Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Racestolar samt fyr/sexpunktsbälten ?!? | << 1, 2 16 besök senaste veckan (16457 totalt) |
[quote="therealpinto"]Hej
om vi tar bältesfrågan först, så är det så att det är bara trepunktsbälte (eller tvåpunkts om bilen är typad så, gamla bilar alltså) som är godkänt bälte. Du kan ha ett 4/5/6-punktsbälte monterat i bilen, men 3-punktsbältet måste sitta kvar och fungera, samt användas vid färd på allmän väg. Har du 4/5/6-punktsbälte på vid en poliskontroll är det likvärdigt med att inte ha bälte alls. ************************************************ Besiktar man bilen som ombyggt fordon (eventuellt som amatörbyggt fordon) så finns det i de regler jag hittat inga krav på rullbälte längre, man kan alltså ersätta tidigare rullbälte med 'fast bälte'. Då borde det vara möjligt att få igenom 'E' godkända flerpunktsbälten också. Även fästpunkterna behöver inte vara bilens original, men med liknande styrka i plåten. Kanske att besiktningen gnäller men har man paragrafnumret tror jag de ger med sig... _________________ Roland Johansson |
||
Kolla bältes tillbehöret längst ned på sidan:
http://www.corbeau.com/brochure/belts.shtml Det kan säkert vara vettigt om man ska använda 4/6-p bältet på gatan också... EDIT: OOPS! var meningen att det här skulle varit i den nya tråden _________________ Street Triple RS -18 |
||
En liten tanke jag läste en provkörning av Corvette Commemorative nånting. Och i den tidningen så hävdade dom att den hade ett roligt bälte som man kunde låsa midje delen på och därmed sitta klistrad i stolen men slippa nackdelen med 4 och 6-punkts bälte i bil utan bur. Jag vet om låsa bältes tricket men i vissa bilar så trycks man så hårt tebax i sätet vid acceleration att låset går upp för att det inte är något tryck längre
Så nu uppstår frågan om det vore möjligt att göra något liknande med ett helt vanligt bälte och vad säger sbp om det isåfall _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||
har inte ferrari 575 bur original? _________________ Pontus Fyhr |
||
Du får väl göra någon form av liten plåtklämma som du kan sätta runt bältet och som låser det. Drar du åt höftbandet och sätter klämman "på andra sidan om spännet" så kan det ju inte glida tillbaka. Fast jag skulle inte rekomendera det. Man bör vara lite försiktig med att joxa med bältet om man inte vet vad man gör. Dessutom riskerar du att få tryck eller rivskador på kroppen av klämman om du skulle krocka, speciellt om du ha bältessträckare. SBP lär knappast vara imponerade av en dylik anordning. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag sätter ett extra midjebälte i bilen när jag ska svänga hårt......lätt att montera/demontera...funkar kanon......Det räcker ju att det sitter i stolsfästena... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Har sökt upp denna ålderstigna tråd och den ger en del svar.
Har funderat på en riktig stol då jag inte sitter fast i original. Vill kompletera med en fråga dock... Måste bältet sitta i original infästningar? En av mina sitter nämligen (original) i stolen som jag tänkte byta... Hmmm, kanske borde fråga SBP eller VV... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Det finns nyare trådar med samma ämne som kommer fram till helt andra slutsatser när det gäller 4/6-p utan bur. Slutsatsen(då några krockingeniörer sagt sitt) är att man mycket väl kan ha 4-p/6-p utan bur. Bara för att informera nur när denna gamla tråd aktualiserats. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||
Sparade trådar/FAQ Racestolar samt fyr/sexpunktsbälten ?!? | << 1, 2 16 besök senaste veckan (16457 totalt) |