Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Expeditionsbrandbilen | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 18 besök senaste veckan (24790 totalt) |
Har städat ur ganska mycket grejor. men mycket återstår. Mina verktyg är för små för den här typen av fordon.
mätaren för vattentempen funkar inte. Den verkar funka med bara tändning påslagen, men startar man så faller nålen till vänster så långt det går och stannar där. Givaren har jag mätt till 2Kohm. Den kostade 2600:- på wist så jag felsöker gärna lite mera innan jag prova byta den. Några tips ? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Så när generatorn laddar så funkar inte vattentempen? Nåt potentialproblem kanske? trasig jord är ju en klassiker, kanske kolla jorden mellan motor och chassie eller jorden mellan olika motordelar? Minns jag fick alla möjliga problem en gång när jag missat att sätta tillbaka jorden mellan topp och insug en gång. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
nja, den funkar inte heller riktigt med bara tändningen igång. bara ibland. Jag tog loss instrumenthuset och inspekterade. provade sätta tempmätaren på platsen för bränslemätaren. och där funkar den. misstänker ändå givaren, dom är ju oftast boven. Den har 3st anslutningar. Skall se om jag kan hitta billigare än wist. Fick brev från transportstyrelsen om att blåljus och larm behöver demonteras. Det hade jag ändå tänkt göra. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Det sitter inte nån varningslampa för hög vattentemp? därav 3 anslutningar på givaren. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
hm, hur mycket jag ogillar att erkänna det så kan MaZ vara något på spåret
Det finns en varningslampa och fick tipset på ett annat forumsida (som kan rekommenderas för verktygsmaskiner etc) https://www.maskinisten.net/viewtopi Hursomhelst, kopplade ur varningslampan för generatorn, kontrollerade direkt på batterierna att generatorn inte laddade hade 24.2 volt. Men mätaren uppförde sig på samma sätt. Satte tillbaka lampan med motorn igång, det hördes att den piggnade till lite. Mätte batterierna igen, hade nu 25.x Volt, hm... minsta laget men motorn gick bara på tomgång, så ok. Jag såg inget uppenbart jordfel. men skall kolla mera imorgon. MEN jag såg nu att motorn har dubbla generatorer. Möjligtvis kan det vara 2st seriekopplade 12V. Det kan förklara den klena laddspänningen om ena generatorn inte funkar. Inget övrig att rapportera. Skall hämta en större rörtång imorgon för demontering av slangkopplingar. Behöver en med 85mm nyckelgrepp... jo, moment hjulmuttrar. 525Nm _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
|
||||||
"gubbmeter" :-) ökar åtrdragningsmomentet med magradien? Jag använde den teknken för hjulager, 400Nm (porsche 996 bak) 1meter hävstång och ena foten på stången och den andra på en badrumsvåg. gick att repetera väldigt exakt. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Jag har tänkt lossa befintliga kulan (sitter med en gigantisk låsmutter) och svarva ner den till 50mm, Den verkar vara solid så det borde väl funka. Annars kan man ju byta handske på släpet. Men svarva är gratis. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Det finns 50 kulor med skruvfäste hos de flesta tillbehörsfirmor Man ska vara rädd om kulorna och inte skada dom i onödan. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Haha, nu blev det roligt. nya kulor alltså annars gör det ont. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
_________________ Anders Baudino |
||||||
Tack för tipset, jo volvo var dyra, jag behöver lära mig nya inköpskanaler.
Korrekt. Det är 168cm högt. Dessutom går ramen för lastbilen en bit in och den sticker upp 48cm. Så skall man ha ett fullhöjdsbodel måste man höja på något sätt. Jag har inte bestämt hur jag skall göra ännu. Högen med losskruvade grejor har växt. Och det tyngsta av allt har kommit ut. brandpumpen. Gick rätt enkelt förutom att den väldigt tung. Motorlyft krävdes. Även kardanen som driver den plockade jag loss. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
I onsdag var vi förresten ute och åkte Gammlia 2.1. Det är en cruising som körs i byarna runt Umeå. Vi fastnade på film. Vi är med på slutet vid 12.10. Tror det var ett ovanligt åkdon av reaktionerna hos folk att döma.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Jag hade funderat på någon sorts höjbart tak men du ska ju ha taktält på och det komplicerar saken en smula. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Yttre höjden på taket "bodelen" är bara 2.35 idag. taktältet är 40cm högt. Så det finns plats för både höjning och taktält. kanske höja bodelen 25cm då hamnar man på 3.0m totalt med taktält. I Sverige är "fri höjd" (oskyltade) vägbroar 4.5m. I tyskland 4.0m och. I sverige förekommer ofta 3.6m inom städer osv. Färjor har ofta 3.0 meter maxhöjd för man skall slippa åka med lastbilarna och betala mera. Eller så höjer man 75cm och får 195cm ståhöjd i hela utrymmet. Är nog vettigare. hursomhelst, det ligger i framtiden. Jag skall börja i sommar med att använda brandbilen. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Ett uppskjut på hela delen för att gå från hukhöjd till ståhöjd. Det finns väl hydraultryck mm att tillgå, men det blir en stor grunka som kan fastna på snedden Tex lyft hela lådan och låt golvet vara kvar, så slipper du alla knasiga kanter som ska täta. |
||||||
Att ha taket fällbart är nog inget för mig, för mycket jobb och mekanik som kan krångla.
Men det är alltid kul att fundera på lösningar. Här en en kille som gjort en snygg lösning med fällbart tak. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Andra projekttrådar Expeditionsbrandbilen | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 18 besök senaste veckan (24790 totalt) |