen utan förare: 753kg inkl full tank, spolarvätska, komplett softtop mm är inte fel I med köttklumpen till förare: För att inse vad jag trodde, den är bra cornerweight-ad - för RHD JAg har inte ändrat något sen konverteringen, testade snabbt att hoppa över till högersidan (inkl ratten, snap-off nav ) och fick mycket bättre siffror! Diffade bara 3kg per framhjul då Får bli att låna vågarna och justera i närtid. Till träffen: Dagen till ära bjöd banan på fint väder, eller iaf inte regn. Det var hyffsat varmt och prognosen sa uppehåll. Även lite sol hotades det med Blandningen av bilar var stor som vanligt, allt från Mitsubishi Colt, Miator, rörhögar, Mustang, BMW's till nån liten Lotus och en GT40 Bilar under och strax över 40" är skoj, inte ofta Lotusen känns 'stor och hög'. Magnus GT40 är en underbar bil med fantastiskt ljud! Lånad bild på motorrummet på GT40 För egen del så gjorde jag som vanligt, väntade med att köra tills alla andra fått bortåt 5 stinter för att hjälpa till med arrangemanget innan jag tog fram den Lilla Blå Så fin den är, men jag är partisk. Ut och testa Nankang NS-2R! Gasade iväg med tanken "första passet är alltid halt" och nu var däcken enbart körde från garaget till Vårgårda sen omläggning. Tyckte det var halt, understyrt som tusan i vändningen men balanserat (om än halkigt) i raka partiet. Tiderna däremot sa att jag inte skulle skämmas, 59.18 på första vändan! Åkte tillbaka, körde 2 vändor till på nästan identiska tider, 57.84 och 57.95! Snabbt, väldigt snabbt! En C-bil på gatdäck, men det kändes ändå inte helt kommunikativt. Något besviken (men ändå glad över snabba tider) så fortsatte jag 'jobba' med tidtagningen innan jag tog några till stinter och testade att sänka tempot i vändningen men höja det i konrakan. Tro det eller ej, nu kändes bilen mycket stadigare än på mina gamla slitna Yokohama AD08R. Tiderna blev 58.23 (uppvärmning), 56.82 (!) och 57.20. Uppenbarligen är NS2R snabba, bara att balansen i bilen är annorlunda än innan. Igår tyckte jag att den var understyrd, men när jag har låtit intrycken sjunka in tror jag 'mer balanserad' är ett bättre uttryck. För ja, den understyrde i långa vändningen, men det gick att köra mycket snabbare i konrakan men framförallt mycket snabbare in och ut ur 45 gradersböjen än tidigare - mycket snabbare! Tog några till varv senare och från dem fanns 3st 56 tider till: 56. 31, 56.20 (!!) och 56.97. Detta med en C bil med 120hk på gatdäck Detta kan jämföras med tidigare bästa tid i värmen i år på 57.48 för min del, Så 1.28 sekunder snabbare, trots att banan förlängdes med 2x5m igår med vid sista vändningen. Det jag tror däcken behöver nu är att skrubbas in rejält och det jag behöver är att vänja mig vid nya balansen, för tydligen är bilen snabbare än innan - men känns lite annorlunda i balansen _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Kul att det går att hitta ännu snabbare tider i din bil och vikterna ser ut att vara bra med
Skitskoj igår och lite coolt att även min "nya" bil kom med i bakgrunden.... "Vi" är kungar på att arrangera konbanekörningar på Vårgårda Flygfält och blandningen av bilar visar väl att Vi inkluderar totalintresset för sportbilar och aktiv körning i SVKG, så sjukt kul att se alla som kommer vars glädje sprudlar Köra plastgatdäck från Landsail gör sig inte i en konbana, definitivt inte originalchassi en Miata NB -98:a med 14450 mil på mätaren om man ska köra bra tider men det ger en bra grund att utgå från för nu skall tiderna ner Blev förvånad över att cornerweighten på Miatan var såpass bra orörd men lite finns att göra för att få den än bättre, lättare stol är en sak, sedan borde väl föraren slänga bort 20kg från kroppen..... Att jag hade skitskoj under stinten jag körde gick nog inte att missa _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||
47kg lättare än min tunga 7a... sjukt lätta små bilar ink massa bekvämligheter. En sån hade inte varit fel med lite tryck och pys ljud på Blev riktigt bra tider på slutet, riktigt imponerande, kanske inte effekten är allt ändå. _________________ christian liljekvist |
||
Sena svar... men tack grabbar (gubbar? ) Ja bilen var både otippat snabb och väldigt lätt, kan det ha något sammanband tro... Skämt åsido, jag hittade ett ställe till i konbanan där jag kunde spara lite tid nu. Tänk att man ska komma på nya såna knep efter så många år! Men det var nog tack vare att bilen var mer neutral nu med dessa däck. Vad har hänt annars? Jo först var det dags för "Frukostklubben", det vill säga konceptet 'Bil och Bulle' ännu en gång på Götaplatsen, denna gång med ännu fler bilar! Min lilla Lotus parkerades och sen kom en ännu mindre BMW Isetta Sen blev det besiktning, blanka papper och ord som "en sån här bil borde egentligen besiktningsbefrias tidigare, vad ska de in här för så ofta?". Jag kunde inte annat än att hålla med. Annars så la jag på hardtopen för en vecka sedan för att deklarera september och hösten, så om ni undrar varför det har varit så varmt sen dess så har ni svaret! Men lite roligare turer till jobbet har det allt blivit Nästa körning är 2 veckor bort, sprintfinal med SVKG! Frågan är om jag inte skulle ta mig en kul-tur eller två innan _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Oj oj, nu händer det saker...
Strax efter förra in lägget så hände det något, jag började se dubbelt och visste inte om jag var färgblind En till Elise i garaget Vad är detta för något? Jo Lotus Elise 111S, dvs 145hk istf 120, tätstegad låda, vinge, andra stolar och jämfört med vanliga modellen även andra fälgar och bredare däck (men sånt har alla bytt ändå numera). Historiken på denna bil är skoj, svensksåld (!) och beställd av tidigare ordförande i SVKG (Heikki Särg) som hade bilen 2000-2022 när han gick bort. Men vad händer nu? På pappret borde en 'S' modell vara bättre än min blå, så varför inte passa på? Köpa en, flytta över lite godis och sen köra grön bil...eller? Nu har det hänt mycket på en gång, vi tar det i tur och ordning: Torsdags - SVKG på Falkenberg - Höstrusket Höstrusket som träffen heter är verkligen ibland värd sitt namn, snålblåst och regn - men inte i år! Med sensommarvärme på en bit över 20 grader och tidvis sol passade jag och Peter på att köra bilen vi köpte förra året, en BMW 323iM tagen direkt från BMW Cup! Peter är förutom att vara en riktigt bra kompis även en hejjare på att köra bil! Extra roligt är att vi kör väldigt jämnt, extremt jämnt! Loggen över våra för dagen bästa varv (första gången för oss med denna bil på bana, så finns mer att ta av med träning) var såpass lika som in om 8 hundradelar Alltid en bra match Peter mot dig! Lördag - Frukostklubben med Klassiker Just det, om man är på bilträff sent på torsdagen och skall vara borta hela söndagen så tar man väl det lugnt däremellan? Äsch nej, nu var det dags för årets sista 'Frukostklubben' på Götaplatsen, lika bra att lufta den gröna! Riktigt mörkt när jag kom dit strax innan 06 Men när ljuset kom så hittade jag även att bilen var grön denna gång och inte blå Riktigt skoj att bara få prata bil i 2h med massa glada medmänniskor! Köra är jättekul, men sällan jag hinner prata med likasinnade på träffarna då jag brukar arrangera - så för mig är bilprat på träffar inte så vanligt. Söndag - SVKG Sprint #5 på Vårgårda Då var det dags, finalen i SVKG's Sprintcup Rattmuffen Cup! Hittills i år har den blå Lotusen varit med marginal snabbast i C, oftast även snabbare än B och ibland även snabbare än de flesta i A... men hur skulle det gå idag? Och skulle jag köra blå bil? Med hjälp av Johan 'Axly' som chaufför till ena bilen så rullade vi uppåt, bytte bil i Alingsås för att bägge skulle back-to-back köra båda bilarna innan vi var framme. För att vara så lika så är de väldigt olika! Även Jens kom med sin fina Exige! Så tre Lotusar på plats Dagen till ära ville vi i arrangörsgruppen prova något nytt - en ny bana! Att lägga en ny bana tar tid, det behöver trimmas in, testas, kluras. Så varför göra det? Jo två anledningar: Det är final, men framförallt för att man har anlagt en ny landningsbana på Vårgårda så det nu är två parallella banor med anslutande taxibanor! Som givet för en rundbana utan flera tighta vändningar. Sagt och gjort, en bana fick vi till! Det tog lite mer tid än vanligt, så tack för att ni deltagare var förstående med att vi inte kom igång i tid - men nog fick ni körtid så det räckte Rekordet för en deltagare blev 21 stinter Trots att han både tog sovmorgon, stod funktionär och var iväg och köpte mat - Bra jobbat Carl! Men blå mot grön? Jodå, först ut med den blå! 120hk Elise, Nitronchassie och Nankang NS-2R däck: Däcken är lite skrikiga innan de är varma, men bettar konsekvent (lite understyrning i tighta kurvor) men styr in bra. Tider på 64, 63 och 62 blev det först! Ut med den gröna! 145hk (påstås vara lite mer), KH Motorsportdämpare och Yokohama AD08RS däck: Däcken förväntade jag mig bättre men oj vad de saknade det sista greppet trots att de var helt nya, en besvikelse! Nog att jag visste att de inte skulle ha AD08R grepp, men trodde de var bättre än såhär. Tider? 63, 63 och 62 blev det. Men... det är väl bra? Ja både och, vändorna med den blå var de första och då borde den gröna vara snabbare än så. Den går bra, den tätstegade lådan gör att man hela tiden har varv men samtidigt ligger maxeffekten högt. Summa summarum så är den gröna nog snabbare, men inte lika lättkörd att köra snabbt med. Tydligt är i alla fall hur bra jobb Nitronchassiet gör för den blå är helt konsekvent och så förutsägbar i alla steg Fortsatte därför att ta några varv i den blå och fick till ännu en 62 tid och sedan 4st 61 tider Inte illa för en gatdäcksförsedd bil. Egentligen borde jag tagit ännu fler vändor, men Polestar Trophy tog några varv och sedan så föredrar jag att se till att alla er andra får ännu fler varv Borde nog skriva en bättre och längre jämförelse om blå mot grön, men det får bli en annan dag. Nu kan summeras en sak tydligt: Lotus Elise S1 är galet snabb i konbana! 5 klassegrar under året och även ofta en av top 3 snabbaste bilar oavsett klass. Idag blev jag totaltrea, enbart slagen av Mikael Nordin och Christian Liljekvist i sina sjuor. Daniel Strigård i sin Caterham lyckades jag precis slå idag med tiondelar, han har blivit riktigt snabb i år så nästa år blir det svårt att hålla undan. SVKG Sprintrace - det bästa sedan skivat bröd! Tack alla ni som deltagit 2023 och gjort det till ett kalasår! 2024 måste bli magiskt med så bra deltagare och nu även med en skön ny banlayout _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Tackar för privilegiet att få testa dessa två back to back i konbanan! Två ruggigt underhållande bilar, var och en på sitt sätt!
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Nya banlayouten får många tummar upp av mig!
Kul att läsa och höra dina reflektioner av grön och blå, det är inte självklart att högre effekt och på pappret bättre grejor verkligen är så mycket bättre. Ser fram mot en kultur _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Skaplig bilpark. Borde kanske ha provkört för att få en egen uppfattning men jag var fullt upptagen i andra bilar och gokartar.
Jag hade nog låtit en kultur på bra landsvägar fått fälla avgörandet. Man ska inte underskatta bruksvärdet till vardags. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Oj vad har hänt här nu, mycket tid har gått - men inget har skrivits?
Jodå, dels har det var lite "bilpaus" efter ännu en rolig men lång säsong för min del. Kan vara skönt att slappna av nån gång och fokusera på annat med... ...men framförallt har jag funderat på vilken bil jag vill behålla, kört omkring i den gröna och fixat massa småsaker men till slut kommit fram till att det är den blå jag vill behålla. Varför? Är inte den gröna snabbare och bättre? Säkert snabbare! Men för mig är detta en känslobil, vill jag åka snabbast finns det nyare bilar (eller K20 motorer ), det jag vill åt är en bil som ger mig glädje så många dagar om året som möjligt. Den blå rullade 600 mil mellan besiktningarna nu, så nog använder jag den mycket Sagt och gjort - blå ska behålla och grön skall avyttras, men först måste den gröna vara så fin som möjligt! Jag bytte och fixade massor, sista jag hittade var att kupéfläkten var död och att förra ägaren hade valt att ersätta den starka kupéfläkten med en 35W kanalfläkt Påminner mig om hur Jeremy Clarkson en gång beskrev kliman i en Lamborghini eller liknande: "Som en astmatiker som blåser genom ett sugrör". Näe, duger varken för att ge värme eller imma av kupén vettigt vid behov. Nu var dock tiden inte på min sida så jag slaktade den blå på kupéfläkt (som jag skrev om LHD så var värmepaketet det jobbigaste jobbet mer eller mindre, så kul att få göra om det igen - på två bilar samtidigt!". Voila, grön hel... men den blå? Jotack, visar sig att senast man kunde köpa en ny kupéfläkt till en Elise S1 var 2014, sen dess säljs de inte längre. Det var mindre bra, kanske riktigt dumt att stå utan nu? Men internet vet allt! Seloc har mycket bra FAQ om Lotus och självklart även om ersättningsfläkt till värmepaketet! Sagt och gjort, en RTC4200 kupéfläkt från en högerstyrd Land Rover Defender beställs och levereras fort extra glad blev jag för den medföljande tidningen från den specialiserade Landroverbutiken - tänk vad man har kundunderlag om man kan trycka upp en tabloidtidning! Lite mer old fashioned, inte bara sociala medier Nåja, motorerna är lika varandra, men husen har flänsarna på olika positioner Så i guiden står det "hitta ngåra spacers på ca 30mm". Sagt ett gjort, en kvällslig tur till en stor byggvaruhandel fick det bli och dra på trissor, de hade mängder med tillbehör/reservdelar till Lotus i lösvikt Säg vad man vill, men Hornbach sortiment är grymt. Med dessa på plats var det bara att skruva ihop enligt guiden, svära några gånger och montera det för att sedan ta en provtur och lufta. Ute i det fria igen, rullandes. Vad jag gillar denna lilla bil Ännu inte avställd, för med hardtop på så funkar den tills det blir salt ute. Så senast idag fick Lotusen tjänstgöra för att ta mig till jobbet - veckan börjar bättre när man kör Lotus! Men den gröna... det är en historia för en annan dag... _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
Hoppas någon redan köpt den gröna, annars kanske jag måste donera en njure inom kort. Den var riktigt kul att köra, men jag tycker du gör rätt i att behålla den blå. Mest smiles per gallon!
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa! | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18 >> 24 besök idag (36625 totalt) |