Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
rullvippor Opel CIH / Pontiac
2 besök senaste veckan (4602 totalt)
streetrace_88
Finspång Östergötland
Här sen Dec 2004
Inlägg: 100


Trådstartare
läste lite förut

finns väldigt mycket spec till denna motor, minst 3-4 fabrikat av rullvippor (pontiac vippor går att modda så det funkar)
Det finns även rullkammar och rullyftare att få tag i. Lyftardiametern samma som volvo b20 och chevy sb

men vilka rullvippor passar då

( http://www.raceinorr.se/viewtopic.ph...475c6 1794cdb )
är det taget från

Är stressad nu men hoppas ni förstår

_________________
Johan Fredlund
Volvo 740
bytte gärna mot Opel Corsa A
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



För Opeltrim tror jag att det kan vara lämpligt att studera Enems katalog. www.enem.se tror jag att du hittar den på.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006
Inlägg: 784



gamla eller nya pontiac ??

från o med runt 80 så skall de köra med chevamotorer

_________________
Mats Andersen
Citera
streetrace_88
Finspång Östergötland
Här sen Dec 2004
Inlägg: 100


Trådstartare
ingen anning har bara läst artikeln ovan

_________________
Johan Fredlund
Volvo 740
bytte gärna mot Opel Corsa A
Citera
streetrace_88
Finspång Östergötland
Här sen Dec 2004
Inlägg: 100


Trådstartare
SORRY LÄNKEN FUNKA visst inte

TEXTEN



------------------------------------------
hittade denna text på sävar turbo och tänkte därför dela med mej av den


Korta fakta om CIH serien:

Utvecklad på tidigt 60-tal av Chevrolet/GM och som ett tänkt motoralternativ för en amerikansk småbilsserie som skulle möta den ökande småbilsimporten från främst europa. GM bestämde dock att den europeiska delen fick sköta småbilarna så Opel fick överta konceptet.

CIH CAMSHAFT-IN-HEAD
Alla CIH har deckhöjd ~208mm


Slaglängd:
alla 4-cyl 15-16-17-19-2.0 6-cyl 2.5-2.6-2.8-3.0 motorer 69.8mm

2.2: 77.5mm

2.4: 85mm

2.7 4-cyl och 4Liter 6-cyl (mantzel irmsher mfl bigbore*stroke) 90mm
Alla dessa vevaxlar är smidda av extremt god kvalite



Undantag & knepigheter:
GM skickade en gjuten 8-motviktad vev (std 4motvikter) i många 2.0 och utbytes 19-2.0 i andra länder än sverige, vi svenskar fick sällan denna. Om den hade några + är okänt, den finns att köpa i extremlättat utförande i tyskland för anv. vid höga varvtal...? Tung som stryk.
ca 1982 och framåt (officiellt) 6-cyl har en 12-motviktad vev. Funkar INTÉ vid varvtal över 6500RPM Gamla commodore/senator/monza axeln går dock att dra till 8500RPM+ utan problem.


Toppar:

Det som är något att ha ur prestandaperspektiv är:
4-cyl 2.2 och 2.4 (45x40)

6-cyl 1982-> (högresta insugskanaler och övrigt liknande 2.2/2.4) 2.5 och 3.0 har (42x35), C30NE från ca 1988? omega har 45x40 ventiler. 2.6l =okänt för mig, antagligen 42x35

+Diverse kuriosatoppar som inte går att köpa för rimliga/vanliga pengar (Grupp-B toppen, CIH crossflow alu 4+6-cyl, div 16v toppar, går även att bygga om/såga av 2-cyl från 3.0-24V toppen så den passar då 3.0-24V och lotusmotorn i botten är cih uppdaterade av Frantz Indra på GM med annat topplock och annorlunda kamtrans + ngn mindre förändring av blocket)


Jag kan ju flika in att man kan optimalt få ut ca 280 cfm@28" insugsflöde ur 2.2/2.4 toppen, detta med 1.94"(49.28mm) chevy sb ventiler/smalt ventilskaft (std ventil in 45mm på 2.2/2.4)

Avgassidan är bättre std på 2.4 än 2.2 dessa skiljer sig åt litegranna faktiskt men kan bli lika bra med portning. Avgasflödet kan optimalt hamna på ca 200cfm@28" med 1.65"(41.9mm) chevy sb ventiler och då har man bara 0.4mm mellan ventilerna. (std ventil ut 40mm på 2.2/2.4)

Flödesbalansen blir dock inte så extremt bra på ca 71% med denna ventiluppsättning men ok för en djävulskt högvarvig alt storvolyms sugmotor.

De flesta som hållt på med volvo 2v toppar lär nog höja på ögonbrynen då det inte är lätt att få detta flöde ur b21/b23 toppar såvida vi inte talar om kilogram av tigtråd eller evo-topp. För att inte nämna B20 med sin ytterst tragiska avgassida. Tänk då på att CIH'n är en gammal stadig gjutjärnsgris av samma generation som B18/B20...


Bästa ventiluppsättningen för de flesta street/strip turbobyggen med cih torde vara 45-46mm insug portat till ca 230cfm in och 1.60-1.65" csb avgasventil (större=bättre) portat till ca 190-205 cfm så man får hygglig flödesbalans.


Vevstakar:
2.4 4-cyl och 2.6l 6-cyl har 134mm stålstakar i god kval, fullflyt kolvbult
Alla övriga 128mm stakar halvflytande bult, fina smidda generellt tom ca 1973 (har hittat i vissa motorer fram till slutet av 70-talet) 1973-> framåt gjutet crap som inte duger till något alls.




Plus och minus:

+ Hyfsade toppar som kan fås att flöda väldigt bra

+Mycket god varvtålighet 10000+ varv inga problem med rätt v-fjädrar och rullvippor

+Extremt stadigt block, toppar, vevar

+Billig motor att hålla på med. Reality check volvo guys...när var volvo billigt? 1978 & B20?

+Kan använda csb ventiler (ganska perfekt/rätt längd man får sätta i gjutjärnsstyrningar från csb eller k-line inserts så Opel har 9mm styrn och man sätter i 11/32" eller 5/16" ventiler.

+Gott om gods för cylinderborr. Ett 2.0/2.2/2.4 block (i stort sett identiska) har 95.00 i borr std och går att slå ut till ca 98.4mm (Chevy 307 kolvar) men det är väldigt på gränsen...Betongfyll...Turbomotor bör borras till 95.30..96.00max

+finns väldigt mycket spec till denna motor, minst 3-4 fabrikat av rullvippor (pontiac vippor går att modda så det funkar)
Det finns även rullkammar och rullyftare att få tag i. Lyftardiametern samma som volvo b20 och chevy sb

+Gott om kamaxlar och fina profiler att välja på. B20 och chevy SB profiler funkar också kalasbra till CIH.

-Motor helt i gjutjärn. Inte så lätta.

-Väldigt kort deckhöjd, för att få bra geometri så bör man på en 4-cyl turbo begränsa sig till 2.2ans vev/77.5mm slag och 134mm stakar då får man ca 35mm komphöjd på kolven så man kan göra en stadig turbokolv med rätt/låg ringplacering. vevstaksförhållandet hamnar då på ca 1.73 vilket ger hyfsat lite sidotryck i cylindrarna för turbobruk...

-Jobbigt att porta gjutjärnstoppar

-I alla avseeanden en kortslagig motor så man måste varva något så jävulskt med dem (l alla fall med 2.0 eller 6-cyl vevarna) om man vill nyttja dem till max för street/strip (säg 23m/s medelkolvhast eller något åt det hållet)

trevlig läsning
_________________
Kadett GT - snart med turboknuff

_________________
Johan Fredlund
Volvo 740
bytte gärna mot Opel Corsa A
Citera
Skruva banåkabil
rullvippor Opel CIH / Pontiac
2 besök senaste veckan (4602 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande