Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38
772 besök senaste veckan (93995 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18612



Nej? femman och sjuan är ju inte samma?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5593



Benny Steen skrev:
super7 skrev:
Det går ju att räkna ut gear ratio på varje växel från loggen Maxxecu.
Är ju bara att köra en stund på varje växel och sen räkna varvtal-hastighet på varje växel.

Det var bra förslag. Det fanns enkla verktyg på nätet också. https://www.omnicalculator.com/everyday-life/rpm . 6'ans växel är dessutom 1:1 . Dessbättre/sämre stämde det väldigt bra med rpm mellan utgående axel på lådan med bilen hastighet i mina loggar. Hjul/bil hastigheten mäts med ABS sensorerna. Så diffen är nog orginal 2.93

Syns det i loggen om de är just vid växlingsögonblicket som felkoden kommer?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
MaZ skrev:
Nej? femman och sjuan är ju inte samma?

ok då hawkeye, En halv 1000/del.

super7 skrev:
Syns det i loggen om de är just vid växlingsögonblicket som felkoden kommer?

Limphome läget kan jag se händer strax före. Men hur länge felkoden ligger innan den triggar limphome vet jag inte.

Jag fick en annan firmware som aldrig går in limp-home läget. Men felkoder skapas som normalt. Jag lade i den imorse och provkörde. Nu funkar det som tänkt. Växlar bra vid fullgas osv. Den växlar fortfarande för tidigt i manuellt mode. Men det går ställa i växlingsmappen. Nu märker man att det bara är 230hk.

Nu när jag kunde köra hårdare och det slirade lite i gruset i kurvorn så fick jag nya felkoder bla. tappad komnunikation till ABS och steering column. Den försöker väl snacka ihop sig med antisladden osv. lådan kommer från en F serie 335i. så det är lite annorlunda mot en e46.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5593



Benny Steen skrev:


super7 skrev:
Syns det i loggen om de är just vid växlingsögonblicket som felkoden kommer?


Limphome läget kan jag se händer strax före. Men hur länge felkoden ligger innan den triggar limphome vet jag inte.

Jag fick en annan firmware som aldrig går in limp-home läget. Men felkoder skapas som normalt. Jag lade i den imorse och provkörde. Nu funkar det som tänkt.

Min tanke är att det blir nån missmatch just vid växlingsögonblicket vad det gäller sätta felkod som triggar limphome.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18612



Benny: vissa grejer är sjukt gnälliga på decimaler...

Om det händer precis när man växlar kanske det är strömförbrukning?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
MaZ skrev:
Benny: vissa grejer är sjukt gnälliga på decimaler...Om det händer precis när man växlar kanske det är strömförbrukning?

Även människor

Spänningen inuti lådan är vettig att logga. Jag har inte gjort det ännu.

Vi har hittat en bugg som kan förklara dom flesta felkoderna. Jag hittade felet men Natanael hittade buggen. Den påverkar alla 8HP lådor, inte bara 8hp45. Fick en ny firmware till maxxecu precis. Blir den 3:e den här veckan. Och jag skall ut och testa efter middagen.

Att flasha firmware till lådan är lite mekigare då jag måste under bilen och lossa bakre fästet för lådan för komma åt kontakten. Till maxxecu görs det bara via Mtune på datorn, det tar bara en minut.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Der verkar som vi har hittat felet. Nu slipper vi felkoderna som skillnader mellan hjulhastighet och växellådans utgående axel. När jag läste ur realtidsvärden från lådan med diagnosverktyget såg jag att lådan upplevde en annorlunda hastighet än maxxecu. Genom att justera inställningen för diffens utväxlingen (från verklighetens 2.93 till 1.55 ) gick att det få lådan att vara nöjd. Men då växlade den istället klumpigt, maxxecu och lådan måste vara synkade när det gäller hastigheten på bilen.

Det kommer krävas minst en ny firmware. som jag förmodligen får redan imorgon. nya tester således. Men det här kommer blir riktigt bra !

tomgången har varit lite halvkass under dagen. Nu det sista fick jag felmeddelande om VVT fel på avgaskammen. Något knas där. Men det kan vänta.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18612



Benny Steen skrev:
MaZ skrev:
Benny: vissa grejer är sjukt gnälliga på decimaler...Om det händer precis när man växlar kanske det är strömförbrukning?

Även människor


Hupp!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5593



Benny Steen skrev:
Der verkar som vi har hittat felet. Nu slipper vi felkoderna som skillnader mellan hjulhastighet och växellådans utgående axel. När jag läste ur realtidsvärden från lådan med diagnosverktyget såg jag att lådan upplevde en annorlunda hastighet än maxxecu. Genom att justera inställningen för diffens utväxlingen (från verklighetens 2.93 till 1.55 ) gick att det få lådan att vara nöjd. Men då växlade den istället klumpigt, maxxecu och lådan måste vara synkade när det gäller hastigheten på bilen.

De var ju ingen liten skillnad...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Det har varit massor av tester sista veckan, tidvis väldig intensivt. Det går framåt. Men det är något med 45 lådorna (eller i min bil) som inte funkar på samma sätt som dom 70 lådorna som Natanael har kört. Han har gjort flera 8hp70 installationer nu som funkar rakt av. Men jag är enda 8hp45 ännu.
Gear ratio felet och speed sensor felen är lösta i mjukvaran. Det var min utväxling i diffen som är ovanlig låg 2.93 som triggade ett mjukvarufel.

Sedan visade sig kommunikations felen mellan modulerna vara pga platsen jag anslöt mot bilens CAN buss. Vi fick störningar i datakommunikationen vid högre CAN load som visade sig i lådan som att den inte fick kontakt med alla F serie modulerna som simuleras i maxxecu.
Jag gjorde en ny kabel som anslut direkt mot den dedikerade CAN kontakten på maxxecu istället. Då försvann massor av fel, inte självklart innan vi provade. Nu kan jag koppla bort bilens CAN bus och bara köra maxx, spak och låda i ett eget isolerat CAN nät. bra för teständåmål.



Den växlar väldigt snabbt och det syns inte ens dippar i hastighetskurvan. Här växlar den från 2an till 7an, 10 till 120kmh. blå linjen är växlar.


Felet uppstår vid hårdare körning, mycket gas osv. Men för normal gat körning går den som en dröm.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5593



Benny Steen skrev:
Sedan visade sig kommunikations felen mellan modulerna vara pga platsen jag anslöt mot bilens CAN buss. Vi fick störningar i datakommunikationen vid högre CAN load som visade sig i lådan som att den inte fick kontakt med alla F serie modulerna som simuleras i maxxecu.
Jag gjorde en ny kabel som anslut direkt mot den dedikerade CAN kontakten på maxxecu istället. Då försvann massor av fel, inte självklart innan vi provade. Nu kan jag koppla bort bilens CAN bus och bara köra maxx, spak och låda i ett eget isolerat CAN nät.

Bussproblem är inte direkt enkla att hitta alla gånger....

Vi har en hel del olika plc utrustningar på jobbet som har bussanslutna enheter där vi har nog haft liknade bekymmer...inte lätta att hitta.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1349



Vilket jobb du lägger ner, växlar otroligt fint i sista videon! Hoppas ni får till allt vid hårdare körning också.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Westersund skrev:
Vilket jobb du lägger ner, växlar otroligt fint i sista videon! Hoppas ni får till allt vid hårdare körning också.

Det kommer vi nog få. Vid all besvärlig felsöknng handlar det om att bara lägga tillräckligt med tid så hittar man det till slut.
Men jag tyckte vi skulle ta 2 veckors paus så Natanael hinner göra lite annat också (och jag också...) Vi har ett retsamt fel som gör att lådan växlar för tidigt även i manuellt läge.
Det vore bra att få in ytterligare 45 låda och se om samma fel kommer i den.

Det kommer tre nya flashfiler från Natanael alldeles strax, dom skall körprovas på vägen en i taget ikväll. Och för varje fil tar jag upp bilen på lyften och skruva bort bakre upphängningen för lådan. Det tar mig ca 15min nu... Till nästa testomgång skall jag fixa en adapterkabel så jag kan flasha innifrån bilen

EDIT. städade bort lite utprovningsvideos.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118



Benny Steen skrev:
Glömde nämna att eftersom 335/535 är direktinsprutade motorer så behöver man förmodligen ersätta med vanlig portinsprutning och elpump osv. Cammo har väl gjort detta ?


Snubblade in på din tråd och läst ikapp några sidor nu, väldigt spännande det du håller på med!

Det stämmer, N54orna och senare modeller är det direktinsprut på och Cammo tog bort det och körde med PI vilket även jag och några få till gör. Bra mycket bättre än att hålla på och tramsa med original ECU om du frågar mig.

Är riktigt sugen på en 8hp70 nu när Maxx har det stödjet, blir ju inte så många kronor för o få till något och det lär gå riktigt fint med o få ned varv på landsvägen samt de snabba växlarna och transbrake m.m. Men har lite svårt att motivera att ta bort den manuella lådan samtidigt.

Ska definitivt läsa din tråd mera, riktigt intressant det du håller på med och du verkar ha väldigt bra koll på mycket

_________________
Anthony L ee
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Zalle skrev:
Benny Steen skrev:
Glömde nämna att eftersom 335/535 är direktinsprutade motorer så behöver man förmodligen ersätta med vanlig portinsprutning och elpump osv. Cammo har väl gjort detta ?


Snubblade in på din tråd och läst ikapp några sidor nu, väldigt spännande det du håller på med!

Det stämmer, N54orna och senare modeller är det direktinsprut på och Cammo tog bort det och körde med PI vilket även jag och några få till gör. Bra mycket bättre än att hålla på och tramsa med original ECU om du frågar mig.

Är riktigt sugen på en 8hp70 nu när Maxx har det stödjet, blir ju inte så många kronor för o få till något och det lär gå riktigt fint med o få ned varv på landsvägen samt de snabba växlarna och transbrake m.m. Men har lite svårt att motivera att ta bort den manuella lådan samtidigt.

Ska definitivt läsa din tråd mera, riktigt intressant det du håller på med och du verkar ha väldigt bra koll på mycket


Har väl tyvärr funkat väldigt dåligt att plugga hålen för DI insprutarna. Låta spridare sitta kvar funkar ju inte, plugga har funka sådär för cammo iallafall. Hur gjorde du?

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118



Fredin skrev:
Zalle skrev:
Benny Steen skrev:
Glömde nämna att eftersom 335/535 är direktinsprutade motorer så behöver man förmodligen ersätta med vanlig portinsprutning och elpump osv. Cammo har väl gjort detta ?


Snubblade in på din tråd och läst ikapp några sidor nu, väldigt spännande det du håller på med!

Det stämmer, N54orna och senare modeller är det direktinsprut på och Cammo tog bort det och körde med PI vilket även jag och några få till gör. Bra mycket bättre än att hålla på och tramsa med original ECU om du frågar mig.

Är riktigt sugen på en 8hp70 nu när Maxx har det stödjet, blir ju inte så många kronor för o få till något och det lär gå riktigt fint med o få ned varv på landsvägen samt de snabba växlarna och transbrake m.m. Men har lite svårt att motivera att ta bort den manuella lådan samtidigt.

Ska definitivt läsa din tråd mera, riktigt intressant det du håller på med och du verkar ha väldigt bra koll på mycket


Har väl tyvärr funkat väldigt dåligt att plugga hålen för DI insprutarna. Låta spridare sitta kvar funkar ju inte, plugga har funka sådär för cammo iallafall. Hur gjorde du?


Gängat och pluggat med stoppskruv+bricka Lirat bra hittills men endast hunnit köra bilen i bänk och sen ett fåtal (10-20) mil på gatan, återstår att se hur det håller men borde funka tycker jag.

_________________
Anthony L ee
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Har goda nyheter. Jag har provat massa olika TCU flash'ar som jag fått från Natanael. I måndags kväll verkade det nu fungera så den inte automatväxlar vid ca 3300rpm även vid manuellt läge som vi bankat våra pannor blodiga mot.

Provturen blev lite dramatisk. Strax efter jag stannat vid min vanliga vändplats och rapporterat in och kollat felkoderna. så dog motorn och jag blev stående vid vägkanten på landsvägen. Någorlunda synligt. Men det ändå otrevligt att någon skall köra in i en. Och det började mörkna. Motorn vägrade starta. Jag ringde in frun som behöva lasta domkraft och insexnyckel eftersom man måste mekniskt ställa lådan i neutralläge om man skall bogsera. Och det görs underifrån.

I väntan på frugan funderade jag på vad det kunde vara. Jag hade varvtal i maxxecu när jag körde på startmotorn. Gick ut och kollade bränsletryck. Nada... Då kan det bara vara bränslepumpen. Säkring 54. japp. Skumt , den har aldrig bråkat förut.

hursomhelst efter säkringsbyte startade motorn och jag kunde köra hem. Nu såg jag att laddningen inte fungerade. Spänningen som jag ser i paddan sjönk oroväckande snabbt. Bilen går inte ens rulla om motorn stannar då lådan lägger sig i parkeringsläget. Och nu funderade jag på vad som skulle hända med lådan om motorn stannade under rull framåt.... Jag hade 8.5 volt när jag rullade in på kvarteret det sista och mycket felkoder.

Efteråt kollade jag i loggen vad som hänt. Precis före säkringen till bränslepumpen gick så rusade spänningen upp till 19.19 volt. Det var generatorns sista dödsryck. Och pumpen då gick upp i varvtal och med högre strömförbukning så går säkringen. Idag har jag bytt generator tog först från långloppan. men den funkade inte heller. Fick tag i en från en kompis och den fungerade. Så nu blir det nya tester med lådan imorgon.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535


Trådstartare
Dagens testkörning bekräftade att nu funkar det varva så länge man vill i manuellt läge, stort genombrott . Nu skall bara mapparna för manuella läget paras ihop med automatläget. Det får Natanael klura på.

Min bränslemapp funkade inget vidare vid högre varv och TPS, den är ju mappad för turbo. Dessutom kör jag Alpha-N (TPS istället för MAP) Anledning okänd. Men MAP passar mig bättre. så det skall göras om.
Så först gick motorn för fett och sedan för magert. Så jag kunde inte köra 100% tps. men det behövs inte för testerna.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18612



Grymt!!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 118



Riktigt bra och snabbt jobbat! Hade kunnat lära mig ett o annat av dig

_________________
Anthony L ee
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
<<   1, 2, 3 ... 36, 37, 38
772 besök senaste veckan (93995 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande