Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | << 1, 2, 3 ... 70, 71, 72, 73, 74 >> 13 besök senaste veckan (418727 totalt) |
Det var kul att ni fick köra på halkbanan! synd att vi missade det!
Men jag fick mig ju en åktur i Triken på söndagen och den går riktigt fint..... Tackar även för hjälpen med 7a mekningen. _________________ Mvh Mattias FB: hahlinengineering Camaro -69 och Volvo 142 GTR |
||||
Hehe!! Kul kul! Visst måste man bjuda på en "lite" däckrykare ibland Den var en ganska kul tillställning med mycket entusiast folk. Synd bara att den var 99% raggarbilar och choppers där.... Sitter och skissar på en fortsättning av triken då det verkar gå i uppförslut med försäljningen. Det är fortfarande en hardtop som vore kul att ha. Mitt senast alster på photoshop.. Undra hur det blir med lyftkrafter jämfört med att vara utan hardtop? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Messerschmidt hehehehe.... Jag hoppas verkligen att ingen tar misste mellan dessa två farkoster... _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Konceptet hade dem ju rätt i ivarjefall _________________ Daniel Steiner |
||||
Well, det är ju en jänkebilsträff så.. Det hördes inget negativt om Wheels senast, fast då fick du ju pris förstås.. _________________ /Nicke Lindgren |
||||
Nöjet fortsätter!! Jag har varit ute och kört en hel del i sommar- SÅ SKOJIGT det är!!!
Har varit på lite olika utställningar mm vilket har medfört tre pokaler i hyllan. Sånt är alltid kul! Nu på sistone har focus legat på försäljningen av farkosten- Många som är intresserade men få som hävdar att de har pengar... Mao mest mail kompisar.... Idag fick jag möjlighet att åka upp till Åmsele flygbas för att köra SUPERSTAGE kopian. Det blev sex varv totalt under dagen vilket kändes alldeles lagomt. Riktigt kanonväder och många bilar blev det!! Fantastiskt kul må jag säga! Jag hade aldrig testat T42 farkosten på bana tidigare med nya fina framdäck. Kontentan när jag körde själv blev att den betedde sig mindre understyrd än tidigare- Mycket trevligt!!. . Annars var allt bara så kul att få mata ut på banan, och känna G-krafterna i stolsryggen!! Vi använder en SS-bana som stämmer med måtten på den riktiga Emmaboda SS-banan. Frånsett från att start och mål är flyttad lite ut mot banan för att öka säkerheten vid inbromsning när man går i mål. Tids skilnaden är totalt ca 1sek snabbare tid än på emmaboda. Mao. får vi lägga på 1sek på tiderna för att kunna jämföra oss med den riktiga banan. (OBS: Jag har redan lagt på 1sek på tiden för att kunna jämföra mot Emmaboda SS-banan) Tid 1: 1,31,16 - Ensam utan passagerare för att känna på bana. 2: 1,28,59 - Ensam utan passagerare. Körde på ca 80%. 3: 1,27,28 - Med 60kg passagerare. Känna skillnade från tid 1-2. 4: 1,27,87 - Med 60kg passagerare. Många missar. 5: 1,27,57 - Med 84kg passagerare. Uppvärmning efter pausen. 6: 1,25,78 - Med 84kg passagerare. Riktigt fint flyt genom nästan hela banan- Kändes riktigt bra!! Är otroligt nöjd med tiden!!! Några bilder från dagen på Åmsele flygbas! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Hej igen!
Tänkte visa er var jag pysslar med nu. En sk. aircraft Canopy= "glas bubbla". Har hittat en firma som skulle kunna göra en custom designad aircraft canopy till mig i US. Jag började med lite kopparrör för att få fram känslan irl. Gillar den starkt. Jag har tyvärr inte fått svar helt och hållet än om prislappen tillvägagångs sättet mm. Men det kommer förhoppningsvis att lösa sig. Så här tänkte jag mig det hela! Här är några bilder som jag tagit från en fotograferings tillfälle på Linerboard fabriken. Kommer troligen ut i press senare i vinter eller mot nästa sommar. Gillar trucken Den är bara SÅ stor!!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Du skulle inte kunna ha den högsta punken lite längre bak och lite lägre i framkant? rymms man då?
skulle bli en aggresivare framtoning tror jag... Blir det att lacka glaset delvis eller ska du ha det helt genomskinligt? edit: fast ju mer jag tittar på skissen desto mer tilltalade blir den _________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||
Tja Tim!! Skulle det bli av att göra en sådan canopy så kommer den att bli helt olackad. Men jag tror att jag skulle vilja ha "light gray tinted" då det är mycket snyggare men mycket dyrare. Varför jag vill ja den högst i över föraren beror dels på att den blir mer droppformad och ger mindre oroliga luftströmmar rund sidorna och taket. Sen tycker jag att den ger ett lite mer "hungrigt" framåt lutad look... Alla förslag är ju av intresse, Gör gärna ett eget förslag så får jag se!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Varför gör inte rejsas händigaste kille sin egen Canopy????
Det är fullt möjligt att forma en 3mm plexiglas skiva över en plugg innuti en stor ugn (t.ex. sådan man värmer pulverlack i). Bäst resultat får man nog om man vacuumformar, dvs kopplar en dammsugare till en "porös" plugg. Först förvärmer man skivan i ugnen sedan lägger man den på pluggen och drar ner den över pluggen längs kanterna. Sedan kopplar man på undertrycket för att riktigt få till formen. Mellan plugg och glas använder man inoljade tätvävda tygstycken. Man kan även forma det utan vacuum men då kan man bara ha konvexa ytor, kan vara bra att göra det i flera steg. Plugg kan man t.ex. göra i glasfiber som man borrar hål i. Bäst är att snacka med något företag som säljer skivirna de brukar ha koll på tider och temperaturer. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Hehe!! Tjenare! Visst har det slagit mig att göra en egen canopy. Jag har studerat olika typer av messershmidt kåpor. Och kommit fram till att de inte är helt släta i ytan. Inte så kul att få massor av små brytningar i "glaset" framför en. Snacka om roliga skämt glasögon man får inhandla!! Dessa kåpor var tillverkade i Finland av en plastfirma. Är det så dålig kvalla så är det absolut inget man vill framför sig när man kör. Risken är mycket stor att det kan bli samma fenomen om man skulle prova på det själv. Skulle det däremot inte bli av med denna USA firma. Så blir det nog ett kolfibertak istället med platt plastruta som böjts rund i formen. Denna aircraft canopy firma garranterar optiskt perfektion vilket är kanon bra på en 5mm tjock bubbla. Som vi diskuterade tidigare, kom vi fram till att min öppna kupé skapar massor med turbulens och drag, samt och att ett mjukt format tak skulle vara mycket bättre för höga farter. Men nu kommer den riktigt svåra frågan: Vad tycker du om canopy designen i kombination med min kaross i ett rent aerodynamisk perspektiv? Gör jättegärna en paintskiss Ta gärna bilder från min hemsida och rita på http://www.mride.se/Canopy.html _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Tjenare igen! Länge sedan sisst!
Tyvärr har jag blivit tvungen att avbryta planerna med glasbubblan som jag skulle ha över kupén pga av att de inte kunde göra kupan i den storlek och form jag ville ha till en rimlig kostnad.. Synd Hade säkert blivit trevligt! Nej, nu är det bara att gå vidare mot nya mål. För tillfället inväntar jag besked från en rörelshindrad kille ang. hur och "om" han vill handikapp-anpassa farkosten till den grad att han kommer att kunna köra den. Blir mycket spännande!! Skulle det bli av kommer denna farkost att bli ruggigt high tech med bl.a. hydraulisk styrning med styre, elektronisk gas/broms, hel automatisk koppling, el manövrerad växellåda, höj/sänkbar förarstol (60cm) mm mm mm mm. allt givetvis programerbart in i minsta detalj.. För tillfället jobbar jag precis som inom branchen med special anpassning av fordon med inriktning mot rörelshindrade... Så det skulle vara kul att få plocka in mitt eget bygge Nu är det dock inte säkert om det kommer att bli av, så då har jag mina egna "hemliga" planer - Man kan ju aldrig bli utan att göra.. Tog ett snack med G.Uhlander "SFRo" i skeå. Och konstaterade faktumet att det var helt möjligt att bygga om T42 triken till en bil med registrering mm. genom att bygga om den med 4st hjul med samma spårvidd fram som bak. Mycket trevligt kan man säga! Här är ett exempel på hur den kommer att kunna se ut när den är klar. Givetvis kan man byta ut skärmarna (speciellt de bakre) mot betydligt smäckrare typ cykelskärm [url]http://www.motorcities.com/media/image/640/05E21213518840A/2005-Ariel-Atom-Honda-Powered-Street-Legal-Mini-F1-A-640.jpeg [/url] Vad tycker ni? Bättre eller sämre mot nuvarande trehjuling? [/url] _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Allmänt banåkaforum MRIDE T42 TURBO- tråden fortsätter under våra banåkarbilar | << 1, 2, 3 ... 70, 71, 72, 73, 74 >> 13 besök senaste veckan (418727 totalt) |