Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E91 335i -09 | << 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (6883 totalt) |
I helgen som varit så fick vi äntligen till lite efterlängtade saker på bilen.
Bilen fick sig några ändringar i avgassystemet på lördagen, vi tog bort den gamla summit racing resonatorn för att få plats med en katt/ersättningsrör och så modifierade vi även dit en slutdämpare från en m135, blev riktigt bra! Ser väldigt original och diskret ut, man ser en stor ljuddämpare hänga bakifrån Dagen efter var det dags för mappning. Allt gick förvånansvärt smidigt, soppatorsk en gång så jag måste nog ta en titt i tanken på om venturin fungerar och skjuter över soppa från vänstra till högra tankhalvan eller vad som kärvar, kanske bara är nivågivaren. Utöver det och vakuumslang på WG som råkat vara bak och fram så gick allting bra. Bilen gav som allra mest xxx/xxx på 2.0-2.1 bars laddtryck och vi nöjde oss där, förvånansvärt mycket med tanke på jag endast har ett 3" system. Om ni kikar på kurvan och undrar varför det vid 4500rpm sticker iväg lite är det för att vi laddade 1.7 fram tills 4500 och därefter gav de extra 0.3-0.4 bar. Detta är inte effekten jag kommer köra runt på däremot utan vi ville se vad bilen var villig att ge. Kommer förmodligen som allra högst åka på 1.8 bar. Bilen låter väldigt bra också skulle jag vilja påstå, hade riktigt flax med avgassystemet. Nu kvarstår endast lite småpill och sedan tuta och köra för sommaren. _________________ Anthony L ee |
||||||
Tack! Blir nog att köra på map 4 som värst för att vara safe, vill i dagsläget bara att allt ska hålla fint. Inga märkvärdiga insugstemper i bänken men fullt med fläktar och duktigt kyligt ute den dagen. Men jag kör den största modellanpassade intercoolern som finns och det bör inte vara några problem. Min vän drog 3st repor på Mantorp Test n Tune och det var inga problem alls med insugstempen då, så bör vara lugnt! Om den drar iväg får jag kanske kika på A2W som S55 har eller nån annan lösning. Kan se om jag hittar någon bild på intercoolern lös, den är rätt stor. _________________ Anthony L ee |
||||||
Bänkades bilen med motorhuven öppen eller stängd? Har sett att Ogge brukar köra med den öppen och det ger helt andra förutsättningar än när man kör på väg/bana.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Man får ju ingen fartvind i bänken heller, vad gör störst skillnad? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Öppen. Men siffrorna är bara små petitesser, jag är nöjd så länge bilen går bra Ingen bil jag ska tävla med utan bara roligt på gatan. _________________ Anthony L ee |
||||||
Tror om jag bantar gör det nog störst skillnad _________________ Anthony L ee |
||||||
Tryggt o höra från någon med erfarenhet! Nu återstår det bara att skruva finliret och putsa upp lite grejer. Sen förhoppningsvis glida genom bess och bara åka i sommar! Blir kul och se om resten av drivlinan pallar. _________________ Anthony L ee |
||||||
Den kommer säkert heatsoaka lite men det gör alla turbobilar, vad bromsade du på för bränsle? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Ja det gör det ju alltid beroende på hur länge man är på gasen osv, men enstaka pulls blir nog lugnt, kör inte direkt långlopp haha. pump e85, osäker på halten som vi hade i just nu, vår så lär inte ha varit 85%. _________________ Anthony L ee |
||||||
Det är väl lite det som är dilemmat. Seriösa mappar har fläktar som dom (borde) vet flöde/hastighet på och kan då uppskatta vilken hastighet det handlar om. Öppnar man huven skapar man helt andra förutsättningar eftersom mottryck minskar och flöde genom intercooler/kylare ökar vilket ger gynnsammare förhållanden och fördelaktigare temperaturer. Sen vad som gör störst skillnad av stängd huv/fläktar och öppen huv/fläktar är helt upp till applikationen, hur långt är ett snöre? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Det kommer säkert fungera bra, ett tag. Sen kommer temperaturerna krypa uppåt tror jag om du inte har uppgraderat kylningen förutom intercooler. Jag skulle inte förväntat mig att kunna köra ett normalpass på 20 minuter med map 4 utan att temperaturerna kryper för högt. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Det är en kombi och inte riktigt tänkt för bana haha, så är inte så oroad. Den ska bara gå på gatan och kanske lite 402m eller 804m Förresten när du säger kylning förutom intercooler, tänker du kylare/radiator då? Den skulle bytas men fick en som inte passade min bil. Så har inte bytt den ännu tyvärr, skulle bytas i vintras. Allt annat är bytt i stort sett. Oljekyl osv. _________________ Anthony L ee |
||||||
Bandhagens däck! Danne e grym! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Snackade med Danne imorse, lite fullt upp nu så jag får ta och göra en hjulis mot slutet av veckan annanstans. Kanske åker dit i efterhand för finlir om det behövs Tack för tipset! _________________ Anthony L ee |
||||||
Vattenkyl och oljekyl. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E91 335i -09 | << 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (6883 totalt) |