Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
rörrams chassie, hjälp
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8894 totalt)
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
behöver lite hjälp, har 2 varianter av bottenplatta jag funderar på, vilken är bäst? mest vridstyv?


la till en tredje ifall ni vill skissa lite.

tacksam för svar

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Björn Fehrm
Saint Paul, Frankrike
Här sen Feb 2009
Inlägg: 162



Jag är ju ingen expert men kommer väl ihåg lite från hållfen.

Allmänt, de rund- eller fyrkant-rör du använder är ju styva i skjut drag så länge fria längden är så kort att de inte bågnar (ju kortare fri längd ju bättre), de är däremot inte så styva mot rena böjmoment.

Alltså ska mitten var bäst (givet att du svetsar alla ställen där de korsar varandra) därför att:

1. Alla rör har kortast fria längd i detta fall.

2. Du har lagt korsträvor som ser till att rektanglarna som normalt flexar i böj har maximalt antal korsträvor som tar dessa böj krafter som drag/skjut.

Men experterna för väl säga hur det är.

_________________
Björn Fehrm E46 M3 Cabrio
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
ok:) ja tack för tipset,är ute efter så lite rör med så mycket styrka som det bara går, nån mer som har nån ide? har fått för mig att man ska bygga i trianglar, så många trianglar eller så stora som möjligt?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Grunden är att alla rör ska möta något annat rör.
Det är kaka på kaka vid ringarna.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
tack för svaret:) så den du skissade är den optimala tycker du?i bakändan går det inte att göra ett kryss tyvärr, där går ju ramen upp över bakvagnen(från audi 100 TQ), men framändan är genomförbar:) är ju helt grön på detta men man måste ju lära sig:)

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



x6rs skrev:
tack för svaret:) så den du skissade är den optimala tycker du?


Nej. Så enkelt är det inte.
Men, som grundtanke

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
x6rs skrev:
tack för svaret:) så den du skissade är den optimala tycker du?


Nej. Så enkelt är det inte.
Men, som grundtanke


ok, men jag bör utgå från den bilden åtminstone?
behövs det fler rör tror du eller räcker det i bottenplattan?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



tycker det ser väldigt klent ut med ingen förstärkning längst fram resp. längst bak..

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
Lind4hl skrev:
tycker det ser väldigt klent ut med ingen förstärkning längst fram resp. längst bak..

längst bak hamnar hela bakvagnen från audin, fram hamnar ju motorn i vägen, kommer givetvis sitta ett rör längst fram och en riktig fjädertornsstötta som kommer sitta fast i torbeden med. behöver en bra skiss på bottenplatta bara.

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



x6rs skrev:
ButterflyRacing skrev:
x6rs skrev:
tack för svaret:) så den du skissade är den optimala tycker du?


Nej. Så enkelt är det inte.
Men, som grundtanke


ok, men jag bör utgå från den bilden åtminstone?
behövs det fler rör tror du eller räcker det i bottenplattan?


Mina streck ska inte ses som någon ritning...utan ett exempel på hur rör bör möta varandra.

Kunskapen får du läsa dej till.....och titta på andra.
Det är ju inte så enkelt...att man kan komma in på rejsa och fråga....och andra bygger din bil.
Lite mer får du nog anstränga dej..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Det går inte att säga att någon av de tre är bäst med så lite info. Det räcker inte att bara se det i två dimensioner

Jag tror så här som generell metod
1. Lista/rita alla punkter där krafter kommer in (fästen hjulupphängning, fjädrar, motor, låda, diff, stol...)
2. Om du ska ha bur titta på hur den behöver sitta/vilka krav som finns, vilket ger fler punkter
3. Fundera på hur du kan dra rören så att varje punkt har stöd i minst tre riktningar (ger inte fullständig triangulering, men är en början)
4. Nu finns det antagligen sidor/plan i ramen som är fyrkanter; sätt i diagonal så det blir trekanter
5. Ett rör ska helst inte avslutas mitt på ett annat rör utan i en punkt med andra rör
6. Gör gärna en modell (naturlig storlek eller typ blompinnar o smältlim) att vrida på så ser du var det rör sig. Eller vrid på det som är kvar av karossen
7. Gör konstruktionen så enkel som möjligt, dra inte en massa extra rör "för säkerhets skull"
8. Hitta en kompromiss du kan leva med ;-)

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



För att få till styvheten så brukar man limma och nita fast aluminiumplåtar i chassiet.

Ett exempel på detta

Citera
Drake
Stockholm
Här sen Jun 2006
Inlägg: 183



Varför bara en bottenplatta? om du kan triangulera i tre plan så kommer det att bli fan så mycket styvare!
om du tänker slänga på en orginalkaross så får du väl kapa ur lite.



_________________
Stefan Karlström
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
självklart kommer jag göra mer rör än bara bottenplatta, men det ä där jag är nu. tror jag kommit fram till en helt ok design, känns hyfsat rätt när jag kollar på den iaf, synpunkter vore kul:

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Tänk på att använda klenare dim på rören som går sista bilten ut till fronten & aktern på bilen.

Annars kommer det bli ruskigt stumt om olyckan skulle var framme.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



något sådant här skulle nog jag bygga (grov skiss, har svårt att rita saker utan att se det irl)


det svarta är en grov skiss av en audi s2/s4 bakvagn liknande min(med drivaxlar)...

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1986



kan tilläggas att jag är helt ny inom chassiberäkningar, tänkar bara efter eget huvud

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Michael Bäck skrev:
Tänk på att använda klenare dim på rören som går sista bilten ut till fronten & aktern på bilen.

Annars kommer det bli ruskigt stumt om olyckan skulle var framme.


Som sagt. Dra inte huvudchassit längte än nödvändigt.
Risken att slita loss organ i kroppen, vid en smäll, är stor.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
x6rs
skoghall
Här sen Apr 2009
Inlägg: 204


Trådstartare
aj låter inget trevligtatt göra direkt.
har börjat bygga nu i alla fall, blir den versionen jag visade, fundeerar dock på at svetsa allt med pinne då jag tycker det blir snyggast, hade tänkt att använda tig men punktar ju allt med pinnen ändå och va riktigt lättsvetsat dom här rörena så.

plus och minus med pinne? bränner ju igenom bättre än MIG/MAG men vad säger sfro och liknande?

_________________
Richard svensson
Audi Urquattro
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Har du kollat Martys(Golf Racings) Caddy rörramsbygge som även finns här på rejsa?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det går bra att svetsa med pinne, om du har rätt tillsatsmaterial. Och om du klarar att svetsa bra ;-)

Men bygg inte ramen om du inte har vår (=SFRos) senaste bygghandbok, det är mitt råd. I alla fall om bilen ska gatreggas. Det är så lätt att börja fel och bygga in felaktigheter som är svåra att korrigera.

I dina egna skisser har du "ramsnokar" som sticker ut framåt och bakåt, utan någon som helst triangulering. De måste stöttas i sidled om du tänkt sätta fast något (typ framvagn, bakvagn) i dem, som de är ritade sitter de i praktiken på "gångjärn" mot huvudramen.

Kolla på Butterflys skiss. Den är bättre.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
rörrams chassie, hjälp
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8894 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande