Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil flytta bateriet bak +bur..? | 3 besök senaste veckan (3652 totalt) |
är det värt att flytta batteriet bak på en 320 e30 om man hade tänkt att bygga bur? eller kommer buren väga tillräckligt för att få en fin viktfördelning? vad för bestämmelser har sbp angående detta?
_________________ J1mmy @rv1dsson |
||||
optimal viktfördelning för en bakhjulsdriven bil är 39/61%.
M.a.o: Flytta bak allt du kan (förläng rattstången och sätt dig i baksätet). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Då kommer juh den naturliga följdfrågan om det finns nån motsvarande optimal viktfördelning för en framkrafsare...? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Någon (kommer inte ihåg om det var Vauxhall eller Volvo) körde med 52/48 i BTCC pga den stillastående starten. Med rullande start hade de valt 50/50. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Hej
Så länge buren är vadderad och så länge batteriet sitter fast och är vettigt inkapslat (utanför förar/passagerarutrymme) så är det okej för Bilprovningen. Buren krävs det regbesiktning för och då brukar man också notera att batteriet är flyttat. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag ska göra precis samma sak i min 318iS, men jag måste flytta både batteriet och säkringsdosan för att kunna dra burstag till fjäderbenstornen .. Säkringsdosan kanske inte väger 100-tals kilo precis, men det är ju rejsigt att flytta den
Tänkte också försöka utnyttja att bilen faktiskt har ett baksäte och placera bakre stagen i buren så långt bak det bara går. |
||||
Jag har också en 320 e30, flyttat mitt batteri av två skäl, dels viktfördelningne men som sagt även för att buren skulle gå ut i tornen, säkringsdosan kunde jag ha kvar om jag flyttade den lite lite in mot motorn.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Det gäller väl inte en bil med samma däcks-dimension bak och fram? Sen ska man inte bara tänka på viktfördelning och flytta bak allt i skuffen, tröghetsmomentet blir lidande... så mycket vikt mellan axlarna som möjligt. _________________ /Arne Lindgren |
||||
ice skrev:
optimal viktfördelning för en bakhjulsdriven bil är 39/61%. M.a.o: Flytta bak allt du kan (förläng rattstången och sätt dig i baksätet). Grundläget bör väl vara att 50/50 är bäst viktfördelning, åtminstone för kurvvtagning utan gas eller broms. I inbromsningar så lär väl typ 20/80 vara bäst på alla bilar. Vi acceleration så beror ju optimal viktfördelning på om man har så mycket effekt att bakhjulen släpper eller ej, gör de inte det är ju 50/50 ok även där. Som jag kan se det så bör den optimala viktfördelningen bero på bilens effekt, samt banans karaktär. _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||||
55/45%. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Som ni tidigare påpekat, det finns ingen "optimal" viktfördelneing "bara sådär" utan man får se till vad man har i däcksbredd osv. Men med mkt kraft och möjlighet att följa upp med mer gummi bak ligger sanningen runt 40/60 för en bakhjulsdriven bil. Annars är jag fortfarande kvar i 50/50-träsket. Sen styrs det ju av bantyp osv oxå.
|
||||
Skruva banåkabil flytta bateriet bak +bur..? | 3 besök senaste veckan (3652 totalt) |