Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 140, 141, 142   >>
79 besök idag (1028028 totalt)
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

Folxam skrev:
Nuffrorna kanske stämmer, men bokstäverna är fel ... Well well, det gör ju inget
Keep up the good work!

Nej precis, det var ju siffrorna jag var ute efter med detta typsnitt så det får duga. Bokstäverna tar jag med det andra typsnittet.

Lite updates är väl på sin plats. Har legat i med att få klart motorn under veckan så den kan hitta ner i motorrummet igen så snart som möjligt.

Så här har motorn stått sen i höstas... (övertäckt så klart)

Tråget är klart för montage

Fick använda 5mm längre skruv eftersom stödgördeln är 5mm tjock

Svepet var det lite tightare att få på... gummitätningen hade ingen chans att få plats

Efter att ha vevat lite fram och tillbaka i fräsen på jobbet hade jag gjort en 5mm spalt

Klart! Packningen passade fint igen

oh nu är det skoj att meka! Kom på mig själv ständigt visslande i garaget Mattias B kan intyga

Svänghjulet på plats, fastdraget med nya skruvar och rätt moment

Hade gjort ett centreringsverktyg i förväg inför kopplingsmontaget

Tryckplatta på plats

Svänghjulet ser verkligen mycket tunnare ut när det är lättat

Kapade till ett skräpskydd i plast så man slipper få ner så mycket skit i loppen..

Här ser man lite hur växellådan kommer luta när den sitter i bilen, motorn står med ungefär rätt lutning här

Fick beställa grejer vid två tillfällen på BMW i veckan. Först kom jag på att styrhylsorna mellan låda och motorblock fattades, och sen märkte jag att skruvarna till gamla Getraglådan hade fel längd och var av fel sort på skallen för att passa nya ZF-lådan. Så jag fick beställa BMW original torxbultar.

Lådan och startmotor fast monterade med de nya skruvarna

Har fått låna Samsons fina motorlyft Ikväll hade jag turen att få besök av Mattias Johansson i garaget, så då passade jag på att få hjälp att släppa ner motorn på plats

SÅ!! I morgon fortsätter jobbet med att bygga en passande balk till ZF-lådan

Jag letar uppgifter på M20 Vs M50/S50 motorernas lutning i bilen!
Anledningen är ju att jag ska tillverka växellådsbalken i morgon och vill veta om den lutar 7 eller 9 grader, eller vad det nu kan vara.
Någon sa att M20 lutar 21 grader och M50 lutar 30 grader.

Edit: Vet nu att det skiljer 10 grader

Citera
gbr
Örnsköldsvik
Här sen Maj 2007

är ganska säker på att det är 20 grader m20 och 30 grader m50. men den där zf lådan är inte från dieseln?

Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Ja det stämmer bra! Fick den uppgiften från annat håll igår, och det verkar vara så

Nej det är en 5-vxl ZF-låda från E36 328i/M3. Anledningen till att jag valde den framför den rättvinklade diesellådan var att jag råkade få denna till ett mycket bra pris, och så ska den ha högre utväxling på 1,2 och 3an, lite tätare växlad helt enkelt.

Mvh

Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Phuu! Nu efter 22 timmars mekande i helgen har jag kommit ännu en bit med bilen. Klockan är nu 1:30 och jag ska upp å jobba om några timmar, men vad gör man inte för att hålla sin tråd uppdaterad

En växellådsbalk skulle konstrueras. Måttade på lådan för att kunna skissa fram en ritning och sen vrida lådan 10 grader

Resultatet: En ritning och en massa småbitar att svetsa samman

Startade med att bocka till det rostfria plattjärnet som skulle vara grunden i balken.
Steg 2 var att fräsa justeringsspår för fästskruvarna

Fräste till alla bitarna till rätt mått och vinklar för att lättare kunna svetsa ihop dem

Så där ja!

Dags att testa nya svetsbordet, vilket är rena Mekanot
Det är av märket Demmeler om någon undrar

Punktade bara ihop det så det finns möjlighet till justering ifall teori och praktik ej skulle stämma

Fint det blev

Nej det stämde inte helt ok... Högra fästet hade för mycket vinkel och satt för långt åt höger så det tog i kardantunneln

Tur man inte svetsade fast det ordentligt från början

Vinkeln ändras

Efter ha lossat hela högerfästet så flyttade jag in det mot mitten 10mm och svetsade fast det där istället

Fick öka justerspårens längd ytterligare några millimeter

Fräste ur ett hål på undersidan för att underlätta fastskruvande av växellådskudden

Avputsad och Klar!

Nästa detalj som måste modifieras är aluminiumstaget som sitter mellan låda och underrede

Vid samma tillfälle då balken testades på bilen passade jag på att mäta ut hur mycket staget skulle förflyttas, så nu var det "bara" att såga isär det, sätta emellan en distansbit för att få rätt position på både längs och sidled. Främre delen som hamnar mot lådan vreds 10grader

Sista detaljen är växelstaget

Började med att tillverka den nya "framändan" som skulle passa ihop med ZF-lådan

Punktat och klart för test

Testing testing! Det är fortfarande tight på högersidan, men det passar!!

Växellänkaget passade bra direkt, bara att åka hem å svetsa ihop skiten nu då
Kollade även så delarna gick fritt från den fetare hardyskivan och tjockare kardanen

SÅ! Klara, ska bara putsa av dem lite

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Snyggt arbete thumbs up Vilken fint svetsbort du har fått.

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Skönt för egna självförtroendet att se att du slarvar ihop grejerna som vanligt...

Vart hittar du all tid??????!!!!!!!

Sjukligt snyggt och riiiiktigt kul att följa. thumbs up

Du har redan bakre spakbalksbussningen i ngt annat meterial än originalgummit va?
Annars läge att svarva lite nu och inte sen. *jag känner mig själv och vet när jag ev skulle kommit på detta*

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Tråkig utrustning du har tillgång till Ser riktigt bra ut, hur ser tidsplanen ut ?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

Cammo skrev:
Snyggt arbete thumbs up Vilken fint svetsbort du har fått.

Svetsbordet verkar kanonbra! Det var första gången jag använde det nu
Demmeler är märket på det. Säljs av UTP www.uptgoteborg.se för dem som är intresserade

Andreas Lidström skrev:
Skönt för egna självförtroendet att se att du slarvar ihop grejerna som vanligt...

Vart hittar du all tid??????!!!!!!!

Sjukligt snyggt och riiiiktigt kul att följa. thumbs up

Du har redan bakre spakbalksbussningen i ngt annat meterial än originalgummit va?
Annars läge att svarva lite nu och inte sen. *jag känner mig själv och vet när jag ev skulle kommit på detta*

Tid är inget man hittar, det är något man tar sig Jag har jobbat på lite mer sen i höstas, åker i princip till garaget varje dag efter jobbet några timmar, om jag inte har nått att tillverka på jobbet så klart.
Min tjej Diana bor tillfälligt på annan ort, så då har man inget som väntar där hemma på vardagarna = fullt ös i garaget och på helgdagarna umgås jag med Diana.
Denna helgen var hon dock bortrest så då ville jag passa på att fixa så mycket som möjligt med bilen thumbs up
Hade planerat att hinna med balken till lådan, men jobbade på lite extra och fick klart länkaget också

Bakre bussningen är original MEN fylld med silikon så den blir hård, funkar bra tycker jag. Tror jag har bild på det på någon av de allra första sidorna i tråden

Edit: Här är bilden

Cédric skrev:
Tråkig utrustning du har tillgång till Ser riktigt bra ut, hur ser tidsplanen ut ?

Tidsplanen är som förut att bli klar innan jag slutar jobbet och drar till Norge i augusti.
Förhoppningsvis ska man kunna bli klar med bilen en stund innan så man får köra lite också

På lördag runt middag var jag iväg med Dianas syrra för att kolla på bil till henne, vi provkörde nya Audi A4 2,0tdi och BMW 320d. Visst blir man lite köpsugen när man går där i bilhallarna och dräglar! Hittade framtida bruksdrömbilen 335i coupé med 3000mil på mätaren, tyvärr alldeles för dyr för min plånbok idag

Men jag måste åter igen säga, fy katten vad bra de nya dieslarna går! En 320d känns verkligen som optimala bruksbilen, både kul att köra, snål och bra drag. 177hk och 350Nm är inte fel Audi = 143hk 320Nm

Fördel BMW:
* Vassare motor
* Tystare motorgång (i Audin hörs det att man kör Diesel)
* Mindre vägljud (beror säkert på vilka däck som sitter på bilarna)
* Något högre kvalitetskänsla på inredningen (konstigt nog?)
* Vassare styrning
* 3års service ingår

