Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Tips? Väljer däck, 3 kandidater. | 4928 besök totalt |
Jag har läst otaliga recensioner, men finner det svårt att bilda mig en vettig åsikt..
Ska välja däck som främst kommer gå gatkörning, en del konbana och förhoppningsvis lite bana i framtiden. Bilen är en Manta A, väger ca 1000kg, bakhjulsdriven (dubbel a-arms framvagn, stel axel bak) Alternativen: Bridgestone Potenza Adrenalin RE002 - - - 205/50 R16 Federal 595 RS-R - - - 205/50 R16 Kumho Ecsta KU36 - - - 215/45 R16 Potenzorna går få i för drygt 900kr st, övriga två ca 1000kr st. Fälgbredden är 9", jag vill dock ha en liten aning stretch för att lättare kunna anpassa de nya skärmkanterna. Vad har ni här på rejsa för erfarenheter av dessa? Hur är saker som nötning (vet att TW ligger relativt lika, högst på BS, mitten på Fed's och lägst på KU har jag för mig?) Våtgrepp? Ljudnivå? Måste hitta någonting som är till fördel för något av däcken i alla fall _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Bridgestone är ju lite trevligare på gata och har generellt bättre kvalite när det gäller balansering och rundhet mm.
Federal är mer ett R-däck. Min input. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Kör själv på federal 205/50-16 på peggan gata och så blir det några bankörningar då och då.
Jag är jättenöjd med greppet i både vått och torrt samt tysta för att va budget semislick däck. Visst..man måste tänka på hur man kör när det kommer väta på vägen men greppet förblir ganska bra när tempen har kommit upp i däckena. Kallstartade däck i väta märks.. Om vi säger så. Men som sagt så fort tempen har gått upp så kan man gasa på även i mosunregn vid bra mönster. Kört 500mil gata, 1 bankörning och knappt slitna :-) Jag hade valt mellan bridgestone eller federalen, kuhmo är INTE bra i väta tycker jag. Federalen va lite svåra att balansera men gick tillslut. _________________ Pontus Österlindh -Volvo V70 D4 - 15 -Peugeot 308 GTi -16 - SÅLD -Peugeot 208 GTi -13 - SÅLD |
||||
Har bara kört på Kumho ku36 däcken men bara bra saker att säga om dem, kört mycket bana med dom och funkat bra utan att överhettas trots en del attack.
Även kört på Mantorp i ösregn och visst blev det halt men knappast värre en andra däck, körde bakom och lika fort som en Porsche Carrera 4s (4wd) utan problem då. På gatan kan jag inte svara på ljudnivå riktigt då bilen var rensad med stort avgasrör, har iof testat 2st 225/45-17 fram på min Honda Accord och ljudnivån höjdes en del emot gatdäcken i samma dimension. Verkar hålla väldigt bra också, kört en del med dom men inte slitits ner än. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Bridgestone däcken är rikigt bra gatdäck, de håller också bra på bana. Plågade mina runt Arlanda test track med 1200 kg 911 med 250 hk. Givetvis inter lika bra grepp som ett r-däck, men de höll samma greppnivå hela tiden.
Men 205 är för smalt på 9", på 7" är mina 205or helt raka. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Tack för input! Stom stabilitet var också en sak jag kom att tänka på nu, men dessa kanske kan antas vara ganska lika där?
Ang. bredden så blir 225 tyvärr lite väl brett för att rymmas, jag behöver ha lite för smala däck för fälgen för att de ska funka bra i bilen, alternativet hade vart 8,5" fälg (vilket inte finns) eller 215 breda däck, och i så fall blir det Kumho däcken Edit: Så hemskt farligt med stretch tycker jag inte det ser ut att vara heller.. http://www.tyrestretch.com/9.0-205-5 _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag har 60% av 1266kg på bakhjulen. Stommarna håller bra på Bridgestone i alla fall.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Får nog medge att det lutar åt Potenzorna då faktiskt. Pga att de verkar vara bäst ut allround synpunkt.
Hade vart kul å prova någon av de andra två, men innan jag har bättre möjligheter för inspirerad körning kanske det är bättre att gå på ett mer Allround däck _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Vilka dimensioner kör du med ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag har kört 205/55-16 runt om, nu har jag köpt 225/50-16 bak. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Tips? Väljer däck, 3 kandidater. | 4928 besök totalt |