Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Staga upp (broms)huvudcylinder?
3147 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Tydligen väldigt effektivt på miator - ska fixas snarast!
Ni med andra bilar; har ni också flex i torpedväggen?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 170



Nån sida med bilder på hur det kan se ut när det är uppstagat och klart?

_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Citera
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299



Torpedväggen flexar hmm... ganska mycket på Imprezan iaf.
Man kan se bromscylindern röra sig med blotta ögat - hej då pedalkänsla
Jag tror det har nåt att göra med Japansk kvalitetstål, återvunnet från konservburkar

En firma i Auistralien har tagit fram denna enkla lösning:
http://www.mrtrally.com.au/shop/images/products/mussbr023b.jpg
på bilden är motorrummet "något" rensat för att man ska kunna se nåt.

_________________
Ola Gustavsson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Ghoofy skrev:
Torpedväggen flexar hmm... ganska mycket på Imprezan iaf.
Man kan se bromscylindern röra sig med blotta ögat - hej då pedalkänsla
Jag tror det har nåt att göra med Japansk kvalitetstål, återvunnet från konservburkar

En firma i Auistralien har tagit fram denna enkla lösning:
http://www.mrtrally.com.au/shop/images/products/mussbr023b.jpg
på bilden är motorrummet "något" rensat för att man ska kunna se nåt.


Det där är ju faktiskt en grymt bra idé. Skulle tro att alla huvudcylindrar rör sig när man trampar hårt. Framförallt vi som kör utan servo.

_________________
Daniel Steiner
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Det är samma problem med BMW M3 E30. Syns inte så mycket uppifrån men upptäckte det när jag låg under bilen och luftade bromsarna en gång. Det flexar bra rejält. Måste gå att hitta en mer diskret lösning.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
Vet man vilket håll det flexar behöver man inte bulta fast huvudcylindern; det kan räcka med ett stöd. Jag har sett en lösning där någon bultade fast en liten gängad maskinfot under fjäderbenstaget (för de som har ett sånt...).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det måste ju vara bättre att staga pedalstället inne i bilen.........så slipper man brytningen i servo/h-cyl.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Det måste ju vara bättre att staga pedalstället inne i bilen.........så slipper man brytningen i servo/h-cyl.

Verkar betydligt bökigare på min bil, men när bilen står så att jag kan krypa in och kolla i verkligheten (kollar i verkstadshandboken nu...) ska jag göra det.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7290



Dennis Kullman skrev:
Tydligen väldigt effektivt på miator - ska fixas snarast!
Ni med andra bilar; har ni också flex i torpedväggen?
Ja! ( https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3965 )

De flesta standardbilar har torpedväggar i karossplåt med pressade förstyvningar runt huvudcylindern (HC) och ett tvärsgående veck därunder, med förväntat resultat. Oftast kan jag nog lova att det är mest verksamt att svetsa en eller flera böjförstyvningar ner från HC till "golvet". Därefter en liten balk uppåt.

Men jag börjar fundera på om det spelar sån stor roll egentligen? På en banträffbil/vardagsbil som man är ganska van hur den reagerar. Du vet hur mycket eftergivlighet som finns där och kanske behöver den också.

Vid tex tå-häl, så är det väl vanligare med stort "spel" i gaspedalen som sabbar detta än att spelet föreligger i bromspedalen?

Vi människor ska ju vara bättre på att dosera kraft än position (jfr joysticksen i JAS) men hur bekväma är vi vanliga dödliga med tex "bromsbulan" i en Citroen CX?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Porsche 911 har ett stag mellan pedalstället och huset där bromscylindern sitter, det gör så att det inte flexar.

Rätt förutseende av dom då det är en sportbil
Citera
Skruva banåkabil
Staga upp (broms)huvudcylinder?
3147 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande