|
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 62
22 Dec 2023 17:18
Tack för alla svar!
Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner
Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.
Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv.
_________________ Tobias Flemgå'rd
|
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1317
22 Dec 2023 17:49
Toobb skrev: | Hej!
En fråga på diffar!
Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?
Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo |
Hej !
Vi körde ganska många tävlingar i Modsport med en Corvette LS 3 (535 hp) i vår M3, E36 utan problem. 3,73 utväxling och renoverad av Peder på Mobimech. Och vad jag vet kördes den många tävlingar av nye ägaren också utan problem.
Problemet var inte bakväxeln, utan den 5 växlade lådan som satt i gamla M 3;an, den gillade inte effekten.
Mvh; Roffa
_________________ Rolf Stålheim
Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
23 Dec 2023 09:33
Toobb skrev: | Tack för alla svar!
Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner
Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.
Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv. |
Stämmer, inte mycket som passar mellan E46 330 och M3. Org diff från M3E46 är ingen höjdare på bana, men för kiosken duger den fint. Har du ett tomt hus kan du kanske hitta innanmäte från annan 210 diff, tex E36M3. Lättast/billigast är nog att hitta komplett M3E46 diff eller en komplett 210 lamelldiff från en äldre M5:a eller liknande. Använd din 330 bakvagn och bygg om fästena i org subframe, inte omöjligt att få till det med 330 drivaxlar så får du en smidig lösning.
_________________ Patrik Skoog
|
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 62
10 Jan 2024 08:41
Rolfson skrev: | Toobb skrev: | Hej!
En fråga på diffar!
Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?
Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo |
Hej !
Vi körde ganska många tävlingar i Modsport med en Corvette LS 3 (535 hp) i vår M3, E36 utan problem. 3,73 utväxling och renoverad av Peder på Mobimech. Och vad jag vet kördes den många tävlingar av nye ägaren också utan problem.
Problemet var inte bakväxeln, utan den 5 växlade lådan som satt i gamla M 3;an, den gillade inte effekten.
Mvh; Roffa |
Tack tipset!
Har även funderat på att behålla 188an men har väl fastnat lite i "när man ändå håller på"
Patrik Skoog skrev: | Toobb skrev: | Tack för alla svar!
Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner
Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.
Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv. |
Stämmer, inte mycket som passar mellan E46 330 och M3. Org diff från M3E46 är ingen höjdare på bana, men för kiosken duger den fint. Har du ett tomt hus kan du kanske hitta innanmäte från annan 210 diff, tex E36M3. Lättast/billigast är nog att hitta komplett M3E46 diff eller en komplett 210 lamelldiff från en äldre M5:a eller liknande. Använd din 330 bakvagn och bygg om fästena i org subframe, inte omöjligt att få till det med 330 drivaxlar så får du en smidig lösning. |
Tack för input! Efter att ha pratat med Mobimech så säger han precis samma sak det är någon av dem äldre 210 som man ska ha (han ville inte ha in någon E46 M3 diff för ombyggnad)
Har trålat som en dåre på US forum kring detta med bakvagnen, det är ju inget ovanligt scenario att bygga dit M3ans diff.
Det finns några som hävdar att spindlarna från 330 i kombination med M3 brygga, diff och drivaxlar ska fungera och några som hävdar att drivaxlarna blir lite för korta.
Min anledning till att behålla spindlarna är dels för att det inte visat sig helt enkelt att hitta några från M3 samt att bromsarna är helt nya och då av 330 spec.
https://www.e46fanatics.com/threads/just-completed-m3-diff-swap.1125669/
https://www.zhpmafia.com/forums/showthread.php?7030-Starting-M3-rear-end-diff-swap-doityourself/page4
Tanken är nu att lösa diff, drivaxlar, m3 krängare, övrigt bös och sedan riva ner och se hur det passar
Om det visar sig att drivaxlarna är för korta, vem gör custom drivaxlar?
Med vänlig hälsning,
_________________ Tobias Flemgå'rd
|
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 283
10 Jan 2024 08:56
Toobb skrev: | Rolfson skrev: | Toobb skrev: | Hej!
En fråga på diffar!
Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?
Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo |
Hej !
Vi körde ganska många tävlingar i Modsport med en Corvette LS 3 (535 hp) i vår M3, E36 utan problem. 3,73 utväxling och renoverad av Peder på Mobimech. Och vad jag vet kördes den många tävlingar av nye ägaren också utan problem.
Problemet var inte bakväxeln, utan den 5 växlade lådan som satt i gamla M 3;an, den gillade inte effekten.
Mvh; Roffa |
Tack tipset!
Har även funderat på att behålla 188an men har väl fastnat lite i "när man ändå håller på"
Patrik Skoog skrev: | Toobb skrev: | Tack för alla svar!
Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner
Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.
Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv. |
Stämmer, inte mycket som passar mellan E46 330 och M3. Org diff från M3E46 är ingen höjdare på bana, men för kiosken duger den fint. Har du ett tomt hus kan du kanske hitta innanmäte från annan 210 diff, tex E36M3. Lättast/billigast är nog att hitta komplett M3E46 diff eller en komplett 210 lamelldiff från en äldre M5:a eller liknande. Använd din 330 bakvagn och bygg om fästena i org subframe, inte omöjligt att få till det med 330 drivaxlar så får du en smidig lösning. |
Tack för input! Efter att ha pratat med Mobimech så säger han precis samma sak det är någon av dem äldre 210 som man ska ha (han ville inte ha in någon E46 M3 diff för ombyggnad)
Har trålat som en dåre på US forum kring detta med bakvagnen, det är ju inget ovanligt scenario att bygga dit M3ans diff.
Det finns några som hävdar att spindlarna från 330 i kombination med M3 brygga, diff och drivaxlar ska fungera och några som hävdar att drivaxlarna blir lite för korta.
Min anledning till att behålla spindlarna är dels för att det inte visat sig helt enkelt att hitta några från M3 samt att bromsarna är helt nya och då av 330 spec.
https://www.e46fanatics.com/threads/just-completed-m3-diff-swap.1125669/
https://www.zhpmafia.com/forums/showthread.php?7030-Starting-M3-rear-end-diff-swap-doityourself/page4
Tanken är nu att lösa diff, drivaxlar, m3 krängare, övrigt bös och sedan riva ner och se hur det passar
Om det visar sig att drivaxlarna är för korta, vem gör custom drivaxlar?
Med vänlig hälsning, |
Unic här i Sverige löser det. Kan varmt rekommendera såväl deras produkter som service.
https://unicus.se/?page_id=236
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
|
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 420
10 Jan 2024 09:20
Toobb skrev: | Rolfson skrev: | Toobb skrev: | Hej!
En fråga på diffar!
Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?
Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo |
Hej !
Vi körde ganska många tävlingar i Modsport med en Corvette LS 3 (535 hp) i vår M3, E36 utan problem. 3,73 utväxling och renoverad av Peder på Mobimech. Och vad jag vet kördes den många tävlingar av nye ägaren också utan problem.
Problemet var inte bakväxeln, utan den 5 växlade lådan som satt i gamla M 3;an, den gillade inte effekten.
Mvh; Roffa |
Tack tipset!
Har även funderat på att behålla 188an men har väl fastnat lite i "när man ändå håller på"
Patrik Skoog skrev: | Toobb skrev: | Tack för alla svar!
Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner
Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.
Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv. |
Stämmer, inte mycket som passar mellan E46 330 och M3. Org diff från M3E46 är ingen höjdare på bana, men för kiosken duger den fint. Har du ett tomt hus kan du kanske hitta innanmäte från annan 210 diff, tex E36M3. Lättast/billigast är nog att hitta komplett M3E46 diff eller en komplett 210 lamelldiff från en äldre M5:a eller liknande. Använd din 330 bakvagn och bygg om fästena i org subframe, inte omöjligt att få till det med 330 drivaxlar så får du en smidig lösning. |
Tack för input! Efter att ha pratat med Mobimech så säger han precis samma sak det är någon av dem äldre 210 som man ska ha (han ville inte ha in någon E46 M3 diff för ombyggnad)
Har trålat som en dåre på US forum kring detta med bakvagnen, det är ju inget ovanligt scenario att bygga dit M3ans diff.
Det finns några som hävdar att spindlarna från 330 i kombination med M3 brygga, diff och drivaxlar ska fungera och några som hävdar att drivaxlarna blir lite för korta.
Min anledning till att behålla spindlarna är dels för att det inte visat sig helt enkelt att hitta några från M3 samt att bromsarna är helt nya och då av 330 spec.
https://www.e46fanatics.com/threads/just-completed-m3-diff-swap.1125669/
https://www.zhpmafia.com/forums/showthread.php?7030-Starting-M3-rear-end-diff-swap-doityourself/page4
Tanken är nu att lösa diff, drivaxlar, m3 krängare, övrigt bös och sedan riva ner och se hur det passar
Om det visar sig att drivaxlarna är för korta, vem gör custom drivaxlar?
Med vänlig hälsning, |
Finns ingen större mening att få dit m3 bakvagnen eller diff om du inte har ett effektmål på över 600-700hk och tänker köra på strippen. Ska du köra till "kiosken" och någon trackday hade jag behållt hela 330 bakvagnen och istället köpt en diffbroms till din 188k diff. Wiborg kan sälja dig en sådan för runt 16-18 tusen då är det en lamell, väljer du en quaife istället kan du nog komma neråt 12-14 tusen sen finns det "no name" enheter också dessa ligger under 10 tusen.
//Alexander
_________________ Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
|
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489
10 Jan 2024 09:42
Vill gärna rekommendera också Wavetrac diffbroms.
Livstidsgaranti och finns till 188k (röstar också på det).
Kör den på min tävlingsbil och det går inte direkt långsamt
_________________ Tim Anle
|
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 331
10 Jan 2024 10:34
Toobb skrev: | Rolfson skrev: | Toobb skrev: | Hej!
En fråga på diffar!
Ni som kört med lite effekt på era BMW's överlever en 188 (med diffbroms) eller är det bättre att bygga om till 210 direkt?
Ambitionen är en hållbar 500whp E46 turbo |
Hej !
Vi körde ganska många tävlingar i Modsport med en Corvette LS 3 (535 hp) i vår M3, E36 utan problem. 3,73 utväxling och renoverad av Peder på Mobimech. Och vad jag vet kördes den många tävlingar av nye ägaren också utan problem.
Problemet var inte bakväxeln, utan den 5 växlade lådan som satt i gamla M 3;an, den gillade inte effekten.
Mvh; Roffa |
Tack tipset!
Har även funderat på att behålla 188an men har väl fastnat lite i "när man ändå håller på"
Patrik Skoog skrev: | Toobb skrev: | Tack för alla svar!
Med den här bilen har jag kiosk-ambitioner
Hur jag än gör ska bakvagnen ner och renoveras men har svårt att hitta M3 delar...
Än har jag löst en bakvagnsbrygga från M3 och en tom 210 diff men övriga delar har jag gått bet på än så länge.
Bilen är en 330 men vad jag lyckats söka mig till är inga av dem delarna kompatibla med M3 brygga och diff osv. |
Stämmer, inte mycket som passar mellan E46 330 och M3. Org diff från M3E46 är ingen höjdare på bana, men för kiosken duger den fint. Har du ett tomt hus kan du kanske hitta innanmäte från annan 210 diff, tex E36M3. Lättast/billigast är nog att hitta komplett M3E46 diff eller en komplett 210 lamelldiff från en äldre M5:a eller liknande. Använd din 330 bakvagn och bygg om fästena i org subframe, inte omöjligt att få till det med 330 drivaxlar så får du en smidig lösning. |
Tack för input! Efter att ha pratat med Mobimech så säger han precis samma sak det är någon av dem äldre 210 som man ska ha (han ville inte ha in någon E46 M3 diff för ombyggnad)
Har trålat som en dåre på US forum kring detta med bakvagnen, det är ju inget ovanligt scenario att bygga dit M3ans diff.
Det finns några som hävdar att spindlarna från 330 i kombination med M3 brygga, diff och drivaxlar ska fungera och några som hävdar att drivaxlarna blir lite för korta.
Min anledning till att behålla spindlarna är dels för att det inte visat sig helt enkelt att hitta några från M3 samt att bromsarna är helt nya och då av 330 spec.
https://www.e46fanatics.com/threads/just-completed-m3-diff-swap.1125669/
https://www.zhpmafia.com/forums/showthread.php?7030-Starting-M3-rear-end-diff-swap-doityourself/page4
Tanken är nu att lösa diff, drivaxlar, m3 krängare, övrigt bös och sedan riva ner och se hur det passar
Om det visar sig att drivaxlarna är för korta, vem gör custom drivaxlar?
Om dom bara är lite för korta, går det inte svarva en distans mellan drivaxel och navet ?
Med vänlig hälsning, |
_________________ Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
10 Jan 2024 19:54
Toobb skrev: | En fråga på diffar!
|
...om du inte vill stoppa i en eftermarknadslamellbroms i din 188K så köp en 188 från en E30 tillsammans med ett lock från 188 E36 och bygg om din E46 subframe. Gjorde detta för 10 år sedan på en av mina tävlingsbilar. Skicka PM så kan du få info.
_________________ Patrik Skoog
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
10 Jan 2024 20:07
När vi ändå diskuterar BMW bakaxlar, är det någon vänlig själ som har en 168K eller 188K bakaxel från en E46:a liggandes som kan mäta detta mått åt mig? 168k och 188k måttet är samma, bara medbringarna som skiljer i längd.
Ännu bättre vore om en Skåning kan låna ut hela diffen ett par dagar så jag kan ta lite mått. Har ett sidoprojekt på gång åt en kompis.
_________________ Patrik Skoog
|
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 420
10 Jan 2024 22:49
Patrik Skoog skrev: | När vi ändå diskuterar BMW bakaxlar, är det någon vänlig själ som har en 168K eller 188K bakaxel från en E46:a liggandes som kan mäta detta mått åt mig? 168k och 188k måttet är samma, bara medbringarna som skiljer i längd.
Ännu bättre vore om en Skåning kan låna ut hela diffen ett par dagar så jag kan ta lite mått. Har ett sidoprojekt på gång åt en kompis.
|
Jag har både 168k och 188k liggande. Skicka pm
_________________ Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
10 Jan 2024 22:55
Alexus skrev: |
Jag har både 168k och 188k liggande. Skicka pm |
_________________ Patrik Skoog
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
06 Feb 2024 18:50
Tack Alex för lånet av K diffar!
Mätandet fortsätter... någon som har en 188 att låna ut från en E30 eller 36ti/Z3? Gärna i Skånetrakten..
_________________ Patrik Skoog
|
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 283
06 Feb 2024 18:58
Patrik Skoog skrev: | Tack Alex för lånet av K diffar!
Mätandet fortsätter... någon som har en 188 att låna ut från en E30 eller 36ti/Z3? Gärna i Skånetrakten.. |
Eventuellt, jag har en jävla massor liggandes. Hur kan jag identifiera?
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
|
Patrik Skoog
Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682
06 Feb 2024 20:53
OscWan skrev: | Patrik Skoog skrev: | Tack Alex för lånet av K diffar!
Mätandet fortsätter... någon som har en 188 att låna ut från en E30 eller 36ti/Z3? Gärna i Skånetrakten.. |
Eventuellt, jag har en jävla massor liggandes. Hur kan jag identifiera? |
https://www.difflab.com.au/pages/bmw-differential-types 188mm - Found in E28, E30, E32, E34, E36
_________________ Patrik Skoog
|
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 283
06 Feb 2024 22:18
_________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5308
12 Feb 2024 15:58
Någon som vet om E46 330 bromsok och hållare passar rakt på E90 325?
Eller med lättare modifikation?
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 62
02 Maj 2024 14:23
_________________ Tobias Flemgå'rd
|
|