Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5
110 besök idag (5604 totalt)
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 161


Trådstartare
Svetsjobbet blev precis som man kan förvänta sig från någon som inte vet vad han håller på med. Men tänkte att jag täcker allt i ett tjockt lager underredesmassa så löser det sig säkert.






_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 161


Trådstartare
Passade även på att byta hardyskiva. thumbs up



_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 161


Trådstartare
Fick lite tid att pilla med bilen i helgen. Passade på att sätta dit en short shifter från Coolerworx när jag ändå hade kardanaxeln av och således lite fritt utrymme under bilen. Det var ett jäkla meck att få bort infästningen till den gamla växelspaken innan jag fattat hur "clip:en" såg ut som höll fast den i växellådan, men det löste sig till slut. Fick även modifiera askkoppen lite för att det skulle gå att montera tillbaka all trim, men det är väl ett pris man får betala för att få tighta och mekaniska växlingar.





_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 161


Trådstartare
Jobbade lite med bakaxeln också som jag råkat förstöra för ett par helger sedan genom att pressa in ett hjulnav snett i ett sprillans nytt hjullager. Höll nästan på att göra samma misstag igen, men det löste sig till slut.

Så, det blev nytt hjullager, nytt hjulnav, nya handbromsbackar, hårdvara och handbromsvajer samt en ny SKF drivaxel. Nu är det bara att göra om samma sak på andra sidan.





_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5307



Vad fint det blir!


Som en Sverigeflagga under bilen.
Skönt om man alltid kunde behålla den där finishen under bilen.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 161


Trådstartare
Hehe jo... det lär väl försvinna efter första bandagen, men börjar vara så att jag inte blir lika smutsig varje gång jag varit i garaget i alla fall!

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 62



Riktigt snyggt jobbat!

Hur har din bil klarat sig från rost ovanför subframen?

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 161


Trådstartare
Toobb skrev:
Riktigt snyggt jobbat!

Hur har din bil klarat sig från rost ovanför subframen?


Hyfsat bra. Lite ytrost vid fästena, men inga sprickor. Tänkte lämna in bilen för att få förstärkningar ditsvetsade, så förhoppningsvis blir det schysst därefter.

Letade efter en bild för att visa, men hade ingen jättebra... nedan var bästa jag hittade.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 62



Där ser man skönt!

Jag fick mig en skaplig reality-check när jag rev min -04 med 30k mil.
Blev 10-15 timmar med punktbläster, slipning och rostlagning..

Nu kanske du slipper det men ett tips om det skulle visa sig att tank och bromsrörsfästena är genomrostade (som mina) så finns det nyproducerade att köpa från UK, https://www.redish-motorsport.com/BMWE46M3FuelTankBrakePipeRestorationBrackets.html

Hur ser det ut, börjar det närma sig shake down?

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 161


Trådstartare
Toobb skrev:
Där ser man skönt!

Jag fick mig en skaplig reality-check när jag rev min -04 med 30k mil.
Blev 10-15 timmar med punktbläster, slipning och rostlagning..

Nu kanske du slipper det men ett tips om det skulle visa sig att tank och bromsrörsfästena är genomrostade (som mina) så finns det nyproducerade att köpa från UK, https://www.redish-motorsport.com/BMWE46M3FuelTankBrakePipeRestorationBrackets.html

Hur ser det ut, börjar det närma sig shake down?


Jag har sett dom där - även sett några av renoveringarna Redish gör på Youtube... hysteriskt fina. Även om jag gärna skulle köpa delarna så är jag helt oförmögen att svetsa fast dom, så det får bli en senare förbättring.

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 161


Trådstartare
Det visade sig att jag hade slängt mina gamla bromsoksfästen utan att köpa nya, så under tiden ersättningsdelar är beställda och på väg hit växlar jag uppmärksamheten till andra delar av att-göra-listan.

Hade köpt ett par Sparco Rev-stolar som fick åka in. Plockade loss bältesfästet från de gamla stolsfästena vilket visade sig funka bra att flytta över till mina DriftShop-golvfästen, där den lilla metallfliken passade perfekt in i ett av bulthålen. thumbs up Flyttade även över kabeln till bältesspännarna för att bibehålla lite av originalsätenas säkerhet. Vet inte om det kommer funka dock, men det visar sig väl.








_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 161


Trådstartare
Övergick sen till att byta grenrören. Jag har köpt ett grenrörs- och sportkatalysatorkit från Schmiedmann, så vi får se om det går att installera rakt av. Verkar som folk annars haft en hel del fitment issues med det kitet.

Började med att plocka bort allt som jag enkelt kunde få undan för att få mer plats, men herregud vad jobbigt det var att komma åt alla bultar! Till slut fick jag bort grenrören och nu är nästa steg att försöka få dit de nya.

Har torkat rent ytan på motorblocket med Aceton, men det ser långt ifrån preussiskt rent ut, med oxiderade ytor och spår från tidigare oljeläckor... hur viktigt är det att få kontaktytan riktigt ren och blank? Kommer jag få problem om jag lämnar det sådär när jag monterar nya grenrören?

Funderar också på vad jag ska göra med de bakre O2-sensorerna. Är de enkla att koda bort, eller ska jag försöka montera dem? Verkar sitta ganska långt bak på Schmiedmann-kitet så är osäker på om sladden räcker hela vägen fram till efter kattarna. Lutar just nu åt att göra mig av med dem.






_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1365



Jag vet inte om jag skulle ha litat på att gänginsatsen i stolen kommer hålla vid en eventuell krock, tänker på monteringen av bältessträckaren. Sen ser jag ingen andra skruv eller mothåll på bältessträckaren heller vilket kommer göra att den roterar. Safety first!

I övrigt ser det bra ut.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
jonaslundin
Stockholm
Här sen Okt 2018
Inlägg: 161


Trådstartare
Westersund skrev:
Jag vet inte om jag skulle ha litat på att gänginsatsen i stolen kommer hålla vid en eventuell krock, tänker på monteringen av bältessträckaren. Sen ser jag ingen andra skruv eller mothåll på bältessträckaren heller vilket kommer göra att den roterar. Safety first!

I övrigt ser det bra ut.


Tack för feedback! thumbs up

Den första punkten om huruvida gänginsatsen i stolen kommer hålla - bältessträckaren sitter ju även fast i stolsfästet, så det som skulle kunna ske är att bulten jag använt går av. Är det det du menar?

Ang andra punkten om att bältessträckaren kan rotera - här har du helt rätt. Har du någon idé om hur jag bör fästa den? Finns det kanske någon "best practice" som jag missat?

_________________
Jonas Lundin

Min biltråd här på Rejsa:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=126663
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1365



Det är inte skruven jag tänkte på utan insatsgängan som enbart är inplastad i stolen. Kragen/flänsen på insatsgängen är inte lika tilltagen (diameter) som en bricka man vanligtvis använder med genomgående skruv. Kanske håller men syftet med insatsgängan är bara att hålla stolen på plats, inte ta upp laster vid en eventuell krock.

Om bältessträckaren utlöser kommer den vilja rotera i framkant om jag inte tänker fel, du har ju ett ledigt håll under där du kan fästa en liten plåt eller varför inte en skruvskalle stor nog. Origina BMWl brukar det bara vara en liten hake i metall baktill som går in i ett spår. Finns säkert lika många lösningar som tillverkare.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 328i 2000
<<   1, 2, 3, 4, 5
110 besök idag (5604 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande