Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Färg på bromsvätska
30 besök senaste veckan (194 totalt)
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 64


Trådstartare
I-landsproblem:
När man byter bromsvätska 1 gång om året så är inte färgskillnaden på den nya och den gamla vätskan så stor som man kunde önska.
För min del blir det lite av en chansning om den nya vätskan kommit fram eller ej.

Tidigare fanns det en blå bromsvätska som man kunde växla mellan och då var det ju tydligt när den nya kommit fram men den verkar blivit förbjuden på äldre dar.

Finns det något annat alternativ på färgad bromsvätska? Några andra idéer kring detta problem?

Jag har aldrig upplevt kokande bromsvätska heller så det är väl egentligen ett icke-problem men det är alltid skönt med lite tydlighet i vätskebytena

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10184



andreaswinroth skrev:
I-landsproblem:
När man byter bromsvätska 1 gång om året så är inte färgskillnaden på den nya och den gamla vätskan så stor som man kunde önska.
För min del blir det lite av en chansning om den nya vätskan kommit fram eller ej.

Tidigare fanns det en blå bromsvätska som man kunde växla mellan och då var det ju tydligt när den nya kommit fram men den verkar blivit förbjuden på äldre dar.

Finns det något annat alternativ på färgad bromsvätska? Några andra idéer kring detta problem?

Jag har aldrig upplevt kokande bromsvätska heller så det är väl egentligen ett icke-problem men det är alltid skönt med lite tydlighet i vätskebytena


Om du vet hur mycket vätska systemet innehåller och hur mycket du häller i vid bytet är det väl ganska enkelt att bara spola igenom. Om du fått igenom 2-3 dl per bromsok så är är allt bytt. Jag brukar suga ur vad som är i behållaren, fylla den med nytt och sedan lufta oken i ordning med den som har längst ledning först och sedan kortare. Om det skulle gå igenom en dl eller två för mycket är det inget jag bekymrar mig över.

_________________
Anders Hansson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5121



andreaswinroth skrev:
I-landsproblem:
När man byter bromsvätska 1 gång om året så är inte färgskillnaden på den nya och den gamla vätskan så stor som man kunde önska.
För min del blir det lite av en chansning om den nya vätskan kommit fram eller ej.

Tidigare fanns det en blå bromsvätska som man kunde växla mellan och då var det ju tydligt när den nya kommit fram men den verkar blivit förbjuden på äldre dar.

Finns det något annat alternativ på färgad bromsvätska? Några andra idéer kring detta problem?

Jag har aldrig upplevt kokande bromsvätska heller så det är väl egentligen ett icke-problem men det är alltid skönt med lite tydlighet i vätskebytena


Karamellfärg?

Om det blandar sig med bromsvätska bör det fungera finfint.

Blanda i lite i behållaren, lufta varje ok två 'bromstryck'.

Sug ur behållaren, fyll på ny bromsvätska. Lufta tills du får färgklicken ur oket och ett tryck till.

Går ju givetvis utmärkt att använda olika luftningshjälpmedel så du inte behöver en kamrat som assistans.

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
Färg på bromsvätska
30 besök senaste veckan (194 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande