Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Billig banleksak?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (21506 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Båda bilarna överenstämmer exakt på chassisidan! Helt korrekt.

Riktigt samma fördelning blir det dock inte, trots batteri i skuffen. M42-motorn i is:en är VÄLDIGT kort och lätt jämfört med M20B25-sexan.
På racebilarna tror jag man åker med ca 20-30kg mer i en E30 med sexa jämfört med M42 vid lika lättning.

Men visst funkar det att få ballans i en E30 med sexa. Inget snack om saken. Allt beror på HUR extrem man vill vara och när pengapungen säger STOP! Men allt handlar ju med vad man jämför med. Tror/vet att man har "ganska" bra ballans med en 325:a jämfört med mkt annat man stöter på på div. banträffar.

För att inte trötta ut alla andra med för mkt BMW-vinkel så kanske det är smidigare om du mailar mig så ska jag tipsa dig så gått jag kan.

om nu inte ALLA vill veta mina idéer...

Andreas

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



AL skrev:
om nu inte ALLA vill veta mina idéer...

Andreas


Jo kör på!
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Johaan!

Kan jag finna en viss ton av ironi i ditt inlägg...
*grrr* *morr*

Får väl tänka igenom ev. svar 3 ggr nu då så man inte gör fel... :o

Det är ju f*n att man ska vara så storkäftad och självsäker...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Absolut ingen ironi, jag vill gärna veta mer.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41677

Forumägare
Forumägare

Jag håller med, kör på! Jag funderar nämligen på om inte en av det riktigt lätta V8'orna är bättre än de långa sexorna tack vara att du kan sätta vikten längre bak med en V8 (för att den är så kort). Sen vet jag att vissa större sexor är tyngre än de lättaste åttorna t.o.m. men då pratar vi väl de STORA sexorna antar jag?


Hursomhelst, V8 + E30 är ju väl bevisat fungerande i bla SLC...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2471



Som ett inlägg i debatten angående 4-cyl trötta E30 mot motorstarka 6-cyl E30 så kan det ju nämnas att gällande varvrekord i Fynbörsen Cup på Kinnekulle Ring (och ett par andra banor) innehas av Christer Gellerstedt med en 323 E30

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



"Alla två" ville höra iaf... hehe
ok, jag kör utan skyddsnät!

Frågan är: Hur få ballans och vettigt banträffsuppträdande i en 325 E30 (med en limiterad budget ?).

Ska man enbart åka träff med bilen åker inredningen ur. Och en, eller två, racestorlar av enkalre modell installeras. Skillanden i vikt är STOR och det man inte först tror, är hur mkt snabbare det går bara för att man sitter som folk. Placerar man sedan stolen i "fickparkeringsolämplig" höjd får man även till lite lägre CG (center of gravity) och ballansen blir än bättre. (Ergonomitipset är att förlänga rattstången, alt. montera en djupare ratt, en bra bit så att man slipper sitta med allt för böjda ben. (Iom detta placerar du då det tyngsta barlasten i bilen, dig själv, längre bak. Vilket vi i detta fallet ville.) Inte för att det är ALFA-varning, men helt 100 är det inte original. Jag är ca 180cm och gillar iofs att ha ratten ganska nära, men tror denna mod. kan gälla de flesta.) Monterar du inte en båge eller bur så hoppa över 4/6-punktsbältet! Slår du runt är du fast...

För att ytterligare få ner vikten fram kan man montera en lättare huv. Glasfiber väger ca 5 kg och CFRP-dito drygt 3kg. Originalvikten har jag inte här, men den är hög. (Är ngn intresserad kan jag antagligen förmedla kontakt till båda lösningarna.) Som ett enkelt test på om detta gör ngn skillnad kan man göra själv. Ta en huv. Ställ dig med den i nävarna och håll den liknande som den sitter på bilen. Nu svänger du den sidledes en meter åt varje håll så snabbt du kan fram och tillbaka. Ni ser?! Rörelseenergi... :idea:

Bromas är ett hett ämne, särskillt på BMW som används på banträff.
Att M3:orna fortfarande har glidok är skandal... En ren principsak!

För banåka funkar (nyrenoverade) originalbromsar på E30 dock mkt bra. Fräscha originalskivor, bra racevätska, RIKTIGA belägg och stålomspunnet ska stå pall en heldag utan problem.

På dämparfronten skulle jag sattsa på ett beprövat Bilstein Sprintkit, ihop med deras fjädrar. Om man gillar att använda njurbälte vid gatakörning får det bli det sk. "Grp.N regnkittet" ansett för M3:an. Förr var det VÄLDIGT prisvärt på runt 10 kkr, men den senaste förfrågan meddelade att priset var det dubbla. Men jag är inte 100 på att de fattade riktigt vad för delar jag avsåg.

Avseende bussningar kan man köpa mkt rakt över disk hos BMW.
Excentriska, hårdare, topplagringar och bumerangfästen för mer camber respektive caster finns. Men det kostar 3 ggr mer än original.
I bakvagnen finns det oxå likvärdiga bussningar. Sammanfattande om de excentriska bussningar, som på papperet "inte gör mkt skillnad" är att det är som natt och dag att köra med och utan!

Gummi ska man ha i backen oxå. På en E30 behöver man inte/ska inte ha mer än 15" hjul. Original BBS M-technic är nog en av de bättre. Fast iofs vill man kanske ha lite mer offset vid banåka än det ET 24 dessa har. Det gör bilen lite mer snabbstyrd. Men även nervösare. Kombinerar man dock med de excentriska bumerangbussningarna så kompenserar man för detta.
Den främsta fördelen med 15" är dock att man har större möjlighet att få ngn kr över till R-däck. Här ligger en STOR del av körglädje och snabbhet.

Har jag glömt ngt? Ja, massor. Men det är en intruduktion för novisen, som kan apliceras på många platser och bilar.

Vad mer skulle man vilja ha?
Justerbara krängar vore fint för att ballansera upp chassit.
Diffbroms är inte heller fel.
En lite lägre slutväxel kanske.

Men nu känns det som om plånboken för längesedan tagit slut...tyvärr. Men att det finns att göra, det står klart.

Hur man sedan exakt ska lösa saker och ting blir väl långt att ta upp här.
Men den som vill får gärna höra av sig om fjäderkonstanter, specifika lösningar på chassiproblem av klubbrace/bantåkatyp osv osv. Förhoppningsvis kan man vara till lite hjälp.

om ni inte har panikbrådis att fixa "banåkabussningar" och lite annat "nyttigt" till, främst, E30 så är min förhoppningen att kunna lösa detta under vintern på ett "vettigt sätt"... Har redan sagt för mkt, men om/när det är klart låter jag er veta.

Hoppas det gav någon klarhet iaf.

MVH
Andreas

PS Visst är det så M3E30! Tänkte ta upp det, men ngn hann före...
Fast året innan var det en viss 318is som hade 3 av de rekorden... *visslar*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Glömde...

När gammla "hederliga" Team Viking bytte ut sin söndertrimmade M20 i sin E30 och monterade i en Alu.V8:a så blev viktfördelningen bättre/längre bak!

Så visst har du rätt Magnus.

Just nu går det 4 st BMW med V8:a i SLC. Alla, mer eller mindre, toksnabba...

Andreas

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tydligen var jag för långrandig innan, så sista raderna klipptes...

Har du lagt in tråkighetsspärr Magnus?!

om ni inte har panikbrådis att fixa "banåkabussningar" och lite annat "nyttigt" till, främst, E30 så är min förhoppningen att kunna lösa detta under vintern på ett "vettigt sätt"... Har redan sagt för mkt, men om/när det är klart låter jag er veta.

Hoppas det gav någon klarhet iaf.

MVH
Andreas

PS Visst är det så M3E30! Tänkte ta upp det, men ngn hann före...
Fast året innan var det en viss 318is som hade 3 av de rekorden... *visslar*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2471



AL skrev:
Visst är det så M3E30! Tänkte ta upp det, men ngn hann före...


Alltid före

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41677

Forumägare
Forumägare

AL skrev:
Tydligen var jag för långrandig innan, så sista raderna klipptes...

Har du lagt in tråkighetsspärr Magnus?!


Uuups. Vet inte var gränsen går på tecken per post men det var garanterat fältet i databasen som hickade till o inte tyckte du var tillräckligt kort o koncis

Jag skulle nog gilla att köpa en av de där V8 långloppsbilarna... sälja den blåe liksom. Men de står nog ganska högt misstänker jag. Sen ska man inte förringa E36'an! Ravilas E36'a med V8 är ju HELGRYM. Och team yellows otrimmade men toklättade är ju kanon den med!! Sugen sugen sugen... Var är närmaste bank o råna?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



BMW BMW BMW

Fast det är ganska intressant att läsa ändå...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17400


Trådstartare
Nisse C skrev:
BMW BMW BMW

Fast det är ganska intressant att läsa ändå...
Menar du att det finns alternativ?
Som den här tråden har utvecklat sig har jag börjat ångra att jag sålde 323:an jag hade.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Lite alternativ

Porsche 924 (skrev samma sak i din tråd på Lazzat)
Alfetta fyrdörras 80talare, billiga som skam, och funkar på bana.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Audi 924 har jag hört talas om...

Förlåt! Men jag var tvungen. Fyyyy mig!!!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



AL skrev:
Föresten...

Peeter; är det så att den Polo du använder för banåka dubblerar som "frugans shopingvagn"?

Här har man verkligen fått en fin idé till hur man löser "problemet" med att ha varsin bruksvagn, PLUS en leksak...
Inte för att det är panik just nu , men det är en snygg lösning tycker jag.

"om jag bruksåker en *funderar* 325 eller 525 touring, så passar nog den nya 1-serien bra som shoping/banleksak...gärna en M1:a, men den blir nog väl dyr...eller nu vet jag :idea: ! En MINI! Roligaste nybilen denhär sidan -66..."

I drömmarnas värld
Andreas

Fin tanke eller?

Jo, vi har Polon som andrabil och min fru använder den dagligen till och från jobbet och så lånar jag den ibland på helgerna.
Som jag var inne på tidigare så tycker jag att en banbil bör vara så lätt som möjligt. Därför är det inte så dumt att satsa på en mindre bil.
Den större familjebilen, i mitt fall en Passat variant, är eg ganska dumt(dyrt) att köra på bana med. Att jag gjorde det på Kinnekulle senast, berodde enbart på att det ändå var dags att köpa nya framdäck, så då kunde jag lika gärna köra helt slut på dom. Och det gjorde jag med råge...

Andreas, du nämner den nya minin som ett alternativ. Det trodde jag också att det kunde vara, så jag provade nya Cooper S, men måste säga att jag blev besviken på styrkänslan runt "nollpunkten". Har någon annan upplevt samma sak? Sedan är ju priset på tok för högt!!!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tackar för det Peeter!
Mkt listigt må jag säga.

Har bara testat Cooper-varianten, och då på Skånska byvägar. Skitdäcken på den bilen gjorde den inte rättvisa, men roligaste bilen på länge.

Har för få mil i den för att uttala mig om "nollpunktskännslan". Men det var inget jag reagerade över.

Tyvärr är det ju detdär med priset. Billig är den inte!
Men jag vill ha en ändå... Vilken dräpare den skulle kunna bli med liiite mods... Hmmm...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41677

Forumägare
Forumägare

Den Cooper (inte S) som jag provade för något år sen styrde in otroligt fint. Jag minns inte något om "sämre i mitten" känsla? Kan de gjort något med S'en pga den högre effekten? Jag menar framhjulsdrift och uppskruvad effekt kräver ju lite specialpill ibland? Eller var det ett demoåk som misshandlats kanske? Måste nog åka o provköra en S.... hehe!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



AL skrev:
Audi 924 har jag hört talas om...

Förlåt! Men jag var tvungen. Fyyyy mig!!!


Helt ok bil tycker jag. Motorn utvecklades av auto union som på den tiden kontrollerades av Mercedes-Benz. Så man kan säga att bilen har en mercamotor .

Läs mer på http://www.algonet.se/~acjn/porsche/

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag vet hur fort Utson åker med sin i Roadsport.

Men jag kunde inte låta bli... Flåt!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



"Mazda Miata? Ser att du kan få en schysst i Tyskland för 40-50 kkr."


Precis vad jag tänkte, så jag köpte mej en på semestern i somras!

Sålde av min röda Honda Integra Type R först som jag bl.a. tagit licens i och kört med i Lazzats RS-cup där jag faktiskt lyckades vinna lilla klassen i den andra tävlingen. (Snackade en del med dej där "Magnus T" om du minns? Verkar bli ett riktigt bra forum det här förresten!)

Nu har jag iallafall börjat samla på mej grejjer till MX5:an, en japanimporterad bur väntar i garaget tillsammans med 4 st. 15" Advan (Yokohama)-fälgar som ska kläs med R-däck. En Sparco-stol är också införskaffad.

Jag provade bilen på en träff med miataklubben på Björkvik i höstas och måste säga att den gör mycket bra ifrån sej redan original (+H&R fjädrar) så det ska bli otroligt roligt att bygga vidare på den.
Den låga vikten gör verkligen mycket och att den bara har 115hk får man se som en utmaning!

/Tom

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
Allmänt banåkaforum
Billig banleksak?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (21506 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande