Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp att tänka, shortshift BMW.
14 besök senaste veckan (477 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Ibland fungerar inte min hjärna som den ska, nu har jag suttit och funderat på det här några dagar men är fortfarande osäker.

Om man monterar ett klassiskt shortshift kit till en BMW med getraglåda, typ ett sånt som på bilden nedan, blir då slaget i sidled också kortare?

Jag har lite problem att få i backen på min gamla Bmw då hålet i kardantunneln är lite tight, jag behöver alltså korta slaget i sidled för att lättare få i backen som på klassiskt BMW-vis ligger längst upp till höger.



_________________
Calle Olsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1347



Både rörelsen i längsled och sidled blir kortare.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Mer tveksam.

Resonemang, säg att du behöver vrida länkaget 20° in i växellådan.

Då behöver du ju fortfarande vrida spaken 20° för att länkaget ska vridas 20°

Däremot kommer själva ledpunkten inte flyttas så mycket i sidled, för att uppnå dessa 20°.


(20° sköt jag från höften, har ingen aning om det är exakt relevant)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Mer tveksam.

Resonemang, säg att du behöver vrida länkaget 20° in i växellådan.

Då behöver du ju fortfarande vrida spaken 20° för att länkaget ska vridas 20°

Däremot kommer själva ledpunkten inte flyttas så mycket i sidled, för att uppnå dessa 20°.


(20° sköt jag från höften, har ingen aning om det är exakt relevant)


Det är lite så jag också tänker, kommer vridrörelsen och öka i och med att slaget och vinkeln ändras?

Är det någon som bytt och kan bekräfta?

_________________
Calle Olsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1347



Det kanske inte gör jättestor skillnad. När man ändrar utväxlingen i länkaget brukar den nedre ledpunkten hamna längre ner vilket kan ge mer frigång i kardantunneln (beroende på hur den är konstruerad), rörelsen för växelspaksknoppen blir kortare iallafall men rörelsen i grader går inte att ändra på utan att på något sätt manipulera utväxlingen på ett annat sätt.

CAE som, av många, anses vara "gold standard" inom växellänkage på eftermarknaden använder sig av dubbla pivotpunkter för att korta av fram- och sidorörelsen för växelspaksknoppen olika mycket.

https://cae-racing.de/CAE-Ultra-Shifter_2124

En OEM lösning skulle vara växelspaken från en Z3 då den har mer aggressiv utväxling än dom flesta BMWs. Det är den nedre leden som tar i kardantunneln alltså? Det är inte så att någon bussning börjar bli svampig och medför mer flex?

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Westersund skrev:
Det kanske inte gör jättestor skillnad. När man ändrar utväxlingen i länkaget brukar den nedre ledpunkten hamna längre ner vilket kan ge mer frigång i kardantunneln (beroende på hur den är konstruerad), rörelsen för växelspaksknoppen blir kortare iallafall men rörelsen i grader går inte att ändra på utan att på något sätt manipulera utväxlingen på ett annat sätt.

CAE som, av många, anses vara "gold standard" inom växellänkage på eftermarknaden använder sig av dubbla pivotpunkter för att korta av fram- och sidorörelsen för växelspaksknoppen olika mycket.

https://cae-racing.de/CAE-Ultra-Shifter_2124

En OEM lösning skulle vara växelspaken från en Z3 då den har mer aggressiv utväxling än dom flesta BMWs. Det är den nedre leden som tar i kardantunneln alltså? Det är inte så att någon bussning börjar bli svampig och medför mer flex?


Tack! Problemet är att min mittkonsoll är så hög att när jag ska lägga i backen så tar den i konsolen i överkant. Jag tänkte därför försöka slå två flugor i en smäll och både lösa det problemet och samtidigt få lite kortare slag framåt/bakåt.

_________________
Calle Olsson
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1347



Då är en short shift som klippt och skuren!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Silver standard






Övre bilden original spaken.

Nedre är kulan avkapad, vänd och ihopsvetsad igen.

Detta är på en BMW original spak, lägena framåt / bakåt blir kortare.
Och hela spaken blev också något lägre / kortare.

Kostar arbetstid och svetskunskap, men funkar utmärkt för mig i alla fall.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Tack för all hjälp!

Det slutade med ett Biltema shortshiftkit till E46 mfl som modifierades till att passa E9. Nu tighta lägen och lite lättare att få i backen också.




_________________
Calle Olsson
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp att tänka, shortshift BMW.
14 besök senaste veckan (477 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande