Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil rörrams chassie, hjälp | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8895 totalt) |
Jag är ju ingen expert men kommer väl ihåg lite från hållfen.
Allmänt, de rund- eller fyrkant-rör du använder är ju styva i skjut drag så länge fria längden är så kort att de inte bågnar (ju kortare fri längd ju bättre), de är däremot inte så styva mot rena böjmoment. Alltså ska mitten var bäst (givet att du svetsar alla ställen där de korsar varandra) därför att: 1. Alla rör har kortast fria längd i detta fall. 2. Du har lagt korsträvor som ser till att rektanglarna som normalt flexar i böj har maximalt antal korsträvor som tar dessa böj krafter som drag/skjut. Men experterna för väl säga hur det är. _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||||
ok:) ja tack för tipset,är ute efter så lite rör med så mycket styrka som det bara går, nån mer som har nån ide? har fått för mig att man ska bygga i trianglar, så många trianglar eller så stora som möjligt?
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||||
Grunden är att alla rör ska möta något annat rör.
Det är kaka på kaka vid ringarna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
tack för svaret:) så den du skissade är den optimala tycker du?i bakändan går det inte att göra ett kryss tyvärr, där går ju ramen upp över bakvagnen(från audi 100 TQ), men framändan är genomförbar:) är ju helt grön på detta men man måste ju lära sig:)
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||||
Nej. Så enkelt är det inte. Men, som grundtanke _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
ok, men jag bör utgå från den bilden åtminstone? behövs det fler rör tror du eller räcker det i bottenplattan? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||||
längst bak hamnar hela bakvagnen från audin, fram hamnar ju motorn i vägen, kommer givetvis sitta ett rör längst fram och en riktig fjädertornsstötta som kommer sitta fast i torbeden med. behöver en bra skiss på bottenplatta bara. _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||||
Mina streck ska inte ses som någon ritning...utan ett exempel på hur rör bör möta varandra. Kunskapen får du läsa dej till.....och titta på andra. Det är ju inte så enkelt...att man kan komma in på rejsa och fråga....och andra bygger din bil. Lite mer får du nog anstränga dej.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det går inte att säga att någon av de tre är bäst med så lite info. Det räcker inte att bara se det i två dimensioner
Jag tror så här som generell metod 1. Lista/rita alla punkter där krafter kommer in (fästen hjulupphängning, fjädrar, motor, låda, diff, stol...) 2. Om du ska ha bur titta på hur den behöver sitta/vilka krav som finns, vilket ger fler punkter 3. Fundera på hur du kan dra rören så att varje punkt har stöd i minst tre riktningar (ger inte fullständig triangulering, men är en början) 4. Nu finns det antagligen sidor/plan i ramen som är fyrkanter; sätt i diagonal så det blir trekanter 5. Ett rör ska helst inte avslutas mitt på ett annat rör utan i en punkt med andra rör 6. Gör gärna en modell (naturlig storlek eller typ blompinnar o smältlim) att vrida på så ser du var det rör sig. Eller vrid på det som är kvar av karossen 7. Gör konstruktionen så enkel som möjligt, dra inte en massa extra rör "för säkerhets skull" 8. Hitta en kompromiss du kan leva med ;-) _________________ Johan Lekås |
||||||
självklart kommer jag göra mer rör än bara bottenplatta, men det ä där jag är nu. tror jag kommit fram till en helt ok design, känns hyfsat rätt när jag kollar på den iaf, synpunkter vore kul:
_________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||||
Som sagt. Dra inte huvudchassit längte än nödvändigt. Risken att slita loss organ i kroppen, vid en smäll, är stor. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
aj låter inget trevligtatt göra direkt.
har börjat bygga nu i alla fall, blir den versionen jag visade, fundeerar dock på at svetsa allt med pinne då jag tycker det blir snyggast, hade tänkt att använda tig men punktar ju allt med pinnen ändå och va riktigt lättsvetsat dom här rörena så. plus och minus med pinne? bränner ju igenom bättre än MIG/MAG men vad säger sfro och liknande? _________________ Richard svensson Audi Urquattro |
||||||
Det går bra att svetsa med pinne, om du har rätt tillsatsmaterial. Och om du klarar att svetsa bra ;-)
Men bygg inte ramen om du inte har vår (=SFRos) senaste bygghandbok, det är mitt råd. I alla fall om bilen ska gatreggas. Det är så lätt att börja fel och bygga in felaktigheter som är svåra att korrigera. I dina egna skisser har du "ramsnokar" som sticker ut framåt och bakåt, utan någon som helst triangulering. De måste stöttas i sidled om du tänkt sätta fast något (typ framvagn, bakvagn) i dem, som de är ritade sitter de i praktiken på "gångjärn" mot huvudramen. Kolla på Butterflys skiss. Den är bättre. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Skruva banåkabil rörrams chassie, hjälp | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8895 totalt) |