Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Bromskolvar, huvudcylinder, justering... räkna? | 1, 2 >> 7978 besök totalt |
Har tänkt uppgradera bromsarna på tävlingsbilen pga av den låga dollarkursen
Bilen: Alfa 75 med orginal huvudbromscylle, bak ok samt skiva bak. Fram utbytt till Volvo 4-k + bmw 325 E36 skiva. Har inget justerbart pedalställ o ingen bromsjustering för närvarande Tanken: Byta ut fram oken till Billet NDLR eller Billet Dynapro 4-k ok och para detta med skiva 31mm*300, detta pga att jag vill ha 15' are på bilen (har 16 just nu) Bak, behålla orginal 2-k oken men montera ventilerad skiva på 20mm * 250mm (spacer i oket) 1. Är det någon som har pejl på hur man kan räkna balansen mellan framok/huvudbromscylle/bakok om man vet diametrarna på cylindrarna/kolvarna? 2. Hur funkar det med bromsjustering om man inte har dubbla huvudcyllar (pedalställ) Hur löser man detta? 3. Vad behövs för en enkel justering för bakbromsarna? 4. Gärna tips på Wilwood grejor då det är dom produkterna jag få bra pris på Just nu så stämmer inte huvudcyllen riktigt för volvo oken och ger mig lite lång pedalväg men stämmer rätt bra med bakbromsarna då bilen har blivit lättare i röven efter all lättning. Om man byter huvudcyllen för att korrigera detta då borde man väl kunna justera in bakbromsarna med justering ändå? Har inte råd riktigt med pedalställ och saknar spons på detta område så det blir att ta ur egen ficka så det har jag tänkt slippa så länge //Kenth _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Hmm jag drar mig till minnes om en back bira och bromsberäkningarstråd.
Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ice har en excel-fil för dylikt också _________________ Johan Sjölinder |
||||
[quote="Kunta"]
1. Är det någon som har pejl på hur man kan räkna balansen mellan framok/huvudbromscylle/bakok om man vet diametrarna på cylindrarna/kolvarna? 2. Hur funkar det med bromsjustering om man inte har dubbla huvudcyllar (pedalställ) Hur löser man detta? 3. Vad behövs för en enkel justering för bakbromsarna? 4. Gärna tips på Wilwood grejor då det är dom produkterna jag få bra pris på Svar. 1. Ja. 2. Justeras grovt med okens kolvareor och fint med diametern på skivan, förutsättning att 1. är gjord. 3. Bromsvåg eller reducerventil. 4. Har inte Wilwood någon katalog där du kan välja grejer efter resultatet av 1.? / Jonas Jarlmark |
||||
M h a en styck lastkännade reducerventil för två bromskretsar från skroten och en vantskruv från Biltema justerar jag bromsbalansen (lite bromsrör åtgår oxo)
Förararen kan justera bromsbalansen med detta arrangemang . Längst fram en vantskruv som sitter fastsatt vid växelspaken. Bakom ett rör som förbinder vantskruven och fjädern som hör till bromskraftsregulatorn som kommer från en Audi 100 (tror jag) och syns längst bak. Det hydrauliska är inte inkopplat på bilden. Systemet funkar bättre än priset indikerar (150 kr regulator och 69 kr vantskruv) Fördelen med denna ventil från skroten är att den har två kretsar, man slipper alltså att dra om bromsrören så att ena kretsen går till framhjulen och andra till bakhjulen istället för orginalets diagonala fördelening. Dom fina dyra reducerventilerna med spak, som iofs är snabbare att ställa om, har bara varit försedda med en krets. Dock använde jag en onödigt liten vantskruv, den är rätt trög att ställa om när man kör. _________________ Pär Hylander |
||||
Vet inte om jag formulerade mig dåligt. Kommer att köpa nya ok fram samt demontera en strypningsventil till bakbromsarna som sitter orginal.
Det jag vill räkna på då är balansen med dom nya oken fram och dom gamla orginal med orginalhuvudcylle. Det jag vill räkna på då är hur stora kolvarna i dom nya oken fram bör vara. Byta huvudcylinder är ett alternativ oxo. En reducerventil typ: Den monteras väl på befintlig krets till bakbromsarna bara? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Har du bara en krets till bakbromsarna? Normalt på standardbilar är två kretsar. Har du två kretsar så måste du koppla/dra om bromsrören..... _________________ Pär Hylander |
||||
Går bara en hydralik ledning till bakoken. Båda sitter på samma, det tolkar jag som en krets iaf _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
lugn, det kommer... men jag måste börja slakta torpedväggen först... Och just nu finns det alldelles för många andra saker att göra med den Haken är att jag insåg inte hur många ljushuven här fanns... Och räknade bara med att det skulle finnas max en person... har ju inte råd med en massa backar, så vi får la se vem som får uppgiften EDIT: hmmm, undrar om systemet säljer presentkort? för det blir himla krångligt om man ska skicka en hel back tvärs över sverige... |
||||
fuling: he he...
Hela historien i en förkortad version: Hade frågat runt på diverse andra forum (både här, i staterna och i england) utan att fått några svar eller kommentarer... hittade rejsa (det var en av mina första poster) och i min förtvivlan passade jag på att försöka locka med en ölback... vilket lyckades ganska bra öl och män hör väl ihop? trodde alla visste det... |
||||
Riktat till Kunta: om du PM:ar din elpostadress så skickar jag beräkningsprogrammet. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Klicka på knappen epost under min signatur... edit: snabb tänk..... maila på kewl@home.se. det är ingen hemlighet _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jag insåg det därav editen... Jonas Jarlmark: Är inte helt säker på vilka uppgiter du ville på bilen? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Nu har jag räknat lite och sökt efter lite formler på foumet.
Bilen kommer att väga ung 1040 tom när vi drar i gång nu i Maj Upskattad vikt med förare och 10l bensin 618kg fram, 507kg bak med 10l bensin Bilens hjulbas: 2510mm Uppskattad GC: ca 500mm Det skulle innebära 224kg i viktförflyttning @ 1G = 842kg fram, 283kg bak om man endast räknar på viktförlyttningen och inte tar med däckens friktionskoefficient osv. Kolvdiameter bak = 36mm (2-k ok) Nuvarande huvudcylinder = 19mm Nuvarande framok = Girling 4-k, vet ej exakt diameter på kolvarna. Vill dock räkna på kolvstorlek fram. Det sitter en regulator till bakbromsarna men den skall man kanske ta bort helt om man räknar rätt från början Hur räknar man bromskraft om dessa uppgfiter stämmer? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Kan jag också få en..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Allmänt banåkaforum Bromskolvar, huvudcylinder, justering... räkna? | 1, 2 >> 7978 besök totalt |