Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Påverkar förarplatsen position i bilen mycket? | 1 besök senaste veckan (3046 totalt) |
På dom flesta bilar med motorn fram sitter hela chaffisen mellan hjulaxlarna. På en mittmotorbil sitter nmog chaffisen ofta lite långre fram, fast inte så mycket. På vissa stora GT-vagnar och på 7-bilar sitter chaffisen lite närmare bakaxeln, i 7-fallet nästan på bakaxeln!
Påverkar detta körkänslan mycket? På F1-bilar från början av 90-talet satt väl chaffisen mkt längre fram än idag? om man skulle få för sig att försöka utrusta en europeisk småbil med en stor amerikansk motor där baksätet var från början så skulle kanske chaffisen behöva sitta någon dm längre fram än från början, skulle det vara negativt för körupplevelsen? _________________ Pär Hylander |
||||
Det blir mest bara annorlunda.... men känslan är i stort sett samma ändå... Och då har jag ändå testat Ford Cargo.... där man sitter OVANPÅ framhjulen.... Man fick lära sig på nytt att vara känsligare i att bedöma sladdarna med trucken men efter en 10-15 varv på Mantorp så kändes det normalt...... Och jag kan tänka mig att det är ungefärligt likadant att åka Seven och sitta på bakhjulen...... dvs när man lärt sig känslan så är det helt ok....
|
||||
som sevenägare kan jag säga att det känndes mycket konstigt i början..
som du riktigt skriver så har man bakaxeln rakt bakom ryggen.. detta i kombination med att man sitter mer eller mindre på golvet med raka ben gör att det känns skumt... man känner verkligen av att man sitter i ena änden av bilen... det är dock en vanesak och "nu" tänker ja inte på det..... ( med "nu" menar ja inte riktigt just nu... den passar inte så bra som vinterbil med ca: 8-10 cm markfrigång och ingen ruta... ) ganska nytagna bilder.... http://www.youfindall.com/blackrace/ _________________ MackeMaehlum |
||||
Ni verkar rätt överrens om att det går bra!
Frågar är bara hur osmart det är att ur krocksäkerhetssynpunkt att så att säga låta fötterna sticka ut genom den gamla torpedväggen, antar att man får fötterna ca 1-2 dm längre fram än normalt. Men man borde väl kunna ha några extra burrör i framme i bilen som hjälper upp det hela en del. _________________ Pär Hylander |
||||
Du får väl ta hjälp av Maz eller någon annan Alfisti så ska du se att fötterna får plats inne i ordinarie kupéutrymmet.... För det vi ju alla att i Italienska bilar så har man hälften så långa ben och dubbelt så långa armar..... Men låter som en kul byggnation.... vad är planerna?? Peugot 205 med 305a... eller något liknande? |
||||
Det är inga planer, bara drömmar. Ju töntigare bil desto roligare tycker jag, så en Fiesta är det närmast jag tänker på. Morsan hade en -82:a som var roströd även innan den börjat rosta, typ en sån. Har bara inte listat ut var man kan tävla med ett sånt bygge än.... _________________ Pär Hylander |
||||
Tja... klarar du få en vagnbok på den från SBF så går det alltid i SLC GT eller Endurance..... Kl.4..... reglerna är ganska enkla där typ 4 hjul och en kaross... mer eller mindre... |
||||
Varför inte en Fiat 126p, en makalös bil såfort man slänger in en bigblock där "baksätet" brukade sitta |
||||
stämmer bra att förarna satt längre fram i F1 förr, gällde väl även sportbilsracing?.
Nu måste fötterna på föraren vara bakom främre hjulaxel (heter det så), för att öka chanserna att vara skadefri efter smäll. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Lite då och då dyker idén upp i mitt huvud att montera en hel framvagn komplett med maskin istället för baksätet i en bil. Jag såg på "Thunder races" idag att de gjorde just det. De monterade en SAAB 900 GLs maskin med dubbla förgasare och automatlåda i en FIAT Uno. Det såg dock som vanligt lite väl brutalmekat ut. Dock inte lika illa som Micran med frontmonterad Rover-vinkel...
Jag tycker det brukar kännas bättre att köra bilar där jag sitter nära bakaxeln (typ BMW Z3) än när jag hamnar längre fram (VW Transporter). Jag upplever det som att jag får information om vad bilen har för sig tidigare i skeendet. Apropå ingenting, har någon två Honda CRX VTEC som står ivägen? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
"Jag upplever det som att jag får information om vad bilen har för sig tidigare i skeendet. "
Kom att tänka på videon med Auto-Union som jag har. Förarna klagade på att de inte kände när bakhjulen började åka ut, då de satt så långt fram i bilen _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||
Håller med om att det är en vanesak.
Jag har ju kört en del Cobra......och där sitter man långt bak. Jag har också kört måååånga mil i div Chevy Vanar..........och det är en utomordentlig "driftingbil".........Men man får använda backspeglarna mycket....för att hålla koll på var bakvagnen befinner sig.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Påverkar förarplatsen position i bilen mycket? | 1 besök senaste veckan (3046 totalt) |