Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Tips om däckstryck - 1,47 bar per ton? | 1, 2 >> 23 besök senaste veckan (720 totalt) |
Intressant video. Det är inte slicks i videon utan ett av de extremare rdäcken från Hoosier så vitt jag kan se.
Intressant tumregel om däckstryck, direkt översatt till kg samt bar så blir det 1,47 bar per ton bil. Ungefär 1,5 blir enkelt att huvudräkna Perfekt också i videon om det där att kolla på slitage på skuldran osv. Men... höja trycket för mer grepp? Skarpare respons måhända, men bättre grepp? Vad säger ni? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Eftersom det är en amerikan så antar jag att han har RWD och fel.
Däcktryck beror på mer än fordonets massa. Material, skuldrans uppbyggnad, viktfördelning mellan axlarna, bantemperatur etc _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Som med alla inställningar, klockan ljuger aldrig .
Dvs din klocka vid ditt tillfälle |
||||||
Du har uppenbarligen inte tittat på videon _________________ Magnus Thomé |
||||||
Frågan i rubriken var: 1.47 bar/ton. Var det en annan fråga? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Om man inte har nån aning om var man ska börja så är tumregeln inte helt fel ute tycker jag. För rdäck då.
1350kg - 2 bar 1600kg - 2,35 bar Ja låter inte helt fel som startpunkt för att sen labba vidare IMHO. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Vet inte om hans tumregel funkar över hela registret men det stämmer faktiskt rätt bra vad jag brukar köra på. Min bil väger 1 700 kg och jag brukar sikta på 2,6 bar. 2,5-2,55 blir det med hans tumregel. Gatdäck då, r-däck brukar ju må bättre av lite lägre tryck.
Jag har landat på just detta för jag inte, likt i videon, vill att slitaget ska gå förbi slitbanan och ner på skuldran. Time Attack-åkarna kör lägre tryck för att vinna varvtid på bekostnad av livslängd på däcket. Höja däckstryck är ju ett sätt att få upp tempen, t.ex i regn. Kan säkert funka i konbana med dess korta stinter också. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Han pratar om anpassningar för fram o bakhjulsdrift i videon. Det är självklart inte en formel för exakt det däckstryck alla ska ha, trodde det var uppenbart Just det är också tydligt i videon. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Aaahhhh, det är nog så han tänker! Tack, poletten trillade ner (jag brukar förvärma men det kanske man inte gör där) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Men kalltryck med torr luft körde jag ca 1,5-1,6 bar i kumhos, vilket blev ca 2 varmt. Det är väl kalltryck de syftar på väl (orkar inre kolla)? |
||||||
För 99% av oss amatörer bör man förmodligen utgå ifrån vad som står angivet i manualen (utprovat efter +1000 civilingenjörstimmar nedlagda och alla tänkbara scenarior).
Sedan kan man laborera 0.5 bar utifrån kalltryck uppåt beroende på väderlek, och hur mkt skräp man lättat inredningen med. Nu pratar jag inte om så kallade R-däck utan normala gatdäck med dess sido-uppbyggnad. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Jag har börjat köra på högre tryck, känner att jag får ut max av däcken mellan 2.2-2.4 bar varma. På 1550kg.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
I delforumet "däck för banåka", i en tråd med en video om "Hoosiers extremaste r-däck"? _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||
Som sidoinformation, och inte alls relaterat till bilar ut cyklar, men det är faktiskt flera likheter än man kanske först tror:
I senaste Paris Roubaix, en landsvägscyklingstävlig som är ökänd för att den passerar en sträcka med kullerstenar "old style" (dvs väldigt ojämn) ja typ som:
I vilket fall, inom cykelvärlden har "man precis upptäckt" att gå från smala däck med högt tryck, till bredare däck med lägre för att inte säga lågt tryck, gör cyklandet snabbare. Jag inser att minst en av er kommer invända mot allt möjligt, men faktum kvarstår: Det som räknas är friktionen mot underlaget, och för att på ojämnt underlag behålla friktionen så måste något vara mjukt så att säga, antingen är det däcken och/eller fjädring/dämpare (chassit) - det finns inte så mycket mera att välja på.... Skall man således få ned kraften i marken så måste däcken vara i kontakt med marken, hjullyft är snyggt på bild men helt värdelöst i frågan om friktion mot underlaget. Hur man får ned däcken är inte lika enkelt som det låter, och stenhårda chassin med hårdpumpade däck låter inte riktigt optimalt. Men det är klart, om man vet att underlaget är superjämt, och man aldrig någonsin placerar sina hjul på curbsen så kanske det går bra - tills någon testar att lägga upp just hjulen på curbsen för att få en rakare linje eller något genom samma kurvserie - and we are off again... _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Enkla tumregler får ganska snabbt sina begränsningar, kan säkert funka för en viss kategori men bara där.
Min Alfa på 0,9 ton inkl förare går skitdåligt med 1,32 bar lufttryck, kan meddelas utifrån oavsiktliga empiriska studier. _________________ Martin Atterhall |
||||||
Nu är det väl så att inte samtliga kör sina hobbybilar på R-däck 24/7/365... Biltillverkarnas riktvärde är vanligen inte framtagna på "R-däck" (med undantag för några exklusivare clubsport editions då). Min sjua väger ca 500 kg, tycker du att 0,73 Bar däcktryck verkar vara svaret generellt? Eller bör man väga in om bilen har 65 eller 350 hästar? 13" eller 16" däck? Killgissar att det även kan skilja utifrån om det är en konbaneövning på 50 sekunder eller en 2 timmars stint vid ett långlopp. Höjt trycket på bana har jag alltid gjort i tron att det ska hålla däckstemperaturen nere en stund längre samt "stadga upp" sidostommen. Överhettar däcket så upplevs det väl som att tappa fästet? _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Borde väl vara aktuell vikt och då väger ju en sjua med full tank och förare något över 500 kg. Min ligger på över 700kg då. Och jag brukar ligga på 1,2 -1,3 varmtryck vid tex konbana. Fast däcken sällan blir så varma iaf
Med ekvationen 1,5 bar per ton skulle jag då alltså om jag fattat rätt åka på 0,7 x 1,5 alltså någon tiondel lägre. Känns inte helt orimligt ändå. Känns som en bra tumregel och en sjua är ju inte direkt en vanlig bil. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||
0,7 x 1,47 = 1,03 Bar. Du ligger alltså 20-30 % högre. Kör du en istället Tesla X LR på 2509 kg tjänstevikt så blir det 3,7 Bar om vi skall följa videons riktlinje. Tesla tycker dock att man bör ha 2,9 vid maxlast på 20" hjulen. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||||
Vågade inte kommentera innan jag sett videon
Och jo han pratar väldgt generellt för en nybörjare och då kanske det är bra tips att ha med sig. Men däcksbredden borde påverka en hel del med? Breda däck på samma bil borde kräva lägre lufttryck? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||||
Blev lite vilsen i allt detta, men var det kall- eller varmtryck som tumregeln gällde?
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Det man kör på. I slalom blir det ju bara lite halvkallt-varmt om man inte har en slinga att värma på. Så för bana så är det väl en okej grov tumregel som varmtryck. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Däck för banåka Tips om däckstryck - 1,47 bar per ton? | 1, 2 >> 23 besök senaste veckan (720 totalt) |