Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däcksbalansvikter m.m. (utsplittat från Audi RS8-tråden) | << 1, 2, 3, 4 >> 43 besök senaste veckan (841 totalt) |
Ditt inlägg tolkar jag som du inte läst vad vi pratar om för det finns inget att kolla på lösning och spelar ju ingen roll om när i tiden dom balanserades eller om jag ens har dessa däck..
Det allt handlat om är att jag har ställt en fråga om obalans på A052:or och nu till sist fått 2 olika svar.. Så till er andra som hängt med.. Jag kom på att jag har 2st Pirelli som samma firma balanserat och nu är jag rätt övertygad om att personen som balanserar inte vet hur man gör Måste gå åt mycket vikter på den firman.. Istället för att flytta eller ta bort om dom hamnade fel så har han bara satt på fler och fler vikter tills det blivit bra Jag har inte använt dom än så funderar på att testa och balansera om dessa innan sommaren och se vad det då blir för antal vikter. Jag såg nu att Biltema har svarta balanserings vikter till bra pris: https://www.biltema.se/bil---mc/mc/v _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag kör med Yokohama 052 , och vet inte vad du svamlar om angående att punkten ska sitta där ventilen är osv.... Du får sluta att gå till en spådam/medium vet inte vem som balanserar din fälgar, men tyvärr så är det värsta tattar lösningen , man sätter för i helvete inte vikter på det sättet men å andra sidan väger ju din bil en hel del, måste vara svårt att sko en flodhäst med fälgar avsedda till en kundvagn prova att balansera om alla fälgarna till en som kan till att böra med och skulle du tycka att det efter skulle vara för mycket vikt i gram , så har det göra med att fälgarna är krokiga och då slänger man dom, och köper nya , _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET |
||||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Hoppas du nu läst länken ovan nu från Westersund så du lärt dig något, alltså att det jag skrev om färg punkter stämmer.. Jag har inte skrivit här på 1 vecka för jag väntar på att en vän ska få tid att balansera om dom 2 sista fälgarna jag visade bilder på.. (jag testade själv på en annan maskin förra helgen och då blev det mycket färre vikter mot vad som satt på, men balanseringsmaskinen var lite krånglig att förstå med massa inställningar som jag är osäker på om det blev rätt, så vill låta en vän som kan detta också balansera dom på hans maskin innan jag lägger upp ny info här om resultatet) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Nu är dom 2 sista hjulen med Pirelli däck ny balanserade och det blev typ hälften av vikterna mot hur första firman balanserade.
Fälg 1 Fälg2 Om ni ser vart däcks ventilen sitter och jämför ser man att vikterna hamnade lite fel och för många och då istället för att flytta så har flera monterats på andra ställen för att kompensera felet. Yokohama däcken vi pratat om har jag hunnit kört med så dom tänker jag inte lägga tid på att balansera om. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag förstår inte varför ni tror att maskinen var fel inställd eller krokig fälg?
Hade fälgarna varit konstiga så hade ju samma antal vikter även krävts vid den nya balanseringen igår? Maskinen vet ju inte vart du sätter vikterna och kan därmed inte tala om att du ska ta bort eller flytta vikter.. Det enda den kan tala om är vart du ska sätta nya vikter och om dom första vikterna hamnar fel eller blir för många så kommer den vid andra balanseringen säga att du ska sätta fler vikter men då vid ett helt annat ställe. Rätt då är att se vart dom första du precis monterade sitter och då flytta dom åt det håll den vill att ytterligare vikter ska monteras och göra ny balansering tills det blir rätt och alltså inte montera fler vikter.. Se förklarande bilden jag nu gjorde och följ siffrornas text. Någon som inte håller med och tror något annat ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Här är anledningen.... När det är så där många vikter på samma ställe är det i typ 9 fall av 10 en krokig fälg... och den här var lite krokig men vi struntade i att rikta den. På dom andra 3 fälgarna var det mellan 5-20g som behövdes. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Jo men nu på denna sida var det ju inte mängden vikter på 1 ställe vi pratade om utan vikter på flera ställen..
Det var ju efter mina bilder där FÖRE bild visade 4 ställen med vikter och EFTER bild visade 2 ställen samt även färre vikter totalt som ni skrev. Så ja många vikter på ett ställe kan vara en krokig fälg eller obalans i däck tillverkningen. Men vikter på flera olika ställen betyder att balansering inte är korrekt utförd.. Eller gjord av någon som vill slösa vikter Kanske av en brat som är van att vaska champagne _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Varför drar du igång en diskussion om det är handhavande fel av den som balanserat hjulen och du redan har åtgärdat det? _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Att balansera om dom var alltså inte en lösning? _________________ S Örnberg |
||||
Dom hjulen med Yokohama däck som vi pratade om tidigare och som ditt förra inlägg var till, dom har jag ju inte balanserat om. Men ja en ny balansering skulle minskat antalet vikter även på dom, men hur mycket vet jag ej.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ursäkta, det var ju du som drog igång en diskussion igen och nu igen Jag visade för 10 dagar sedan att jag balanserade om dom nu och visade före och efter resultat så vi kunde gå vidare, men istället skrev du direkt detta som svar på mitt inlägg:
Vilket jag tyckte lät som att du inte förstår hur en balansering av hjul går till? (och hur det kan bli fel) Så gjorde en tydlig beskrivning i Paint om hur det kan bli fel vid en balansering som kräver vikter på flera ställen (även om fälgen är rund och maskinen rätt inställd) som ni sedan haft många dagar på er att läsa och som jag tolkat av tystnaden att alla förstod och höll med om? Så nu gick jag vidare men då plötsligt vaknade flera stycken nu på kvällen och ville fortsätta diskussionen _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ett förtydligande, det går även på vissa maskiner att välja gömda vikter, så om du har en fälg med breda ekrar så kan du tala om för maskinen vart ekrarna sitter och sedan talar den om bakom vilka ekrar vikterna ska sitta och antalet per eker.
Så då blir det dubbla vikter likande hur det satt på mina fälgar innan jag gjorde om balanseringen, men mina fälgar har ju många smala ekrar så då går det inte att gömma vikterna. Samt skulle detta nu valts vid balanseringen på mina fälgar så skulle ju vikterna hamna på 2 ekrar bredvid varandra och inte långt ifrån som dom nu satt.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Nu vet jag inte hur nya maskiner du skriver om...men alla proffs maskiner från snudd på 2000 talet kan man välja om man vill vikter på bägge sidor på fälgen eller bara baksidan. Sen indikeringen vars vikterna skall vara så bromsar ju maskinen fast däcket lite och man får en röd ledindikeringen på fälgen samt hur många gram det skall vara där. Och det är ju där rutinen kommer in... Nu är det här bara påhittade siffror maskinen tycker att det skall vara 60 på insidan och 40 på utsidan vikterna trycks dit och det snurras igen och det fattas fortfarande vikt på utsidan och vad gör då den orutinerade..... jo mer vikt _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Däck för banåka Däcksbalansvikter m.m. (utsplittat från Audi RS8-tråden) | << 1, 2, 3, 4 >> 43 besök senaste veckan (841 totalt) |