Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Bromsfunderingar. | 1 besök senaste veckan (3742 totalt) |
Skulle vilja ha lite åsikter om mitt bromskoncept.
Bygger en scirocco mk1 som ska ha mittmonterad motor så den kommer ha tyngdpunkten betydligt längre bak än donatorbilen, som är en Golf G60. Är det ändå ett bra koncept att köra G60 bromsar både fram och bak med 2st huvudbromscylindrar av standarddimension, och sedan justera kraften bakåt med bromsvågen? Eller ska man från början satsa på annan huvudcylinderstorlek för bakbromsarna? G60ns huvudcylinder ska vara 22.? mm och bilens totalvikt beräknas hamna runt 8-900kg. |
||
Utan att tänka för mycket på de nämnda delarna. Bromsvågen är inget bra instrument för grova inställningar. Typ balansera felaktiga cylinder storlekar. Huvudcylindrar å caliprar bör vara så bra i balans att vågen hamnar i mitternläge. så du kan använd den att justera för banorna.
Göran malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Dubbla huvudcylindrar där du kan välja storlek mellan (om jag minns rätt) 0.625 och 0.813 tum kostar inte mer än typ £25 och då kan du välja rätt fördelning från början och kunna använda vågen för mindre justeringar som Göran säger. Då kan det se ut så här mysigt :
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Att cylindrarna bör göra grovinställnignen är jag införstådd i.
Men om man ser till en G60 som jag tänkte köra med så är det juh samma kolvarea för både fram och bak bromsarna då det är samma cylinder. Alltså borde 2st likastora cylindrar ge en korrekt grundfördelning. och medan jag siktar på att så nära som möjligt åstadkomma 50/50 viktfördelning så kommer den juh förmodligen vara mer baktung än orginal. Så tanken var att denna lilla tyngdpunktsförändring kunde korrigeras med vågen. Men det kankse är en bättre idé att ha en något lite mindre cylinder till bakbromsarna då eller? Vad tror ni? Mats: Återkommer med mer info när ja känner mig redo |
||
Kan tillägga att jag har valt att bygga en bromsvåg som sitter efter bromsservot då jag har hur gott om plats som hälst i motorrummet.
Så det är alltså inte i pedalstället vågen kommer sitta utan i en hemmabyggd konstruktion efter servoklockan. |
||
Skippa i servot. En så pass lätt bil bromsar du bättre utan. Vad har du för kolvareor i oken? Du kan gott ha lite mer bakvikt om du kan välja. Flytta i vart fall inte fram vikt för att få mera där. Eftersom vi inte vet viktfördelning samt cgh ännu, samt en del andra uppgifter om bilen, så går det inte att uttala sig om vilka huvudcylindrar du bör ha. Men dom är ju lätta o billiga att byta, så det är inget bekymmer. Som jag nämnde, du bör helst inte kompensera felaktiga cylinder storlekar med vågen. Du behöver all justermån du kan få ändå. En tungbromsad HÅRD pedal är lättare att balasnera greppet med än en fjädrande mjuk. När jag åkte med servot några säsonger så vet jag inte hur mycket ofrivilliga låsningar det blev. Självklart går det att åka med servo, bara man har sin skäl klara för sig. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
okej..
Kanske lika bra att skippa servot då.. Lite synd att vågen i princip är klar bara. Men gör det bilen svårkontrollerad är det juh ingen vits att satsa på det. Enda fördelen som jag trodde mig se var att få den lättbromsad och således kunna koncentrera mig på annat i körningen. Men jag kanske ska tänka om... Någon som vill köpa ett bromsservo till en scirocco mk1 i nyskick Skämt åsido.. Går de generallisera fram någon typ av formel med; kolvarea i oket, kolvarea i huvudcylindern, och eventuellt viktfördelning som indata? |
||
Vi skall inte överdriva. Om du redan gjort en massa jobb, kan du väl alltid provåka med servo. Nåväl, jag vet att Ice, här på forumet gjort ett program som beräknar broms cylindrar mm. Annars finns det rätt utförligt i min bok, med förklaringar om och varför. Kolla på huvudsidan i forumet. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Jag skickade ett PM till ice men noterade precis att han inte besökt forumet sen i Januari.. Så det känns lite dödfött..
Någon annan som har programmet eller har några bra formler? Ett lämpligt förhållande mellan bromsoks-kolvarean och huvudcylinder-kolvarean vore fint. Samt vad som är rekommenderat i bromsverkan.. %fram resp. bak |
||
Han hänger i forumet på www.alfaromeo.org så om du maskar frågan så att det ser ut som om du mekar Alfa så kanske du slipper hot och hatbrev eller raderad post...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Skruva banåkabil Bromsfunderingar. | 1 besök senaste veckan (3742 totalt) |