Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Försäkring vid bankörning?
<<   1, 2
10986 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41692

Forumägare
Forumägare

Björn skrev:
BTG skrev:
BMWCS/BMWSC har genom en fast och mycket städad ordning (en del tycker säkert töntigt försiktig) fått förtroendet av BMW originalförsäkringar att (genom hårt sträckta tyglar) kunna se till att vagnskada gäller på just klubbens banträffar.

Det är mao ett förtroendeförhållande mellan just BMW originalförsäkring och BMWCS/BMWSC.
Vi som sköter hyfs och ordning på träffarna känner att det tungt åvilar oss att dessa förblir städade tillställningar så BMW originalförsäkring fortsätter att lita på oss. Den som har en "dyrbarare" bil och genom detta känner att hon/han kan använda den på bana för att utvecklas som förare är vad vi förstått tacksam för detta.


www.bmworiginalforsakring.se


Alfaromeo och Alfaklubben har samma deal och den gäller bara på Alfaklubbens träffar.


Nice! Med If?

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2259



BTG skrev:
BMWCS/BMWSC har genom en fast och mycket städad ordning (en del tycker säkert töntigt försiktig) fått förtroendet av BMW originalförsäkringar att (genom hårt sträckta tyglar) kunna se till att vagnskada gäller på just klubbens banträffar.

Det är mao ett förtroendeförhållande mellan just BMW originalförsäkring och BMWCS/BMWSC.
Vi som sköter hyfs och ordning på träffarna känner att det tungt åvilar oss att dessa förblir städade tillställningar så BMW originalförsäkring fortsätter att lita på oss. Den som har en "dyrbarare" bil och genom detta känner att hon/han kan använda den på bana för att utvecklas som förare är vad vi förstått tacksam för detta.


www.bmworiginalforsakring.se



Samma sak med Porscheklubben. Vi har ganska få olyckor/skador på ett år, ibland snurrar någon av och knycklar en skärm, men oftast är bilar som går av i nån fålla och får lacka lite spoilers etc. Det är 90% körning det handlar om. Vill man köra 100% ska man köra någon annanstans och ha råd att skrota bilen man kör.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



Väldigt många har uppfattningen om man bara kallar det för förarutveckling så gäller försäkringen vid bankörning men så är absolut inte fallet. Försäkringsbolagen har hårdnat betydligt i sin syn på vad som gäller under de senaste åren.

Finns det ingen skriftlig överenskommelse mellan arrangören och försäkringsbolaget, eller mellan försäkringstagaren och bolaget är det mycket osäkert om försäkringen gäller.


Genom vårt samarbete med If-skadeförsäkringar så har vi en skriftlig överenskommelse att erbjuda, precis som en del etablerade märkesklubbar, de som har sin bilförsäkring tecknad i If att köra med gällande försäkring vid Procedural Racings Trackdays på Knutstorp.

Som alltid så är givetvis en skada en sak mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget, precis som ute på allmän väg. Man kan alltså inte t.ex. köra med totalt blankslitna däck och förutsätta att försäkringen gäller fullt ut, precis som ute på gatan.


Hemsida: http://proceduralracing.se/

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Dennis H
Timmernabben
Här sen Aug 2007
Inlägg: 301



bullen! skrev:
KristianAE86 skrev:
BMW-klubbens trafikförsäkring gäller väl enbart på BMW-klubbens "trackdays" där det är krav
på bara BMW's samt att alla fordonen är försäkrade ?

Samma sak med Porscheklubben tror jag !


ej helförsäkring med vagnskada?

det är ju en nurburg olycka som lagas av f-bolag här på rejsa. Och en i grannbyn som fick sin evo fixad efter den rullade på sturup. så då måste det varit mer än trafik?


IF är kanon bra, men mycket beror nog på skadereglerarens inställning. Svågern la en Renå Safrane Biturbo på taket på Kinekulle för flera år sedan vid ett provapå tillfälle för allmänheten.
Bilen var försäkrad i Renaultförsäkringar dåvarande Volvia som är återförsäkrat i IF. Vanlig skaderaport fylldes i och banan räknades som enskild väg med bashastighet (70) då det var öppet för allmänheten och inte tävling. Kan ju mycket troligt vara stängare idag...
Denna historia slutade mycket bra och framförallt inga personskador. Ny kaross hittades i Österrike att ersätta den kvaddade med, alltså totalskada men behåll skrotet och laga eller använd delarna thumbs up http://crs-forum.16v.se/viewtopic.php?f=31&t=7393

_________________
Dennis Håkansson
Alpine V6 turbo USA nr:13av21
Alpine V6 turbo "vanlig europa modell"
Alpine 310 4cyl
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Jag hade en bärarm bak som brast på GT3:an i Brünchen på Nürburgring. Sladdade runt och slog sönder bilen över asfaltkanten men var inte i räcket.
Bilen försäkrad hos LF som jag hela tiden haft en dialog med om vad jag gjorde och körde.
Inte tävling och träning inför sade dom, samt att det stod i försäkringsbrevet.
Ringde hem på fredag em när det hänt och fick besked att det bara var att ta ett flyg hem och ombesörja bärgning till närmaste Porschecenter.
Dock hamnade ärendet hos deras gemensamma utlandsavdelning där man inte såg så godögat på det inträffade. LF lokalt fick inprintad historia om race och intog samma inställning när kostnadsförslaget på 252.000.- från Porschecenter Koblenz hamnade i deras brevlåda.
Bilen var färdig men LF vägrade lösa ut den då dom utredde ärendet - i tre månader.
Jag löste själv ut bilen och satte en faktura på LF genom mitt företag - enskilld firma - samma företagsnummer som personnummer, och förutsåg (läs hotade) att driva in den.
Man kollade allt! Interljuver o förhör med bärgare, polis, sträckekontrollant osv. Är det inte träning man kör där med hjälm, speciella bandäck o allt..?

Vi nådde en uppgörelse. Dom sade upp försäkringen och jag flyttade så mkt jag kunde av mina försäkringar där ifrån.
Dock är dom billigast i vissa fall så en del har jag fortfarande kvar där..

Lärdom: det är inte samma snubbe då får prata med när du skadat bilen, som lovar grönt när du tecknar.
Klubbarnas försäkringsuppgörelser är väldigt bra. thumbs up
Numera står det "hastighetskörning under tävlingliknande former" i LF:s försäkringsbrev. Klura på den ni!

_________________
Stefan Larsson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11890



höfläkt skrev:
Numera står det "hastighetskörning under tävlingliknande former" i LF:s försäkringsbrev. Klura på den ni!


Det är faktiskt tom värre än så...villkoret säger även att kaskoförsäkringen (där bla vagnskada ingår om man har vagnskada) inte gäller vid "körning på tävlingsbana"

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
så ingen utan bmwklubben. porcheklubben och alfaklubben (är kanske inte fullständigt korrekta föreningsnamn) är försäkrade på de träffar klubbarna anordnar?

alla andra som tror att dom är (hel)försäkrade på bana är antagligen inte det?

_________________
Sammy Lundin
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



bullen! skrev:
så ingen utan bmwklubben. porcheklubben och alfaklubben (är kanske inte fullständigt korrekta föreningsnamn) är försäkrade på de träffar klubbarna anordnar?

alla andra som tror att dom är (hel)försäkrade på bana är antagligen inte det?


Jodå, men nej! Läs ovan... :-)

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41692

Forumägare
Forumägare

höfläkt skrev:
Numera står det "hastighetskörning under tävlingliknande former" i LF:s försäkringsbrev. Klura på den ni!


Den formuleringen har faktiskt Trygg Hansa haft i en herrans massa år

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41692

Forumägare
Forumägare

höfläkt skrev:

Klubbarnas försäkringsuppgörelser är väldigt bra. thumbs up


Extremt bra. Gör att man faktiskt får en reell chans att veta vad som gäller.

Att som enskild försäkringstagare bli lovad det ena eller andra resulterar i rena gissningstävlingen på om försäkringen faktiskt gäller eller inte i "skarpt läge".

_________________
Magnus Thomé
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
964RS skrev:
bullen! skrev:
så ingen utan bmwklubben. porcheklubben och alfaklubben (är kanske inte fullständigt korrekta föreningsnamn) är försäkrade på de träffar klubbarna anordnar?

alla andra som tror att dom är (hel)försäkrade på bana är antagligen inte det?


Jodå, men nej! Läs ovan... :-)


nog har jag läst alltid. men jag kanske inte har förstått

min fråga är egentligen bara: Kan jag köra och skrota min honda på bana och med 100% säkerhet få ersättning? bilen är 7 veckor gammal och 100% original. inget som slitna däck osv.

_________________
Sammy Lundin
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



bullen! skrev:

nog har jag läst alltid. men jag kanske inte har förstått

min fråga är egentligen bara: Kan jag köra och skrota min honda på bana och med 100% säkerhet få ersättning? bilen är 7 veckor gammal och 100% original. inget som slitna däck osv.


Tyvärr är svaret nej för tillfället

Glad Påsk

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3679



bullen! skrev:
964RS skrev:
bullen! skrev:
så ingen utan bmwklubben. porcheklubben och alfaklubben (är kanske inte fullständigt korrekta föreningsnamn) är försäkrade på de träffar klubbarna anordnar?

alla andra som tror att dom är (hel)försäkrade på bana är antagligen inte det?


Jodå, men nej! Läs ovan... :-)


nog har jag läst alltid. men jag kanske inte har förstått

min fråga är egentligen bara: Kan jag köra och skrota min honda på bana och med 100% säkerhet få ersättning? bilen är 7 veckor gammal och 100% original. inget som slitna däck osv.


Procedural Racing har ett skriftligt avtal med If, vilket man nog får säga är hyfsat unikt utanför föreningsvärlden.

I övrigt skall du förvissa dig om att arrangören har ett skriftligt avtal med ditt bolag eller att du själv har en SKRIFTLIG överenskommelse med ditt bolag. Att försäkringssäljaren säger att det nog är OK kan man inte lita på när det väl händer.

/Anders

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083


Trådstartare
tack för svaret =)

_________________
Sammy Lundin
Citera
Allmänt banåkaforum
Försäkring vid bankörning?
<<   1, 2
10986 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande