Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa! | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18 >> 62 besök senaste veckan (36942 totalt) |
Då är det redan imorgon och det innebär att sprintcupen börjar idag!
Vilken klass du ska köra i har vi redan bestämt, inte samma som jag kör i ... ( jag vill ju ha en rimlig chans att hamna topp tre någon gång och med dig i klassen så minskar chanserna ytterligare så därför ska du köra i C ) Vi ses i eftermiddag _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Wohoo!
Säsongen är igång , livet och glädjen återvänder Då var det dags, i kalendern stod det "Sprint #1", på mätaren efter total nedrivning stod det "90km" (konverterat från miles då iofs)... Jahopp, det var ju inte bra, jag skulle ju ha shakedown innan? Äsch, som sagt - bara lasta in lite verktyg som gardering och gömma bilen på jobbparkeringen mellan alla stora SUV:ar för att hinna iväg så snabbt som möjligt utan att åka och byta bil hemma. Eller just det, det var visst inga SUV:ar jag parkerade bredvid, utan en Toyota Aygo och en Ford Fiesta Lotusen är så liten att även de ser höghusstora ut... Nåja, till saken - Sprinten! Strax innan 15 rullade jag in på Vårgårda, taggad till tusen att lägga bana och börja förbereda Som tur var så fanns även flera flitiga personer tidigt på plats, såsom Johan (Axly), Oskar, Anders mfl så banan var snabbt lagd och vi satte igång. 24 ekipage var på plats dagen till ära, något mindre än vi brukar ha, men en kall torsdag i april (notera: Torsdagen en vecka tidigare så snöade det!) så är det inte så konstigt. Fördel: Vi som var där hann köra nästintill orimligt mycket Resultatet av att en annan deltagare har en lätt konträff (Eller Countach om man vill vara Göteborsk och ordvitsa) Personligen så skulle detta bli väldigt intressant ur två aspekter: 1. Är LHD bättre? 2. Har resten av vinterns jobb gjort nån skillnad i körningen? Jag satte igång och tog först en guide-stint med en som aldrig åkt med, sladdade runt med baken då det var kallt som tusan i backen på 64,58, satte senare två egna stinter på 62,20 samt 61,55 vilket är helt OK som början med en C-bil på gatdäck. Fortsatte ta tiden och peka med hela handen för deltagarna om vem som skulle köra (vilket jag hoppas funkade bra trots att det alltid blir lite kalvar på grönbete-känsla första träffen ). Stinterna senare blev roligare! 60,76 (!) 61,60 (äsch...) 60,24 (!!) 59,24 (!!!) Där satt den! Sub 60 med gatdäck! Men vet ni vad? Efter dessa stinter så tvingade jag ut Samsom (f'låt Johan, men du är så bra på ge feedback om bilar och kan köra, så det är kul att höra vad du tycker) och Gustav Holmdahl i bilen... Jag tyckte det såg ut att gå så bra samtidigt som vårsolen började bli lägre, vinden mojnade och det nästan kändes varmt för att vara första träffen. Foto: Daniel Strigård Då kom tanken "undrar om inte banan är snabb nu?" Jodå, ut i bilen en gång till, kände att "nu börjar det sätta sig var sidorna på bilen finns nu som LHD, må det bära eller brista" och nog så bar det! 57,48 ! Detta blir nog svårt att återupprepa, men så roligt! Det går att köra så fort med småbilar som har bra chassie, även om effekten är blygsamma 120hk... Kanske inte behöver sägas, men känslan för hemvägen var fantastiskt. Körde i karavan med Daniel Strigård i sin Caterham CSR och Per Landfors i sin Porsche Boxster S. Blev en fin och varierad trio av sportbilar som gladde medmännisor. Framförallt så satt jag varje stund i bilen med ett leende på läpparna om hur bra den har blivit. Så svaret på både fråga 1 och 2 från innan, det är skillnad! Som LHD kan reptilhjärnan efter 20 år av konbanekörning placera den mycket bättre som LHD och som svar på fråga 2, den är så mycket mer precis efter vintern! De små glapp som fanns är borta och hjulen pekar bra! Detta kan bli ett roligt år P.S. Det var förväntat regn igår, så jag hade inte ens tvättat bilen inför träffen... kanske var därför det blev uppehåll? Får kanske sluta tvätta Tröstade mig iaf med en after-race-tvätt på lunchen idag _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Grym rapport och sjuk tid. 57 med en bil med värme, torkare och allmän lyx. Blir till att öka för oss med en rörhög till bil. Inom kort tar du bästa tid igen.
Tänk om du hade haft trycksatt insug med en snurra vid grenröret _________________ christian liljekvist |
||||||||
57!
Stört snabbt! Grattis till en fin och jäkligt snabb bil! Tack för provkörningen. Första gången jag kör en mittmotorbil på riktigt. Det känns som om man måste ha en varsam hand på ratten då det var lätt att med för aggressiv instyrning få bakändan att ta ett bredare spår. Greppet fram verkar vara oändligt! Provat att mjuka upp den bak? Eller är det ett mindre problem när man kört fler vändor och verkligen byggt upp greppet i däcken ordentligt? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Återigen, stort tack för lite tid bakom ratten! Elise är en riktigt rolig och grym bil! Man blev inte så lite sugen på ett köp!
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Verkligen skönt, jag hade trivts med den som LHD oavsett men nu känns det underbart! Du måste prova PEter, vi får ta en kör-lunch nån dag
Visst är det otippat snabbt? Jag tror på den berömda nybörjarturen, för det är som en ny bil nu när den är LHD Avsaknaden av effekt är nog min räddning, annars hade även jag lekt indian och kommunicerat med röksignaler längs hela banan
Tack, visst var det otippat snabbt? Är lite förvånad själv Kul att du reflekterar över det, även jag tyckte den var hal i baken på Vårgårda sist, men den har inte betett sig så innan när det varit varmt ute och jag tyckte att beteendet minskade rejält när jag körde Stint 2 med mindre kalla däck. Men samtidigt har jag själv reflekterat över att den eventuellt är lite hård generellt, kanske bör mjukas upp säg 2 klick på dämparna nu när det är gatdäck och inte rdäck? Även om jag gör det runtom så är majoriteten av vikten bak (>60%) så gissar att det får den effekten som du tänker på? Alltid roligt med din input, har du lust så skulle du gärna få provköra och jag testa att justera lite mellan dina provkörningar. Kul med input!
Klart du måste köra lite riktig bil och inte enbart bruksbilar i konbanan, nu vet du hur bilen känns och var nyckeln finns - på återseende _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Mer en allmän reflektion, visst var det halt i Vårgårda?
Framvagnen bet bra på mussen men bakvagnen hade stora problem med greppet. 57 är en sjuk tid, fasen vad bra du kör _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
Det skulle vara superkul att prova på bana också. Rent generellt tror jag på att vi glada amatörer (som dessutom betalar själva) kör fortast i en bil som är snäll och lättkörd. En bil som tydligt signalerar när man närmar sig gränsen även om det i teorin skulle kunna gå fortare med en giftigare setup. I alla fall över ett pass tror jag man är snabbare om full fokus kan läggas på spårval och få precision i sina tangeringspunkter än att vara på helspänn över att bilen kan bita ifrån och skicka en baklänges ut i räcket... Med det sagt, särskilt på din bil som har kort hjulbas och är baktung, tror jag att en så mjuk setup som möjligt är att föredra som man tydligt känner rörelserna i chassiet. Är dina Nitron en- eller tvåvägs justerbara? Suspension Secrets tycker man ska sätta både bump och rebound på mjukaste läget när man ska hitta sin grundsetup. Man börjar med bumpen, kör och känner hur bilen beter sig över ojämnheter och om/hur den hoppar i sidled. Öka bump i intervall om tre klick tills bilen slutar hoppa i sidled och istället känns för hård över ojämnheter. Då backar man tillbaka två klick. Därefter går man på rebounden som fortfarande står på mjukaste läget. Rebounden bestämmer hur mycket snabbt bilen kränger in och ut ur kurvor. Rebound ökas på motsvarande sätt som bumpen till man har en mjuk och kontrollerad rörelse utan att man behåller krängningen i bilen för länge. Ökas rebound ytterligare börjar bilen över- eller understyra och det är just rebound man främst använder som verktyg att finjustera balansen. En för hårt satt rebound låter inte dämparen återgå till sitt körläge utan körhöjden blir kortare och kortare (förutsätter såklart en serie kurvor) till dess att den bottnar och greppet plötsligt försvinner. Kallas jacking. Oavsett hur många olika justermöjligheter man har tycker jag tillvägagångssättet är klokt, att börja i den mjukaste delen av skalan för att inte åka hårdare satta dämpare än vad som verkligen behövs. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||
Förlåt för att jag varit seg på att svara
Det var jättehalt till en början, först framåt kvällen (när du tyvärr redan hade rullat iväg) så tyckte jag att värmen hade börjat sätta sig bra i asfalten. Tack för komplimangen! Övning ger färdighet, vilken tur att det är så kul på att öva i konbana
Helt enig, på alla punkter som jag klippte ut (av mycket bra du skrev!). Jag är nog den som först och mest förespråkar mjuka bilar i konbana, framförallt för de som håller på att lära sig. Varje körning känns det som jag träffar någon som säger "men mil bil är så mjuk, den bara kränger" och svaret jag vill ge är alltid "så bra, då känner du precis vad bilen gör! Låt den känslan sätta sig så du reflekterar över vad bilen faktiskt gör - då kommer du köra fort!". Lotusen har som du säger en kort hjulbas, vet inte om jag skulle kalla den baktung men iaf inte framtung. Elise S2 och Speedster är markant tyngre bak tycker jag, men då är jag rätt van vid modellen. Det vore riktigt kul att faktiskt hinna testa lite själv nån gång med inställningar som du gjorde, det verakr ge snabb och bra utdelning. Kanske smidigast att gå ihop några stycken och hyra Vårgårda själva för att lägga samma bana och testa inställningar en kväll / dag? Jag funderar på att se om jag kan testa lite inställningar på Knutstorp nu efter licenskursen, kanske stanna på trackday dagen efter för att testa lite mer? En bra bansetup och en något mjukare sprintsetup hade inte varit fel! Mina Nitrons är envägsjusterbara, denna modell är det: https://www.elise-shop.com/nitron-nt Idag däremot, Kul-tur! Nu har det varit vår alldeles för länge, kall vår iaf. Så med det sagt så proklamerade jag idag officiell sen-vår och plockade av hardtopen på Lotusen! För första gången sen jag köpte bilen så är den nu färdig med LHD, nya inredningen och äntligen även den färgmatchade störtbågeskonsollen. Stilig, men jag är partisk När kvällssolen ändå var uppe så fick det bli en go tur på ett bra antal mil riktigt kurvig landsväg för att njuta av insugsljud, bromsgnissen och vind i håret. En sån här kväll behöver man inte mer än 120 hästar för att bli riktigt glad! Efter att ha passat på att i egenvalt tempo jobba genom många varianter av kurvor så kan jag konstatera att skillnaden i uppträdande på dessa vägar mot förra året är stor. Både hjulinställning och byte av alla leder har gjort skillnad! Nu skulle den bara behöva "sign of approval", eller ännu hellre en lista över förbättringsmöjligheter i uppträdande. Till det finns det en ypperlig man för intryck och känsla: Janne! Vill du köra Lotus och dricka kaffe snart igen? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Vem kan tacka nej till en sådan inbjudan
Samtidigt så skulle jag uppskatta lite feedback på hur mussen känns nu, sedan du körde den senast så har utväxlingen bytts. framvagnen fått mer camber och blivit 100% länklagrad, Leda coilover utbytta mot Öhlins plus en del annat smått och gott. Den är inte utsorterad på det sätt som jag skulle önska så där får du gärna ha lite åsikter. Detta har förutsättningarna för att bli en riktigt intressant Kultur! Vägarna förbi Niklas har ju bra karaktär för dylika övningar... _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||||
får man följa med tro? /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||
Jag är på Kinnekulle i helgen, men annars kunde det kanske blivit kaffe med bulle vid Allarängens Snickeri (bättre plats än hos mig).
Det är ju fint väder ända tills tisdag, och på måndag em hotar de med nära 20 grader... |
||||||||
I väntan på att Janne sträcker upp handen och gör "tumme upp" för att Mustangen tänder på alla 8 cylindrar hela tiden så passar jag på att köra lite allt möjligt!
På den 1½ vecka som gått sen förra uppdateringen så har jag hunnit med både: -Frukostklubben (Cars and Coffee) -Bruksåka till o från jobbet en vecka -Torsdagsträff med SVKG -Nöjeskörning med en Lotus Exige! Först ut: Frukostklubben på Götaplatsen! Det var kallt, +1 sa termometern förra lördagen vid 05:15 när klockan ringde, men vad gör det när det ska vara soligt och uppehåll? Så 05:55 rullade jag in som dagens första och enda Lotus Elise bland nånstans totalt 80-90 bilar som dök upp mellan 06-08. Riktigt skoj! Flera kändisar härifrån sprang jag på med Bruksåka till o från jobbet får ingen bild denna gång, men nog piggar det upp även en arbetsplats med en lite ovanlig bil. Vädret har varit så bra i veckan så jag har inte ens haft med mig softtopen. Här litar man såklart på att solen skiner i Göteborg Sedan var det torsdagsträff med SVKG! Det blev många mil go körning, framförallt i en härlig trio av 3 riktigt ovanliga bilar: -Alfa Romeo 4C Spider -Ariel Atom -Lotus Elise S1 Tro att vi fick blickar längs vägen när våra tre små men väldigt olika bilar åkte förb. Väl på plats vid cafeet så passade jag på att parkera bredvid Alfan, för att snabbt inse att den är mycket större än vad den ser ut att vara när den står själv Lotus Exige S2! Sedan idag hade jag nöjet att en vän Jens dök upp med sin fina Exige S2 med kompressor, så lika bilar men så otroligt olika! Enklast att summera är "klassisk sportbil och modern sportbil". En lätt och nätt med direktrespons och lekfullhet i steget och en större och kraftigare, med lite fördröjning i effekt för att sen ladda på så mycket mer. En för landsväg och konbana, en för bana och kunna köra ifrån det mesta på motorväg Nu blir det till att göra en till 'nut and bolt check' innan det bär av för Licenskurs med SVKG på Knutstorp och medföljande trackday. Ska vädret vara så här bra kanske det är värt att svida om till rdäck? Fast det blir tråkigt på den totalt 50 mil långa transporten... Nåja, det återstår att se. Flera dagar kvar tills dess _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Ja ojdå, här ligger jag efter 😁
Först var det licenskurs med SVKG, även i år med Stefan Mumm som lekledare. Själv så var jag instruktör för en grupp som vanligt, spannet av bilar var även i år härligt stort med allt från bruksbil till Ferrari på kursen. Ännu roligare var att tre deltagare hade köpt bilen de körde på kursen inom 5 dagar från kursen började 😁 En fin svensksåld elise s1 bredvid min, bägge bilar med tävlingshistorik i flera år i MSCC! Däremellan blev det en Kul-tur med gamla sjuavänner, här med Marcus och Jansa! Sedan var det sprint #2 veckan efter! Kopierar var jag skrev i eftersnackstråden Oops I did it again var det väl nån som sjöng...? Men, vem har vält tidtagningen? Jag vet två här på rejsa iaf men jag är oskyldig Nytt klistermärke för året - vi är igång! Stilstudie! Banan är lagd, solen skiner, alla är förväntansfulla och det är dags för Sprint #2! Men först, man ska åka dit: Idag fick jag sällskap av Anders Jansa i sin Morgan med V8, svenska färgerna gult och blått i två engelska bilar Väl uppe träffade vi direkt Mats med sin Kadett och Jens med sin Exige S2 och nu var det igång, den underbara blandningen av bilar i SVKG Sprint! Snabba tankar från dagen: -Jag älskar min Elise bara mer och mer, den härliga tydliga analoga körningen, med en 120hk bil som trots det går att dra ut på lite ställ i konbana! (sa nån att mittmotor är svår att kontrollera på gränsen?) DEt är en härlig känsla Vet ni vad? Imorgon är det sprint #3! Hur ska man hinna ha så här roligt _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Om den silvriga Suan har lite blått jämte det röda så kan det också vara en MartiniSeven... jag säger inte att han behöver göra så, men vill iaf väcka tanken. Pluspoäng om Marcus har den silvriga. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Klart att ännu en Marcus har en silvrig sjua Världen får ju inte vara för komplicerad Sprint #3! Onödigt lång tid att vänta på att jag uppdaterar här, men visst blev det en Sprint 3 på Vårgårda osm planerat! Denna gång med galet fin högsommarvärme och verkligen inte en dunjacka i sikte, däremot partytält för att folk skulle få skugga Den lille blå parkerad nära tidtagningen... så jag kan göra lite nytta med Här ser man både bilen, mig in action vid tidtagningen och dörren öppen på Lotusen... säkert ett av dagens alla utlån av bilen. Måste säga att det är kul att låna ut denna bil, låta folk testa hur lättkörd den är och hur snabbt man kan göra med en undermotoriserad bil på gatdäck Körningen? Jo... jag kände att det viktigaste var att låta alla andra köra först, så när gemene man hade kört 5 stinter vardera minst så hoppade jag in och drog 3st på raken: 58,55 58,66 58,96 Väldigt jämnt, snabbt för att vara C men inte på något sätt på greppgränsen konstant med bilen, snabbare ska gå! Passade sedan på att skjutsa Per i bilen som numera kör Boxster S 718 och fick då: 58,99 Inte illa för att vara med passagerare! Men som Per snabbt konstaterade, det är läskigt vad den styr in enkelt. Nästan så man tror att man kör mycket långsammare än man gör så med detta kände jag att jag nöjer mig med att iistället för att köra egen bil så guidar jag och kör andras bilar, roligare då var när jag testade Pers Boxster S 718 och satte en 57.xx tid! En tid som skulle varit dagens näst snabbaste, enbart slagen av Christian med sin Estfield Seven som sladdade in på 56.23. Ett härligt tecken på att man måste inte ha en Seven för att köra snabbt En film från när jag och Per är ute med hans bil, helt ocensurerat när vi sitter och kommenterar min körning Däremot så kan jag kostatera att mina bakdäck snart börjar bli slicks... nu är det inte många tiondelar kvar i mönster innan de är olagliga, så efter en lång tids fundering på däck så blev det nu köp!
Nankang NS-2R alltså... Hur tänkte du nu kan man undra? Jo, rätt enkelt. Först och främst så är 225/45-16 en riktigt ovanlig dimension numera och det finns knappt några svänga-vänliga däck alls som inte är rdäck (för jag har redan en uppsättning Kumho V70A på likadana fälgar), så då är Nankang NS-2R ett av alternativen. Det andra alternativet är Yokohama AD08RS, men då jag dels har AD08R nu så vill jag inte ha RS... och samtidigt som AD09 nu har kommit å vill jag hellre vänta på att se om de kommer i 225/45-16 med för den delen, så helt enkelt får det bli NS-2R sålänge. Vem vet? I värsta fall kanske de är riktigt bra på min bil Oavsett vilket så är de TW180 så jag slipper 1s tillägg i sprintcupen Kommande körningar? Nu framgent är det två körningar bokade: -7/7 Gelleråsen med SVKG, häng på om ni vill med! Finns massa platser över -10/7 Konbana, privatkörning på flygfält - kul att prova annan bana och upplägg än SVKG Så nog ska bilen hinna rulla lite till nu, får se om det blir rdäck i konbanan och Gelleråsen eller vad väderprognosen säger _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa! | << 1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18 >> 62 besök senaste veckan (36942 totalt) |