Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ SEVEN! | << 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (15560 totalt) |
Tjena AL. Jag kan rekommendera en Seven i alla lägen, det finns inget roligare även med bara 100 hk. Åker man sedan upp i effektskalan mot 180hk går det vansinnigt fort, det känns som en spark i ryggen när fyran går i uppför rakan på Kinnekulle.
252 hk (JPE Edition - sugmotor) är som att sitta i en slangbella. 160km/h på 3:an och det spinner, sen när det greppar går det inte längre att förklara känslan... Synd att vi inte har en bra entypsklass i Sverige för Caterham Seven.
|
||
Ni ringrävar kanske har stött på John Felstead och hans Westfield bestyckad
med cosworthmotor på 300+hk vid något av era besök där nere. Den bilen är tyvärr skrot numera men jag tror han körde 8:10 som bäst. mvh Andreas |
||
Han hr kört 8.10 BTG som snabbast fast då med boost 1,0, istf 1,5. |
||
alt. till en seven ? kanske en sådan här av något slag
http://www.ginetta.co.uk/ små, lätta, stenålders teknik och de finns med tak |
||
en radical eller en westfield xtr2 skulle ju inte sitta fel men de känns som de skulle vara helt oduglia på gatan , men fräcka är de
|
||
Radicalen har tom kommit i gatutförande. Så även Westfield XTR2 som nämns här ovan... Lite dyra att köpa, men billiga att racea. Sägs det...
|
||
Nu när 2000 kg är legio för var och varannan personbil hoppas jag trenden vänder och att bilarna blir lättare. Lotus 7even är ingen dum idé även om krocksäkerheten kanske inte är den bästa.
_________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||
Hej !
Kul att ni diskuterar så trevliga bilar som Super seven på den här sidan. Håller nämligen på och bygger en... någon här skrev att han funderat på att impotera en för att slippa den tråkiga byggfasen, måste säga att för mig var det tvärt om började med projektet för att jag gillade iden med att bygga sin egen bil. Måste va en skön känsla att för första gången ratta en bil man byggt själv, men det får framtiden utvisa. Att det under projektets lopp sedan har gått upp för mig vilken potent bil det egenligen är gör ju inte saken sämre.. längtar till sommaren. (Ska va klar då... sa jag iofs inför denna sommaren med ! ) Mycket trevlig sida ! Lär nog återkomma ! |
||
Hej, Per! Berätta gärna lite om ditt projekt! Vad använder du för motor och drivlina? Vad räknar du med för totalkostnad för projektet? Nyfiken! _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||
Visst kan jag berätta lite...
Bilen bygger på Locost ramen, men är modifierad en del efter eget huvud ! Kanske var dumt vi får se.. Motor och drivlina kommer från Volvo... ja ja jag vet att det är ett helgerån och ses inte med blida ögon av seven fantaster.... tungt men med "billiga och pålitliga hästar" Motor är i dagsläget en B23 men vissa planer på en nyare 940 turbo finns och det är nog troligt att det blir så... Växellåda och bakaxel kommer från 240, bakaxeln är av typen med aluminiumhus för att spara vikt ! En lamell diffbroms ligger också och väntar. Framspindlar från 140. Hjulupphängningar egen tillverkade med uniball och coilover dämpare. Byggkostnad frågar du efter ... enligt fadern till locost konceptet ska det ju gå att bygga för 250 pund... den budgeten sprack väl första veckan.. men jag har som mål att klara mig under 60000 :-. Sen får vi se ur set går. Något mer du vill veta så är det bara att fråga ! /Per |
||
En Caterham på Blocket, en Esther på fasterseven.com och en annan på passagen.se/esther plus antagligen ett par på Gunnars garages hemsida. Vraka och välj!
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Det ligger nog lite i det... generellt kan man väl säga att Eshter har en lite kraftigare ram en Caterham. Måste säja att jag är djup imponerad av Esterbilarna håller hög klass, har gjort studiebesök i Kalmar, dom är duktiga. En smart byggd bil ! |
||
Sparade trådar/FAQ SEVEN! | << 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (15560 totalt) |