Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Lättvikts batteri | 14 besök senaste veckan (1199 totalt) |
Halloj!
Skulle vilja höra era erfarenheter om lättviktsbatteri alltså startbatteri 12v Jag håller på att testa ett batteri som väger 900 gram nu. Dock känns det inte redo än att säljas än. Nu när det var minus 15 så ville det inte som jag ville. Men vi undersöker vad som felar då det ska palla ned till minus femtio grader. Men tex hur många ampere cca anser ni att ett sådant batteri ska kunna leverera? Sen skiljer det naturligtvis om man kör högkompad V8a eller en tvåliters fyra _________________ Patrik Karlsson |
||
Om det är LiPo så behöver du belasta batteriet när det är riktigt kallt så det "vaknar till". Sätt på belysningen ett tag före startförsök. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||
Jag har 9Ah LiFe på 2l sugmotor med ganska högt komp. Min erfarenhet är att bilen startar hur fint som helst men vid temperaturer under 0 så går det knappt att starta bilen. Även om man har laddat batteriet fullt innan startförsöket. Så problemet verkar inte vara laddning utan helt enkelt förmågan att leverera ström när batteriet är kallt. Batteriet kräver ingen underhållsladdning då jag har huvudbrytare och självurladdning är nära 0.
Men det är ju helt ok på en banbil att ha ett batteri som väger 1.6kg istället för 7kg för blysyra som dessutom kräver underhållsladdning. Men nackdelen då att det är svårt att starta eller flytta bilen på vintern om den inte står i uppvärmt garage. Sen ska man nog undvika det då höga strömmar med kallt batteri inte är det bästa för batteriet heller. Sen kan man ju i mitt fall jobba sig runt problemet med att köra en värmefläkt i kupen där batteriet sitter. Men grunden är att startbarheten på vintern med kallt batteri inte är den allra bästa. Men det skulle nog bli bättre med ett lite kraftigare batteri än 9Ah, finns ju 12Ah som väger marginellt mer men kostar lite mer också. Så starta en motorstorlek som batteriet är lämpligt för i -5 räcker nog ganska långt. Även om bilarna bara körs sommarhalvåret så kan det ju vara praktiskt att kunna köra ut bilen ur garaget på vintern för att tex mecka bruksbil. Li batterier får man ju inte heller kabla igång men om det då inte räcker att ha laddaren igång för att starta bilen har man ju problem. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||
Därav är det en idé att ha snabbkoppling på batteripolernas inkoppling när man kör med litiumbatteri så att det snabbt och utan att behövas verktyg går att koppla på starthjälp. Jag har varit med om att folk skall till lineup och inte får igång bilen. Då går sekunderna extremt snabbt... _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||
Det är litium titan LTO som ska palla ned till minus femtio grader.
Vi ska testa lite mer framöver. Köpte hem två olika jumpstarter och då startade det direkt vid minus 19. Backade ut bilen så gångtiden var typ en minut. Provade att starta efter typ fem minuter och då startade den utan problem utan hjälp. Men det kanske blir att vi testar Sodium istället då det har flera fördelar som pris och säkerhet. _________________ Patrik Karlsson |
||
Jag kastade upp en video på batteriet på tuben.
Om någon är intresserad så kan ni kontakta Joy som finns i denna real https://www.instagram.com/reel/C2xO2 Här är tuben https://youtu.be/IdQC5skRKJ8?feature _________________ Patrik Karlsson |
||
Andra projekttrådar Lättvikts batteri | 14 besök senaste veckan (1199 totalt) |