Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromskraftsfördelningsfråga
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7018 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Westfield skrev:
okej. Schysst. Då bör man ha en större hc till de bakre då om jag tänkt rätt. Belissimo. Då ska jag köpa grejor imorrn! jag älskar att handla balla grejor!


Det känns lite rörigt. Se förhållandet mellan huvudcylinder och OK som ett utväxlingsförhållande. Balansen mellan vågens båda huvudcylindrar och fram-bak OK;en, ska rimma i utväxling mot med belastningen under t,ex 1G.

Samt, om du har 3/4 huvudcylinder. Då bör den arean gå lämpligt antal gånger i caliperarean för att få ett vettigt pedaltryck. Och vi måste ta med hävstångseffekten i pedalarmen i beräkningen. Hur stor utväxlingen behöver vara besäms av bilens totalvikt.

Själv har jag 3/4 fram och 5/8 huvudcylinder bak.

Vi har att göra med dels ett lämpligt pedaltryck, (manuellt), dels en balansfråga mellan bak och fram. (Jag vet inta vad din bil väger).

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
okej. Det börjar bli rörigt och jag tappar lätt bort mig ( ).

Bilen är en Seven-typ som kommer hamna på ca 600kg inkl. förare skulle jag tro.

Bromsskivorna är ca 250mm diameter. Enkelkolvsok bak och fyrkolvsfram. Kolvdiam. bak, som sagt, 40mm och fram 4x35mm. Gissningsvis är hävstången på bromspedalen 1:4 eller 1:5 ungefär.

Finns det nån bra enkel formel för att stoppa in allting och få ut pedalkraften? Jag kan inte göra noggranna mätningar på axelavstånd, viktcentrum eller så då bilen inte är ihopmonterad ännu och idealiskt vill jag svetsa bromshuvudcylinder fästena innan jag monterar ihop halva bilen ( ).

Å andra sidan kostar en huvudcylinder inte många hundra, dvs. man kan ha råd att ha tänkt fel. Så jag tror nog att det blir en 0,70 hc fram och en 0,75 för bak, så får vi se hur det funkar, de kostar £24,50 vardera...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Westfield skrev:
Bilen är en Seven-typ som kommer hamna på ca 600kg inkl. förare skulle jag tro.

Bromsskivorna är ca 250mm diameter. Enkelkolvsok bak och fyrkolvsfram. Kolvdiam. bak, som sagt, 40mm och fram 4x35mm. Gissningsvis är hävstången på bromspedalen 1:4 eller 1:5 ungefär.

Finns det nån bra enkel formel för att stoppa in allting och få ut pedalkraften? Jag kan inte göra noggranna mätningar på axelavstånd, viktcentrum eller så då bilen inte är ihopmonterad ännu och idealiskt vill jag svetsa bromshuvudcylinder fästena innan jag monterar ihop halva bilen ( ).

Å andra sidan kostar en huvudcylinder inte många hundra, dvs. man kan ha råd att ha tänkt fel. Så jag tror nog att det blir en 0,70 hc fram och en 0,75 för bak, så får vi se hur det funkar, de kostar £24,50 vardera...



Jag har tänkt mig en faktor på 0,25 som jag kommit fram till genom hur tungbromsad mi egen bil varit. om man multiplicerar 0,25 med bilvikten så blir det i ditt fall 0,25*600=150. det skulle behövas et totalt utväxlingsförhållande på 150:1 mellan pedagummit och calliper kolvarna.

om pedalarmen är 5:1 Så blir det 150/5=30. Nu ser vi att va behöver en calliperyta som är 30ggr större än huvudcylindrarna. Vi tar två vanliga 5/8 cylindrar (16 mm). 19/2=8. 8*8=64. 64*3,14=201. 201*2cylindrar=402mm2.

Det är 402mm2 huvudcylinder area. Calliprarna skulle ha en area 30ggr så stor. 30*402=12057mm2.

om bilen har 400 på framaxel och 200 kg på bakaxeln vid bromsningen så blir det 66% fram och 34% bakvikt. 66%av 12057mm2=7957mm2 fram och 4099mm2 bak, i calliperarea.


Du har 5024mm2 bak och 7693mm2 fram. Inte helt tokigt. Jag skulle prova med det. Eller möjligen en 3/4 cylinder bak, men den blir å andra sidan lite stor men ligger lite närmare rätt balans.


En liten fråga, är axelavståndet verkligen 3000mm?
Jag utgick från 2500mm och CGH på 400mm. Och statisk viktfördelning 50-50.


Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Tack Göran. Hänger med på hur du beräknar :idea:

Men, baktill har jag väl lite mindre yta?

40mm / 2 =20^2*pi*2 = 2512 och du använder det dubbla, dvs. för enkelkolvsok dubblerar du värdet? I sånt fall är jag med, fast jag fattar inte varför, men ok. det lever jag med thumbs up

Så du föreslår 0,625 fram och 0,75 bak. Det blir perfekt!

Tack Göran, du är vår in-house guru!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Westfield skrev:
Tack Göran. Hänger med på hur du beräknar :idea:

Men, baktill har jag väl lite mindre yta?

40mm / 2 =20^2*pi*2 = 2512 och du använder det dubbla, dvs. för enkelkolvsok dubblerar du värdet? I sånt fall är jag med, fast jag fattar inte varför, men ok. det lever jag med thumbs up

Så du föreslår 0,625 fram och 0,75 bak. Det blir perfekt!

Tack Göran, du är vår in-house guru!


Du har flytande enkolvsok bak? I så fall använder belägget på andra sidan OK-cyliderhusväggen på motsatt sida mot kolven som kolvyta.
Kolven trycker på ena belägget och cylinderväggen via caliperföflyttningen på det andra belägget.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Japp, stämmer. Flytande enkelkolvsok bak. Friktionen dubbleras alltså, dvs. man kan räkna som att kolvytan är dubbelt så stor. Jag är med!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Skruva banåkabil
Bromskraftsfördelningsfråga
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7018 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande