Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 26092 besök totalt |
Honda CRX, inte sportbil??
(Starta en ny tråd...) Hallå! Fick precis mail från MGCC att Crx INTE räknas som sportbil av MGCC?? Vad menas? Är detta en blunder av författaren av mailet eller har alltså crx helt plötsligt "avsportbilifierats" av MGCC? Verkar ju märkligt med tanke på att crx vad jag förstått härjat rätt ordentligt på klubbrejsen på åttitalet!! ![]() ![]() Lite klargörande i frågan är önskvärt! Mvh Roger |
||||
Vad du hattar runt, det är inte lätt att hänga med över modemlina
![]() MGCC gör ju naturligtsvis som de vill men de ger ingen möjlighet att läsa sig till ev. undantag i vagnslistan. ![]()
Jag hoppas att det är en liten miss men dyk upp på årsmötet och ställ frågan där så kanske det blir lite debatt. Men MGCC KM "behöver" ju inte locka fler deltagare direkt. Fixa vagnbok och kom upp till Kinnekulle i maj istället? ![]() Nu har det ju inte så mycket med sportbils/sportvagnsdefinitionerna att göra utan att en biltyp finns med i listan av typer som accepteras i SPVM Roadsport, men MGCC vill göra en egen tolkning (ibland).
|
||||
Ursäkta...
![]() ![]() Var finner man listan över godkända sportvagnar? Vet att jag sett den för längesedan nånstans. |
||||
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Re:
Den du tänker på är nog denna från SPVM hemsida http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.p Nu är inte detta samma sak som vad som är "godkänt" av MGCC. Det är MGCCs styrelse som avgör vad som är sportbil (t.ex. är Maserati Quatroporte anses heller inte vara sportbil enligt syrelsen även om den finns i listan). Personligen tycker jag det är väldigt synd att du fick avslag ![]() ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re:
Det var väl inte def. Det skulle tas upp på klubbmötet. När och var tar detta möte plats? Jag är lite dålig på att lusläsa Bulletinen... Tänkte att man kanske kunde åka dit o stöka lite! ![]() |
||||
Verkar ju märkligt om crx:en inte skulle vara godkänd som sportbil med tanke på alla blyslädar som tydligen kvalar in.
|
||||
_________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
okay, jag skriver en motion.
Tänkte dessutom vara så fräck att jag ber er som tycker att CRX borde få deltaga i MGCC klubbmästerskap PM:a mig om att ni stödjer min motion och att det är okay att jag skriver ner era namn på min motion! ![]() ![]() |
||||
Ja jag fick tvärnobben när jag ville bli medlem för en del år sen eftersom min M3 E30 var att jämställa med en trimmad amazon... Jag förstår inte resonemanget, vill man inte ha medlemmar? Vilka bilar som är godkända varierar tydligen, Fiero var ju inte godkänd tidigare, men helt plötsligt blev den sportbilsklassad och får vara med i MGCC. Vet inte vad kriterierna för medlemskap är, är det tvåsitsiga bilar som är sportbilsklassade, eller måste man över en viss motoreffekt, eller är det från ansökan till ansökan? Med risk för att sticka ut hakan kan jag inte se så mkt sportbil i en Porsche 924 med trumbromsar bak, men den är väl godkänd om jag har förstått det rätt?
|
||||
Re:
Eller Audi TT... ![]() Jag tror det beror på vem som ansöker och hur bra man kan motivera sig! ![]() |
||||
Det finns väl ingen egentlig definition på begreppet sportbil eller sportvagn. Det är väl det som är problemet, var ska gränsen dras. Men det är ju trist, helt klart. Det verkar ju konstigt när samma modell godkänts tidigare.
_________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||
Exempel på definition av Sportbil
http://www.answers.com/topic/sports- PS Även BMW har byggt Sportbilar, har en kusin som totalrenoverat en BMW 328 1936 eller 37 års modell, en nätt liten öppen roadstertyp bil med en rak aluminium 2 liters sexa på 80hk i standardutförande, bilen har ask ram och aluminium kaross. Motorn var så bra att den användes bla i Bristolbilar på 50-talet Byggdes 2 ex för Mille Miglia som vanns 1938, dessa bilar var specialbyggen med bla titan och magnesiumdelar för att spara vikt och höja kvallitén ytterligare, ett ex finns i Lettland, denna visades i Malmö på 90 talet då Danska BMW klubben hade ett event bla i Kungs / Slottsparken Ytterligare ett ex finns i USA men en Replica?? ![]() Andra BMW 507, M1 finns säkert flera / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Re:
An automobile equipped for racing, especially an aerodynamically shaped one-passenger or two-passenger vehicle having a low center of gravity and steering and suspension designed for precise control at high speeds. Typ hur många bilar som helst då... Eller i princip ingen alls om man vill tolka det så... ![]() Jag skriver en motion!! ![]() |
||||
Du Kimmen, vilka bilar menar du när du skriver blyslädar? antar att det är jänkebilar du pekar åt så varför inte förklara varför dom som finns med nu inte skulle klassa in som sportvagnar utöver den lilla grejen att dom är från usa.
_________________ Peter Inerud |
||||
Jag skriver vad jag vill, utan att förstå varför
![]() ![]() Nädå, såg ju Mitsubishi 3000 GT i listan (1800kg), sen är väl kanske inte Maserati Quattro Porte nån liten sportbil trots märket (är ju fyra dörrars oxå). Har faktiskt inget emot dessa bilar heller men anser att det vore märkligt om man uteslöt crx:en med motiveringen att den inte är en sportbil om man annars godkänner bilar med övervikt och fyra dörrar (som väl får ses som lite osportigt). |
||||
crx
Roger du är välkommen att köra SSKserien Klass 1 där är crx en standardbil och genom åren har tre CRX tävlat med framgång och vunnit flera race och tillockmed blivit totaltvåa. Det är nog en för snabb bil för roadsportC. _________________ Rolf osbeck |
||||
Re:
![]() Något jag stör mig på är ju Mitsu 3000GT som ju är en stor framhjulsdriven koloss(fyrhjulsdriven i vissa versioner). Likaså Audi TT som är en fyrsitsig coupé. Crx är strikt tvåsitsig. Det finns ett baksäte - men det får inte användas för persontransport... Men detta påvisar ju bara hur svårt det är att definiera begreppet sportbil. Jag är nöjd om jag kan få med Crx i MGCC. Det är den första och bästa motorklubb jag varit med i. De är himla trevliga o goa skåningar allihopa! Jag tror nog att det ska gå att få crx klassad som sportbil även där. ![]() Mvh Roger |
||||
MGCC skulle nog reagera likadant med ryggmärgen mot 3000GT och Quadroporte (och allt annat som ryggmärgen anser att katten släpat in i vagnlistan)
En Coupé kan ju per definition inte vara 4sitsig, den är 2+2 (eftersom takformen inte ska möjliggöra två fullstora personer bak ![]() CRXen är ju 2+2 (vissa årsmodeller) på vissa marknader men inte i Sverige. Lycka till med motionen Roger, Det skulle vara skoj att få med lite bakåtvända kepsar bland tweedmössorna ![]() |
||||
Efter vissa kontakter och pejlat den allmänna stämningen så är man inte välkommen med en japansk sportbil.
Man ska ha en Alfa, Porsche eller nån dammig gammal britt. Jag har inte för avsikt att retas med någon, jag vill bara tävla som alla andra utan en massa snack bakom ryggen. Därför kommer jag att skicka in en motion, sen får vi se vad som händer. Antaglien går den inte igenom. Jag byter klubb i vilket fall och kör i SPVM istället. Där de INTE har pipskägg och tweedkläder som obligatorisk medlemskriteria... Hej å hå 2008... ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 26092 besök totalt |