Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 9 besök senaste veckan (138441 totalt) |
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Efter vinterns uppdatering har siffrorna hyffsats till lite: ca 1000-1050kg och 334hk ger: 3-3.1kg/hk _________________ Jonas Lindell -porsche 911 race- -porsche gt3 cs- - mini cooper s -BMW 428 cupé |
||
Enligt regbeviset väger min Maserati Ghibli GT 1540kg men enligt gammla tidningar ca 1400- 1450kg. Motorn skall ge ca 350hp (370hp enligt vissa). om jag räknar realistiskt blir det 1540kg/350hp=4,4 kg/hp. Mer optimistiskt räknat blir det 1450kg/370hp=3.92 kg/hp
_________________ Avregistrerad användare |
||
Jag är precis på gränsen till medlemsskap i 1000kg/100hk-klubben.
Vinteråket volvo 360: 1160kg/110hk = 10,54 Framtida banbil Kadett c: ca 900kg/250hk = 3,6 (Nästan helt taget ur luften men jag kommer nog att sikta på något i den stilen till att börja med ) _________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
_________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||
Med lite i tanken 2,63kg/hk
Med full tank 2,75kg/hk Sen är ju frågan om ölkaggen hos föraren skall med |
||
Vilt gissande, men ganska troliga siffror ändå:
1000 kg, 200 hk ger prick 5 kg/hk. Knökar jag ner 6an i bilen så åker väl effekten upp en bit till, men samtidigt ökar vikten. Särskilt fram... 1100 kg och 250 hk kanske? 4,4 kg/hk. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Det är något som saknas på tråden....men först kanske jag ska säga att tråden är bra.
I dragracing så är det lite mer avgörande med hk/vikt men i banracing som det här forumet faktiskt handlar om så vet väl alla (nästan i alla fall) att man inte tar sig runt banan med bara häst/viktförhållande. Det ska bromsas och det ska gå runt kurvor...på något vis. 1500 kg som ska bromsas mot 800 kg och samma effekt/ viktförhållande ähh jag vet att ni vet vad jag menar. Tyvärr är ju inte varvtider heller helt rättvisa i ren teknisk jämförelse med allt vad förarkunskap och förhållande på bana men nog är det mer utslagsgivande? Nästan så att det skulle finnas olika viktkategorier för kg/hk i denna jämförelse. Typ så här men nu bara helt utan bakgrund för att ge ett exempel. Helt klart inte linjärt heller. 2000-1600 1600-1500 1500-1200 1200-1000 1000-800 800-700 700-600 600-550 550-500 oj, vad har jag gjort? Det liknar ju en regelbok. Nog om detta. Avvaktar reaktion..... _________________ Fredrik Reichel |
||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||
ähum... även om min bil skiljer sig från era, så är väl en kart också en bil..? eller?
115kg/11hk=9,58 (ca, med förare och bly) oopsee... detta var visst farsan rejsa konto :P detta inlägg var iallafall menat från e-lindman (erik lindman). _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
_________________ Roger Arntsberg Vw Golf GTi 16V -88 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=696293#696293 |
||
Audi 100 Turbo 1280 med soppa: 5,22kg/hk org 8,35kg/hk bättre än jag trodde
_________________ Jonne Carlsson Fiesta Xr2 113hk Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk Mitsubishi Galant V6 163hk |
||
0,52 kg/hk! Snart förhoppningsvis 0,43 kg/hk.
Men det är min motorcykel så det är kanske fusk? 197 kg fulltankad och utan förare (ser att vissa räknar så) och 380 hk (330 på hjulet men vevhästar verkar gälla?) Turbo så klart. Men nya turbon är målet 400 på hjulet vilket blir 460 på veven räknat på 13% förluster genom transmissionen. (13% brukar stämma på hoj) Finbilen, en Saab 9-5 Aero med Maptun steg 2, har 6,2 kg/hk och pendlarbilen, Opel Astra Kombi, har 11,8 kg/hk _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||
Rx7an hade jag 1380kg/420hk = 3,28kg/hk.
Men jag vinner nog iaf på 323hk/liter motorvolym Thunderacen 215kg/147hk CBRen 192kg/132hk _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||
Saaben väger väl runt 1360kg med mig i å halv tank å har runt 400hk så de blir 3,4kg/hk
Men ska lätta den lite i vinter, ska ner till 1300kg iaf å då blir de ju 3,25kg/hk Å de i en gammal 9000 |
||
Sparade trådar/FAQ Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 9 besök senaste veckan (138441 totalt) |