Fördel Audi:
* Komfortablare fjädring
* Mindre PÅ-känsla i uppförandet = mer avslappnande att köra (om man inte gillar den vassa styrningen i BMW)
* Färddator med stor lcd-skärm verkar vara standard (?)
* Billigare än BMW trots att ej service ingår
* Säkrare med framhjulsdrift för ovan förare

om jag får gissa tror jag det blir en Audi A4 för hennes del. Känns som den passar henne bättre.
Kul att provköra lite bilar i alla fall

Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Re:

Som vanligt sjukt impad över kvalitén och noggrannheten på ditt bygge, nu börjar det ju dessutom närma sig färdigt... keep it up! thumbs up

Håller också på att jämföra just bilarna nedanför för framtida köp, men kom fram till lite annan slutsats:

Först tycker jag man bör jämföra 320d med 2,0tdi 170hk för att det skall vara rättvist. Bmw:n är ju som sagt dessutom ca 20' dyrare för motsvarade prestanda/utrustning, men framför allt blev jag besviken när jag gick in på BMW och insåg att interiören förtfarande ser likadan ut som den gjort sedan e36:ans intågande 1992. Fortfarande samma plastiga stolsunderede, fortfanrande monokrom-skärm (orange/svart) till stereon, samma sömnad på skinnstolarna som gör att de ser söndersuttna ut efter 3000 mil, och skall man få en färgskärm som förmedlar infon till föraren, (vilket är standard i A4) kostar detta 30' extra, visserligen får man då Nav på köpet, men ändå...

Jag skall erkänna att jag inte prokört någon av bilarna ännu, efter detta kanske man bortser från BMW:s tillkortakommanden?

Jag ville verkligen gilla BMW:n mer än Audin, men det är svårt, framför allt när Audi nu lyckats så bra med designen på A4:an denna gång.

När jag läser denna tråd får jag alltid lite dåligt samvete för mina skrala ansträngningar att fixa det sista på min egen bil, hur gör man för att få tillbaka inspirationen?

/Martin

Nisse977 skrev:

Fördel BMW:
* Vassare motor
* Tystare motorgång (i Audin hörs det att man kör Diesel)
* Mindre vägljud (beror säkert på vilka däck som sitter på bilarna)
* Något högre kvalitetskänsla på inredningen (konstigt nog?)
* Vassare styrning
* 3års service ingår

Fördel Audi:
* Komfortablare fjädring
* Mindre PÅ-känsla i uppförandet = mer avslappnande att köra (om man inte gillar den vassa styrningen i BMW)
* Färddator med stor lcd-skärm verkar vara standard (?)
* Billigare än BMW trots att ej service ingår
* Säkrare med framhjulsdrift för ovan förare

om jag får gissa tror jag det blir en Audi A4 för hennes del. Känns som den passar henne bättre.
Kul att provköra lite bilar i alla fall

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
marky
Västerås
Här sen Jan 2005

Kan bara instämma med i stort sett alla andra som skrivit i tråden. Otroligt intressant läsning i denna tråden, gediget hantverk, kunnande och finnish på ALLT. Jag sållar mig till skaran som är GRYMT imponerad, fortsätt så! thumbs up

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

24-Seven skrev:
Som vanligt sjukt impad över kvalitén och noggrannheten på ditt bygge, nu börjar det ju dessutom närma sig färdigt... keep it up! thumbs up

Håller också på att jämföra just bilarna nedanför för framtida köp, men kom fram till lite annan slutsats:

....................................................................................................

Jag skall erkänna att jag inte prokört någon av bilarna ännu, efter detta kanske man bortser från BMW:s tillkortakommanden?

Jag ville verkligen gilla BMW:n mer än Audin, men det är svårt, framför allt när Audi nu lyckats så bra med designen på A4:an denna gång.

När jag läser denna tråd får jag alltid lite dåligt samvete för mina skrala ansträngningar att fixa det sista på min egen bil, hur gör man för att få tillbaka inspirationen?

/Martin

Det stämmer! Känns som det går utför (på rätt sätt) nu efter växelbalksbygget, trodde det skulle vara bökigast och nu är det klart på en helg

Jag tycker du hade ungefär samma slutsats som mig ang 320d Vs A4 2,0tdi Audi billigare och mer utrustad med färgskärmen osv. Ett smartare val om man bortser från körkänslan.
Det där med design är ju en smaksak, jag tycker inte alls den ser ut som en E36 inuti, men håller med om att det är fult med den oranga belysningen på allt... Visst är det BMW-stil, men något jag aldrig gillat. Jag gillade aldrig riktigt nya 3-seriens front när den kom, men när coupén dök upp med annan front gillade jag den direkt! och nu i och med faceliftade 2009orna ser sedanen snygg ut i fronten också. Audin är snygg, men det bär emot (för min del) med framhjulsdriften, det vill jag INTE ha ens på nästa bruksbil. Audin har dessutom elektronisk handbroms, så hur kul är det att sladda med den på vintern....? (jag växer nog aldrig ifrån att det är kul att köra på ställ )

Du är väl i princip klar med in bil, så vad är det som hindrar dig från att fixa det sista?

marky skrev:
Kan bara instämma med i stort sett alla andra som skrivit i tråden. Otroligt intressant läsning i denna tråden, gediget hantverk, kunnande och finnish på ALLT. Jag sållar mig till skaran som är GRYMT imponerad, fortsätt så! thumbs up

Tack det värmer! Jag vill bara göra allt rätt från början så jag slipper göra om och fixa sedan... Jag hoppas på att få en driftsäker vass bil att köra med istället för meka med på banträffarna. Vi får väl se hur det blir thumbs up

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Riktigt snyggt arbete som vanligt thumbs up det börjar närma sig nu du måste
vara bra körsugen nu då den stått ett tag som alla sagt grym noggrennhet & kvalite på ditt jobb
& alltid ordentlig fotodokumentation thumbs up thumbs up thumbs up

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Japp jag är körsugen som bara den!!

I helgen när jag fick dit lådan och spakstället, satte jag mig i förarstolen och kände på växellägena, ett mycket brett leende spred sig snabbt över mina läppar

Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007

hade ajg varit som dig så hade jag kört upp lite fler av allt fint du gör. då hade du finansierat så att ditt eget blev gratis och t.o.m timpengen för betald.

jag vill ha en längre spak med kortare lägen och så tajta fina kopplingar som du har. så blir den över någon gång så kan du säga till. eller om du har råkat göra 2.

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Det hade varit fint med lite extra cash i fickan, men jag prioriterar mitt eget byggande eftersom tiden är knapp (känns det som i alla fall)
Hör med Anders Fransén om han inte har nått kitt till ditt växellänkage, sen kan du kasta dit en Z3M spak, de ska ge korta lägen

Eftersom man är lite fåfäng ibland så duger inte utseendet på gamla ventilkåpan...
Fästena på ovansidan sitter inte heller på samma ställen? Kanske är det för den gamla är från iX-motorn?

Fick tag i en av nyare modell igår

En uppfräshning behövs, sen slipa av den och grunda å sen på med svarta krymplacken

Flagande färg är vanligt förekommande på aluminium om man inte använder etsande grundfärg sägs det

Var å handlade lite "originaldelar" till BMWn på Audi igår

Två st Bosch 0280 142 114 förstärkta återcirkulerande dumpventiler.
Dessa används av diverse biltillverkare och kostar bara 299kr st på VW eller Audi.
De ska vara driftsäkra och mycket snabba, men inte så "bling-snygga"

Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Jag har också dessa "originaldelar" på min bil, fungerar alderles utmärkt om man inte måste ha något som blänker

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Niklas Rosell
Vingåker
Här sen Maj 2006

Jag kanske är ute och cyklar, men jag tror jag känner igen Bosch-numret ifrån min förra s4 och den körde jag med ventilen "felvänd" så laddtrycket tryckte mot sidan av kolven. 1,5 bar höll den för under lång tid.

Göteborg
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Vad jag kunnat läsa mig till ska de hålla bra även "rättvända" Har hört folk som kört över 2 bar utan strul och jag lär väl få hälften av det, så det är nog lungt.

Har ni dragit avluftningen tillbaka till luftburken eller insuget på kompressorhuset så att det låter så lite som möjligt?

Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

710N is da shit....använder den på Sciroccon som iofs bara laddar 0,8
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Nisse977 skrev:
Vad jag kunnat läsa mig till ska de hålla bra även "rättvända" Har hört folk som kört över 2 bar utan strul och jag lär väl få hälften av det, så det är nog lungt.

Har ni dragit avluftningen tillbaka till luftburken eller insuget på kompressorhuset så att det låter så lite som möjligt?

Ju längre bort från luftburken ju mer förkylning kommer dämpas av rör fram till luftburken.

Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

Nisse977 skrev:

Min började läcka lite, fick inte upp fullt ladd så jag vände på den. Bilen hade gått 26000+mil och jag har ingen aning om när eller om den var bytt. En ny är det säkert inga problem med alls.

BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? )
<<   1, 2, 3 ... 59, 60, 61 ... 140, 141, 142   >>
79 besök idag (1028028 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande