Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Formler för motorberäkningar.
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (13344 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18658


Trådstartare
Göran: Jag tänkte åt andra hållet, om man räknar lite på "extrema" motor som t ex BMWs M motorer eller Hondas Vtec så kan man på nåt sett få fram en rimlig nivå, sen kan man få ut ett maxvarv på den egna motorn...
Fast det blir ju naturligtvis ingen exakt vetanskap eftersom det skiljer massor i hur väl lager och olje systemen är konstruerade och andra saker. Men som sagt, jag är på jakt efter tumregler.

fuling: ingen stress för min del, jag är glad om det blir nåt alls.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fuling skrev:
citat:
och om vikten dubblas?

om det är skaken du mera så ökar spänningen ca 1,5g om vikten ökas med 2 på staken.
Hmm om jag nu räknat rätt

Ja det blir 4 gånger så hög spänning om varvet dubblas.


1,5 ggr HELA stakens vikt?

Du menar att dubbla accelerationen på kolven ger 4ggr så hög belastning, och dubbla kolvvikten?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
1,5 ggr HELA stakens vikt?
Max jämnförelsespänning(böj,drag, tjuvning,tryck) ökar 1,5ggr om vikten på staken dubblas.
Hmm jag gjorde lite tester, stämmer inte riktig vad jag sa. Rent lågiskt borde spänningen fördubblas men den gör inte det. Men det verkar vara iförållande till hur lång staken är.
Kan vara fel i min model också. Hmm förhållandet mellan viktökingen sunker med ökad vikt.
HMMMMMMMMMMMMM verkar tvärsjukt men orkar inte gräva ner mig i det nu.

citat:
Du menar att dubbla accelerationen på kolven ger 4ggr så hög belastning, och dubbla kolvvikten?
Max jämnförelsespänning(böj,drag, tjuvning,tryck) ökar 4ggr om vartalet dubblas.
Här verkar det vara oberonde på det mästa så spänningen ökar 4 på dubblat varv.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



MaZ skrev:
Göran: Jag tänkte åt andra hållet, om man räknar lite på "extrema" motor som t ex BMWs M motorer eller Hondas Vtec så kan man på nåt sett få fram en rimlig nivå, sen kan man få ut ett maxvarv på den egna motorn...
Fast det blir ju naturligtvis ingen exakt vetanskap eftersom det skiljer massor i hur väl lager och olje systemen är konstruerade och andra saker. Men som sagt, jag är på jakt efter tumregler.

fuling: ingen stress för min del, jag är glad om det blir nåt alls.


Ett problem är att jag inte med säkerhet vet vad det är som går sönder när accelerationsgränsen nås.
Någon annan som vet?
Att motorer gått sönder vid höga varvtal har vi sett och även hört komentarer om vad det berodde på. Men jag ställer mig tvivlande till många förklaringar. Hur vet man vad som startade förödelsen när man tömmer ut allt skrot ur motorn? Jag har plockat isär min motor regelbundet och hittat nu sist en lös oljevindplåt samt två rullyftare som hade mekaninskt rull ljud. Hade jag varvat ordenterlig med dessa grejor så kan hela ventilsystemet rasat och man kunde trott att ventilsystemet inte pallade för varvtalet t,ex. Eller att vindplåten åkte upp i veven och alla stakar flög all världens väg, och slutsattsen blir att aluminiumstakar är värdelöst med ytterligare ett bevis.

Har man stålstakar i en nitromotor så går lager sönder. Ok det blir sprickor i kolvarna och kolvbulten böjs men det håller. Om Fuling ställer upp så kan vi räkna ut de belastningar som förekommer vid lagerdeformation. Även de jag sett som verkar komma från kolvaccelerations belastningar.

Men vi kan också säga att 10000 rpm är inga problem. Det vet man hur man ska hantera. Jag tror att man får titta på proffsbyggda rejsmotorer av samma sort som den man har, och göra likadant. Dom har sett vad som håller. Och då får man alla andra detaljer med på köpet.

Jag tittade på flyg pylon racing häromdan. Dom varvade 30000! Undrar vilka accelerationskrafter som förekom där?

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



Göran Malmberg skrev:

Jag tittade på flyg pylon racing häromdan. Dom varvade 30000! Undrar vilka accelerationskrafter som förekom där?

Göran Malmberg


det var modellflyg eller?
isf väger jue kolv/stake inte mycket, och det borde jue betyda ganska mycket, ellet?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



fizz skrev:
Göran Malmberg skrev:

Jag tittade på flyg pylon racing häromdan. Dom varvade 30000! Undrar vilka accelerationskrafter som förekom där?

Göran Malmberg


det var modellflyg eller?
isf väger jue kolv/stake inte mycket, och det borde jue betyda ganska mycket, ellet?


Modellplan med 6,5 cc motorer. Men en F-1 motor är ju som en modellplansmotor mot min, eller?
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Lite data om Ferraris F1 motor från 2000

Ferrari Tipo 049

max effekt 817 hk @ 17.500 rpm
BMEP 13,4bar
max vridmoment: 35 kgm @ 15.500 rpm
BMEP vid max vridmoment: 14,2 bar
max varvtal: 18.000 rpm
medelkolvhastighet vid max varvtal: 24,8 m/s
max kolvacceleration vid max varvtal: 8.890g
borr: 96,0 mm
slag: 41,4 mm
borr-slag förhållande: 2,32:1

Idag lär man väl vara ytterligare lite extremare, Hondas motor sägs ju vara bland de starkaste och den gav i somras ca 930 hk. Men notera att kolvhastigheterna ine är högre än för andra motorsporter tex NASCAR trots att man där har ungefär dubbla slaglängden, halva varvtalet och liknande borrning.

Vevstakens längd uppes inte, men jag tror den är ca 100-110 mm, vilket innebär ca 2,5 gånger slaget. En vevstake väger i regel strax över 300 gram, kolv med bult ca 280 + lager ringar och clips vilket ger en totalvikt av strax över 600 gram. Lär förstås vara lite lättare idag.

Har hållit på med lite beräkningar i excel, dock ej med maxacceleration, maxhastighet och så då dessa formler är lite mera avancerade med sinus och så vidare, har inte koll på hur det fungerar i excel. Skrev dock ett program som jag använder på miniräknaren. Med dessa kan man räkna lite på effekt och lämplig geometri, volym, laddtryck osv.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Johan Edlund:
Har inte jag räkant het galet med de siffror du angav så borde det bli något sånthär

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Formler för motorberäkningar.
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (13344 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande