Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Total loss - starthjälp | 12 besök senaste veckan (419 totalt) |
Någon som har kompetens eller tips gällande detta?
Phantomen har ju total loss system, och de enda förbrukarna är: Dash/oljetempgivare/shiftlight Bränslepump (förgasare/lågtryckspump) Tändsystem. Led broms/regnljus Sitter ett 30Ah 430cca batteri monterat. Tidigare satt det en "anderson" snabbkontakt som jag antar man använt ett separat batteri till. Min idé är att använda någon form av batteriladdare med inbyggd starthjälp, finns detta? Då kan jag ha en snabbkontakt i sittbrunnen för start/laddning, och bara rycka ur den när jag är fastspänd och bilen startad. _________________ A l e x l i n d a h l |
Du tänker dig en smidig kontakt/kabel så du själv kan lossa och kasta åt sidan när du lämnar till lineup?
Då blir det väl max 2x4mm2 och två meter i längd eller så, visst kan det hjälpa start, men inte alls så mycket som extern medhjälpare med en 150A Anderssons kontakt och 2x16mm2 till ett batteri. Det finns ju 50A Anderssons som är mindre och det kanske är smidigt nog men det är klurigt detta att få undan kabeln när du är själv i bilen. En sån där liten starthjälp, hängande från tälttaket i bungycord , så du kan lossa den efter start och den sen går fritt från vingen? De väger ju bara ca kilot och det blir kort kabel. |
Fast monterade laddkablar till en Noco booster som man bara pluggar ur och kastar ur bilen när motorn är startad?
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
Jag hade helt enkelt satt en kontakt i sittbrunnen och kopplat in en "starthjälp" från Biltema.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsy Jag har en äldre modell (ser ut som en blå liten väska) som varit ovärderlig under flera år. Inte minst i depån. Men en av de mindre modellerna kan du väl helt enkelt ha i knät, rycka ur i line up och räcka över till valfri medmänniska bredvid bilen? _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
Även om du kan starta bilen på batteriet du har, kanske ett helt externt startbatteri kan vara ett alternativ? Lite åt "heavy-duty"-hållet men med en stadig "Nato-koppling" kommer inte anslutningen vara gränssättande i alla fall. Med en smart upphängd anslutningskabel (spiralvariant?) kan du rycka ur den efter start och låta den dingla när du lämnar.
https://www.abkati.se/hjalpstartskon En separat huvudströmbrytare som kopplar in startmotorn på ditt befintliga batteri kan vara en räddare om du får tjuvstopp på banan. _________________ Martin Atterhall |
Tack för alla tips!
Jag har haft en tanke kring en Noco startbooster, eftersom dom har ringkabelterminal/snabbkoppling som tillbehör. Men denna lösningen laddar ju inte batteriet som en "2 i ett" Ser det som att jag har några alternativ: Noco-startbooster + Ctek laddare separat Kräver hjälp vid körning Ctek Cs Free (som skall vara "både och") Kan fungera att använda helt själv, med tvivelaktig starthjälp från dom klena kablarna.. Ett tredje alternativ jag funderar på som dock inte löser laddning, utan detta får skötas med separat laddare. Jag kommer ha ett stort batteri + elvinsch i släpet för lastning av bilen, från detta batteri skulle jag krasst sett kunna ha långa kablar med "andersson" plugg (eller "nato" i varje ände och ansluta mellan bil och trailerbatteri. Bra lösning? vet ej.. Tråkigaste är väl när vinschbatteriet är slut efter helgen _________________ A l e x l i n d a h l |
på min race hoj har jag verkan starmotor eller laddning, batteriet klarar en stint fint.
så efter varje race åker c-tec laddaren på. c-tec snabb koppling på batteriet så det bara pluga in. om du använder släppets batteri får du ha typ c-tek laddaren på det batteriet hela tiden. även över natten i depån då ska det funka o använda släpets batteri, du suger ju inte så mycket ström för att starta racebilen _________________ henrik nielsen |
På min lilla formelbil är det ett extra startbatteri, typ litet blybatteri med sån typ andersonplug för att starta motorn, mitt batteri i bilen är bara på 14ah har jag för mig,(utan generator) så det är väl inte så tokigt att spara en uppstart. Gör som tidigare ägare gjorde. Har man en lite rymligare bil än min kan man säkert hitta nån stans man kan nå den från förarsätet efter att bilen är startad.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
Skruva banåkabil Total loss - starthjälp | 12 besök senaste veckan (419 totalt) |