Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Omräkning av fjäderkonstant vid modifiering
2 besök senaste veckan (8103 totalt)
Niclas VV
Ekerö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 4


Trådstartare
för det första; vad e G(skjuvmodulen ) på fjädermaterialet? Är det Fe?

Måste hitta en lämplig fjäder på biltema etc (gärna över 80N/mm) till en 205 Gti, det finns en del som verkar funka, men med den cornerweight som är tenderar bilen bli väldigt hög fram. Vågar man kapa fjädern? och om man gör det så ändras väl fj.konstanten (färre varv=högre konstant va?).
Är det så enkelt att man stoppar in det nya antalen verksamma varv i formeln och då får ut nya fjäderkonstanten?

Ä som synes ingen expert på ämnet, men vill gärna ha lite klarhet!

_________________
Niclas Westerlund
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Skjuvmodulen är ca 80 GPa som Fe oavsett legering eller härdning.

Kapning medför färre verksamma varv i allmänhet, men om du hittar en fjäder med ett antal täta varv (du kan räkna fram om de går 'coilbound' eller bottnar med den generella skruvfjäderformeln om du mäter mellanrummen på de varv som eventuellt kommer att bli inaktiva. Erfarenhetsmässigt så kommer allt under 20 mm gap (+) och 12.5 mm tråd att bottna i viloläge med 159 mm ytterdiameter.

I exemplet:

... så är de tre högra varven alltid bottnade med bilen i vila, men de håller dock dämparen i spänning vid utfjädring. F.ö. ett rätt extremt exempel med bara 1.5 aktiva varv.

om du kan hålla fjädern i kontroll på innersidan, så att den hamnar i fjädersätena igen efter max utfjädring, så spelar det ingen större roll om den släpper. Fixera vid ena sätet och styr vid det andra på nåt sätt så är du i land. Förutom slitagefrågor med styrningen, då.

...angående påståendet att fjädersläpp är OK.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niclas VV
Ekerö
Här sen Sep 2005
Inlägg: 4


Trådstartare
bara så jag inte schabblat till det; hur ser den generella skruvfjäderformeln ut?

Antar att du,Pär, menar att de tätare varven som går coilbound inte räknas som aktiva varv och då inte tas med i formeln, och att de kan kapas bort och fjädern har kvar sin fjäderkonstant i monterat viloläge?
Hittar dock ingen formel där man kan kolla detta med vilka varv som bottnar.

Såvida man bli tvungen att kapa aktiva varv så är det de kvarvarande antalet aktiva varv som stoppas in i formeln, så ploppar en ny fjäderkonstant ut?

_________________
Niclas Westerlund
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Niclas VV skrev:
bara så jag inte schabblat till det; hur ser den generella skruvfjäderformeln ut?...

k=G*t^4/(8*v*d^3)

k=fjäderkonstant
G=Skjuvmodul
t=tråddiameter
v=Aktiva varv
d=Medeldiameter


Niclas VV skrev:
...Såvida man bli tvungen att kapa aktiva varv så är det de kvarvarande antalet aktiva varv som stoppas in i formeln, så ploppar en ny fjäderkonstant ut?

Jepp.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
BlackScissors
Höganäs
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



om man har progressiva fjädrar då? Är det givet att de består av 2 delar med olika k?
Då är det ju bara att räkna ut de olika k:na. Men om det är progressivt i ordets rätta bemärkelse och därför har ett varierande k längs fjädern ...

Det går ju även påverka fjäderkonstanten genom att vrida på tråden då man lindar den. Det ger innbyggda spänningar i fjädern och ett helt annat k-värde än vad man kan få av formeln ovan. Men den metoden kanske man inte använder till bilfjädrar

I annat fall är det ju bra att ha formeln för att se vad man på ett ungf. har på bilen.

Mvh Ronny

_________________
R0nny St@vervik
Firebird -88.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Det går ju även påverka fjäderkonstanten genom att vrida på tråden då man lindar den. Det ger innbyggda spänningar i fjädern och ett helt annat k-värde än vad man kan få av formeln ovan.


Är du helt säker på detta?
Jag tycker det låter skumt pga att en spiralfjäder är igentligen en torristionsfjäder.
Vad jag kan tänka mig är att maxspänningen kan sjunka men fjäderkonstanten är vara lika.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BlackScissors
Höganäs
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Infon om vridning har jag fått från universitetsvärlden på kursen "maskinelement". Inte sett någon tillämpa det. Men kan ju försöka kolla med Spece i mönsterås om de använder den metoden eller om det är floskler
Hursom kan du ju göra ganska mkt med material genom att bygga in spänningar om du vet vad du håller på med...

_________________
R0nny St@vervik
Firebird -88.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Att bygga in spänningar gör man för att minska spänningran åt andra hållet.
Mao håller bättre men fjäderkonstneten är den samma, om jag nu inte fullständigt är ute och cyklar.

Men för att ändra fjäderkontanten så det så ligger det mästa i rent geometriskt, allså tråddiamter, medeldiamter, lindingsvarv.
Sen har vi konstanter tjuvmodulen, men den skiljer tämligen lite mellan olika stålkvaliteter.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BlackScissors
Höganäs
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



När man pressar ihop fjädern, blir det inte en blandning av böjning och vridning på materialet då? Även en viss diameterförändring.

om man tänker motsatsen, dvs att man drar isär den, så måste ju tråden vrida sig, diametern bli mindre. Böjningen är ju lättast att se.

Alltså vill jag ju tro att om man vrider fjädern då man lindar den så kan man påverka "viljan" till att den vrider sig vid ihopfjädring.

Men egentligen saknar väl resonemanget betydelse eftersom jag starkt tvivlar att detta används på bilfjädrar. Men från formeln för K-värdet så är det väl inte så bara-bara... Men ett bra sätt att se skillnaderna mellan fjädrar. Vore intressant att se hur mkt en uträkning med formeln för K skiljer sig i en mätmaskin som pressar en fjäder och mäter kraft/längd.

Mvh Ronny

_________________
R0nny St@vervik
Firebird -88.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tar vi en titt på
k=G*dt^4/(8*nv*dm^3)

om vi bara tittar på tolernasena + exakhet på konstanter .
Säg +-1% på alla ingånde grejorna.

Detta ger ca ca ca ca +-10% på fjäderkonstanten

Ökar vi spridingen till +-2% ---> ca +-15-20% på fjäderkonstanten.

Mao det gäller att hålla tungan i rätt mun när man skall få ihopp teori och praktik(uppmäting av fjäderjä...)

Men har man mätt någulunda på fjädern så ligger beräkingrna och det uppmätt iom samma bollplank.

Sen om man tittar på k=G*dt^4/(8*nv*dm^3) lite mer nogrant finns det korritionsfaktorer som är dimensionsberonde, allså ett förhållande mellan dm/dt, har jag för mig

Så det bästa är att först räkna på fjäden och sen prova vad den ger för värde.
Fördelen med att räkna först är att man inte behöver prova så många fjädrar utan hamnar rätt ganska fort.

Sen rent instingtivft så tror jag fjäder mäst vrider sig bla pga k=G*dt^4/(8*nv*dm^3).
Skulle det vara böj också så skall E med också.

Hmm jag har inte gräft så djut i fjäderträsket så överstånde är en hel del taget ur luften.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BlackScissors
Höganäs
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



G=E/(2(1+ny)). Men ja, böjning brukar ha E-modulen.

Skulle mkt gärna vilja se härledningen på denna formeln för K!
Tycker ju att det borde vara en böjning och vridning av varje indefinit fjäderlängd ...
Så vad kan detta bli om man integrerar för den totala fjäderlängden?
Men möjligen blir det skjuvspänning i tvärsnittet och inte böjning

Måste undersöka och se om jag har något i böckerna här på jobbet. Var ett tag sedan man låt huvudet fundra på sånt här, så lite ringrostig är man väl Men kul är det!

(och detta resonemang har egentligen bara akademisk betydelse)

_________________
R0nny St@vervik
Firebird -88.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
(och detta resonemang har egentligen bara akademisk betydelse)


Japp men det gör det inte mindre roligt

Ett försök
Jag är osäker på
Mv=F*dm/2
alfa=2*f/dm


alfa=Mv*L/G/Iv (vridingsvinkel på en rak stång i radiener)

L=nv*dm*pi
Iv=dt^4*pi/32
Mv=F*dm/2
alfa=2*f/dm

f=nerböjing/rörelse

2*f/dm=F*dm/2 *L/G/Iv
-->
f=F*dm^2/4 * L/G/Iv
-->
f=F*dm^2/4 *nv*dm*pi /G/Iv
-->
f=F*dm^3/4 *nv*pi /G/Iv

1/Iv-->32/dt^4/pi
-->
f=F*dm^3/4 *nv*pi /G/32/dt^4/pi
-->
f=F*dm^3 *nv /G/8/td^4

F/f=k
-->
k=G*dt^4/8/nv/dm^3

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BlackScissors
Höganäs
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Åh, jag vill verkligen börja beräkna igen. Det ÄR verkligen kul!!!

Men det var inte helt lätt att följa med i allt. Hittat en del formler i karl björk.
Men utan bild är det svårt att följa. Sedan läser mina ögon alla dm eller f och F som derivatet av storhet m eller F som löst funktion av f ... Men men, inget problem att följa de eq.

Men Mv=F*dm/2

Vad är vad??? F kraft, verkande hurdå? Antar att F skjuvar på mantelytan vilket ger radien som hävarm.
dm=medeldiametern eller? Ja, Mv är väl vridmomentet.

alfa=2*f/dm. Formeln för vridningsvinkel fattar jag, men inte denna riktigt. vad är f? Nerböjning per rörelse?
Svårt att se det framför mig sådär med en gång ...

När väl detta är avklarat är det ju en barnlek att lattja fram lite formler å komma fram till ett resultat. Men det mest intressanta är ju problemuppställningen.

Jag känner fortfarande att en pytteliten kub i fjädern påverkas av en kraft som ger vridning, böjning och skjuvning för att sedan integrera detta över längden. Krafterna på kuben påverkas då av fjäderns lutning, slutliga resultatet på resterande enheter ...

_________________
R0nny St@vervik
Firebird -88.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Börja kolla på att få fram k på en toritionsstav med hävarmen R
Mv=F*R

Det var där jag började och sen fuskade fram till formen för en spirarfjäder.
Jag tror det stämmer jag skrev

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BlackScissors
Höganäs
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



Du har alltså gjort formeln?
Verifierat att det stämmer mot maskin?

Mvh Ronny

_________________
R0nny St@vervik
Firebird -88.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Du har alltså gjort formeln?


Nix, viste bra att en spiralfjäder är en torreitionsfjäder.
Har fromen för fjäderkonstnetn på en spiralfjäder och vridingsvinken för en torritionsstav.
Sen var det bara, bara sa skrället , att kocka ihopp dessa.
Eller rättare sakt kolla skilanderna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Kolla lite i div böcker.

Tau/tjuvspänningen ökar pga böjning/lindingen av en spiralfjäder.
Bygger på dt/dm som ger en korigeringsfaktor.

Men fjäderkonstanten är konstant, behöver ej justeras pga dt/dm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
BlackScissors
Höganäs
Här sen Aug 2006
Inlägg: 43



fuling skrev:
Nix, viste bra att en spiralfjäder är en torreitionsfjäder.
Möjligen har du rätt. Måste undersöka detta, jag är inte helt övertygad ...
Återkommer i ärendet.

_________________
R0nny St@vervik
Firebird -88.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Att
k=G*dt^4/(8*nv*dm^3) (fjäderkonstant spiralfjäder)
och
alfa=Mv*L/G/Iv (vridingsvinkel på torritionssatv)

Är ok vet jag, men svårt att härleda ski...

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Omräkning av fjäderkonstant vid modifiering
2 besök senaste veckan (8103 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande