Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette -00 | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (19849 totalt) |
Trevligt med lite Amerikanskt här också
Började köra med MGCC's sportvagnsserie Roadsport A förra året, i mån av tid blir det alla Roadsport lopp i år ! Chassie: Öhlins 46HRC fjäderben runt om GM T1 C5R racing krängningshämmare AP Racing 14" skivor med AP 6-kolvs ok fram AP Racing 13" skivor med AP 4-kolvs ok bak PFC-01 belägg Bromskylare fram & bak (likadana som används i amerikanska Speed World Challange serien) Stålomspunna bromsslangar Justerbar bromsverkan fram/bak från coupen Halvbur (4-punkts) Motor: 427' (7liter) C5R alu. V8, bänkad 606hk/814Nm. Har nu nya toppar + kam - effekt okänd Övrigt: Kylare/pump för lådan Kylare/pump för diffen Recaro PrORacer stol 5-punkts bälte Race-technology Data-logger Hur mycket smått som helst .... Däck: Fram 18*11" fälg med Kumho Ecsta V700 305/30*18 Bak 18*12" fälg med Kumho Ecsta V700 335/30*18 Vikt med full tank utan förare: 1430Kg Kvar att göra ... Sidokjolar med kanaler för kylning av bakbromsar Vinge - blir lite lätt bak vid höga hastigheter ... Tider: GotlandRing 2005-05-21 - 1.34,45 _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
började läsa tråden och insåg vilken bil det handlade om...
Tjejen kommer in i rummet och undrar vad det är för mysko ljud jag har för mig.. kommer på mig själv med att sitta med öppen mun, tungan hängandes utanför och stirrande blick.... MUMS vad jag gillar din kärra!!! |
||||
oj! Denna bil väckte ett omedelbart habegär!
2,35 hk/kg är imponerande siffror. 1430kg! Väger dom inte mer eller är den lättad / rensad? C5:orna har definitivt tvättat bort stämpeln att Corvette inte är en riktig sportbil! _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
Den är minimalt lättad, just denna modell som kallas FRC är den lättaste och vridstyvaste av Corvette C5 modellerna. Eftersom den har ett helt fast tak har mycket vikt kunnat sparas där jämfört med targa och cab modellerna samt att den från början har minimalt med ljudisolering. Det som gjorts extra är lätta fälgar/däck, ingen A/C, ingen stereo, Recaro stol, avgassystem i titan. I övrigt original. Det tillkommer 85Kg förare också _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
helt rätt! |
||||
Hur kommer det sig att bakrutan är mindre och brantare än normalt? Är det på grund av att det är en FRC-modell? Funderar på vilken/vilka fördelar det kan ha... Vridstyvhet?
Gillar som regel inte jänkare, men din bil... WOW! / Syrran _________________ Johan Syrén |
||||
hardtop? |
||||
jag gillar inte i regel corvetter... *host*
gillade att du målat den svart där bak.. passade vääldigt bra samt att det är kul med corvetter med både mkt effect och skyst väghållning... enda anmärkningen jag hittade var orangea blinkers glas vilket skar sig mot den röda carossen.. grattis till en brutal bil _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Det borde jag insett själv... _________________ Johan Syrén |
||||
Det är faktiskt inte hardtop, utan det här är en specialmodell som jag tror hette Z06 eller något liknande, med mer väss i maskineri och chassi, samt den speciella bakrutan. Om jag minns rätt i alla fall. Helläcker vagn, såg den på Knutstorp på Höstracet i fjol (när min fru planterade chefens bil i grusfållan!) och den lät gudomligt. |
||||
Nu är jag visserligen långt ifrån en Vette expert... men C5:an fanns väll ändå med tre(3) karosser...? Cabriolet, Fastback(targa) och Coupé(kallad hardtop)? Detta skulle isf vara den sistnämnda...
Vi kan iallafall utesluta att det är en Z06. Dom byggdes visserligen enbart med coupé-karossen men hade, förutom chassi och motoruppgraderingar, ett mycket utmärkande luftintag till kylningen av bakbromsarna bakom dörrarna strax ovanför trösklarna som detta exemplar saknar..! (Se bild nedan) http://www.albertpenello.com/vette/z06/Zdealer1.jpg (56K Beware!) _________________ Henrik Andersson Peugeot 405 GRI -88 |
||||
[quote="Henkan"]Nu är jag visserligen långt ifrån en Vette expert... men C5:an fanns väll ändå med tre(3) karosser...? Cabriolet, Fastback(targa) och Coupé(kallad hardtop)? Detta skulle isf vara den sistnämnda...
Sesådärja.. Då har jag lärt mig något nytt, tack för klargörandet! /Syrran _________________ Johan Syrén |
||||
Modellen är faktiskt något som kallades FixedRoofCoupe(fanns årsm 99-00), den var föregångaren till Z06 som kom -01. Varken FRC eller Z06 har löstagbart tak.
Bankörning i år öhhhmm måste faktiskt erkänna att av mina stora planer för i år blev inget Har nu ännu mer effekt och mer vässat chassie men ekonomin satte stopp för alla planer i år - det blev inte mycket kört alls ens på vanlig väg Hoppas finanserna blir bättre till nästa år så det blir lite rejsa träffar o framförallt MGCC Sportvagnsserie. Ska försöka få tag på något skapligt att spela in en ljudfil på och lägga upp här - typ stereo med bra frekvensomfång , kanske någon här som kan låna mig något När det gäller oranga blinkersglas så är de på skärmarna bak åtgärdade och är klara/vita, nästa blir att fixa baklyktorna. och nej, den kasar inte med bakvagnen - det är den gamla modellen som hade problem med för lätt bakvagn. From nya modellen från -97 och framåt är viktfördelningen 50/50 vilket ger perfekt balans. Har också ändrat specifikationerna i ursprungsposten. _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Du har en helgrymm bil där. gillar allt med den.
När du har så mycke effekt, hur håller transmissionen? vad är modifierat på den? mellanaxel, drivaxlar, klump, växellåda och koppling? är det några specialgrejer från fabrik? Anledningen varför jag frågar är att jag tänkte byta ut bakaxeln på mitt åk från stel till delad och funderar på vad som skulle vara bäst att byta till. hur bred är din bil i baken? _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Jag läste nu på vette.se att ni använder Cartec koppling och att ni bytt ut den långa drivaxeln till nåt som klarar 1300 hk? men hur håller klumpen för såna effekter?
Finns det några bra bilder på bakvagagnen? kanske ska leta på nätet iofs.. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Corvette -00 | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (19849 totalt) |