Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa!
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18   >>
62 besök senaste veckan (36942 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1767



El är ju lite populärt idag.
Så jag anser nästa vinter är elkonvertering nästa steg.
Det måste vara piece of cake då Teslas framgångshistoria började med Lotus.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4141



Då är det redan imorgon och det innebär att sprintcupen börjar idag!

Vilken klass du ska köra i har vi redan bestämt, inte samma som jag kör i ... ( jag vill ju ha en rimlig chans att hamna topp tre någon gång och med dig i klassen så minskar chanserna ytterligare så därför ska du köra i C )

Vi ses i eftermiddag

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675




Tack för igår! Bilens förvandling gör sig lika bra i verkligheten som på bild! thumbs up thumbs up

Lika imponerande körning igår som alltid!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518


Trådstartare
Wohoo!
Säsongen är igång , livet och glädjen återvänder


Då var det dags, i kalendern stod det "Sprint #1", på mätaren efter total nedrivning stod det "90km" (konverterat från miles då iofs)... Jahopp, det var ju inte bra, jag skulle ju ha shakedown innan?
Äsch, som sagt - bara lasta in lite verktyg som gardering och gömma bilen på jobbparkeringen mellan alla stora SUV:ar för att hinna iväg så snabbt som möjligt utan att åka och byta bil hemma. Eller just det, det var visst inga SUV:ar jag parkerade bredvid, utan en Toyota Aygo och en Ford Fiesta Lotusen är så liten att även de ser höghusstora ut...

Nåja, till saken - Sprinten!
Strax innan 15 rullade jag in på Vårgårda, taggad till tusen att lägga bana och börja förbereda




Som tur var så fanns även flera flitiga personer tidigt på plats, såsom Johan (Axly), Oskar, Anders mfl så banan var snabbt lagd och vi satte igång.
24 ekipage var på plats dagen till ära, något mindre än vi brukar ha, men en kall torsdag i april (notera: Torsdagen en vecka tidigare så snöade det!) så är det inte så konstigt.
Fördel: Vi som var där hann köra nästintill orimligt mycket



Resultatet av att en annan deltagare har en lätt konträff (Eller Countach om man vill vara Göteborsk och ordvitsa)


Personligen så skulle detta bli väldigt intressant ur två aspekter:
1. Är LHD bättre?
2. Har resten av vinterns jobb gjort nån skillnad i körningen?



Jag satte igång och tog först en guide-stint med en som aldrig åkt med, sladdade runt med baken då det var kallt som tusan i backen på 64,58, satte senare två egna stinter på 62,20 samt 61,55 vilket är helt OK som början med en C-bil på gatdäck.
Fortsatte ta tiden och peka med hela handen för deltagarna om vem som skulle köra (vilket jag hoppas funkade bra trots att det alltid blir lite kalvar på grönbete-känsla första träffen ).
Stinterna senare blev roligare!
60,76 (!)
61,60 (äsch...)
60,24 (!!)
59,24 (!!!) Där satt den! Sub 60 med gatdäck!

Men vet ni vad?
Efter dessa stinter så tvingade jag ut Samsom (f'låt Johan, men du är så bra på ge feedback om bilar och kan köra, så det är kul att höra vad du tycker) och Gustav Holmdahl i bilen... Jag tyckte det såg ut att gå så bra samtidigt som vårsolen började bli lägre, vinden mojnade och det nästan kändes varmt för att vara första träffen.

Foto: Daniel Strigård






Då kom tanken "undrar om inte banan är snabb nu?"
Jodå, ut i bilen en gång till, kände att "nu börjar det sätta sig var sidorna på bilen finns nu som LHD, må det bära eller brista" och nog så bar det!
57,48 !

Detta blir nog svårt att återupprepa, men så roligt! Det går att köra så fort med småbilar som har bra chassie, även om effekten är blygsamma 120hk...
Kanske inte behöver sägas, men känslan för hemvägen var fantastiskt. Körde i karavan med Daniel Strigård i sin Caterham CSR och Per Landfors i sin Porsche Boxster S. Blev en fin och varierad trio av sportbilar som gladde medmännisor. Framförallt så satt jag varje stund i bilen med ett leende på läpparna om hur bra den har blivit.
Så svaret på både fråga 1 och 2 från innan, det är skillnad! Som LHD kan reptilhjärnan efter 20 år av konbanekörning placera den mycket bättre som LHD och som svar på fråga 2, den är så mycket mer precis efter vintern! De små glapp som fanns är borta och hjulen pekar bra!

Detta kan bli ett roligt år thumbs up


P.S.
Det var förväntat regn igår, så jag hade inte ens tvättat bilen inför träffen... kanske var därför det blev uppehåll?
Får kanske sluta tvätta

Tröstade mig iaf med en after-race-tvätt på lunchen idag


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2099



Kul rapport! thumbs up

Härligt att LHD-konverteringen var en hit. Hela biler är ju så helrätt

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
liljekvist
Lödöse
Här sen Feb 2011
Inlägg: 160



Grym rapport och sjuk tid. 57 med en bil med värme, torkare och allmän lyx. Blir till att öka för oss med en rörhög till bil. Inom kort tar du bästa tid igen.

Tänk om du hade haft trycksatt insug med en snurra vid grenröret

_________________
christian liljekvist
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245



57!
Stört snabbt! Grattis till en fin och jäkligt snabb bil!

Tack för provkörningen. Första gången jag kör en mittmotorbil på riktigt.
Det känns som om man måste ha en varsam hand på ratten då det var lätt att med för aggressiv instyrning få bakändan att ta ett bredare spår. Greppet fram verkar vara oändligt!
Provat att mjuka upp den bak?

Eller är det ett mindre problem när man kört fler vändor och verkligen byggt upp greppet i däcken ordentligt?


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1685



Återigen, stort tack för lite tid bakom ratten! Elise är en riktigt rolig och grym bil! Man blev inte så lite sugen på ett köp!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518


Trådstartare
dvorak skrev:
Kul rapport! thumbs up

Härligt att LHD-konverteringen var en hit. Hela biler är ju så helrätt


Verkligen skönt, jag hade trivts med den som LHD oavsett men nu känns det underbart!
Du måste prova PEter, vi får ta en kör-lunch nån dag thumbs up

liljekvist skrev:
Grym rapport och sjuk tid. 57 med en bil med värme, torkare och allmän lyx. Blir till att öka för oss med en rörhög till bil. Inom kort tar du bästa tid igen.

Tänk om du hade haft trycksatt insug med en snurra vid grenröret


Visst är det otippat snabbt? Jag tror på den berömda nybörjarturen, för det är som en ny bil nu när den är LHD

Avsaknaden av effekt är nog min räddning, annars hade även jag lekt indian och kommunicerat med röksignaler längs hela banan

Johan Samson skrev:
57!
Stört snabbt! Grattis till en fin och jäkligt snabb bil!

Tack för provkörningen. Första gången jag kör en mittmotorbil på riktigt.
Det känns som om man måste ha en varsam hand på ratten då det var lätt att med för aggressiv instyrning få bakändan att ta ett bredare spår. Greppet fram verkar vara oändligt!
Provat att mjuka upp den bak?

Eller är det ett mindre problem när man kört fler vändor och verkligen byggt upp greppet i däcken ordentligt?




Tack, visst var det otippat snabbt? Är lite förvånad själv

Kul att du reflekterar över det, även jag tyckte den var hal i baken på Vårgårda sist, men den har inte betett sig så innan när det varit varmt ute och jag tyckte att beteendet minskade rejält när jag körde Stint 2 med mindre kalla däck.
Men samtidigt har jag själv reflekterat över att den eventuellt är lite hård generellt, kanske bör mjukas upp säg 2 klick på dämparna nu när det är gatdäck och inte rdäck? Även om jag gör det runtom så är majoriteten av vikten bak (>60%) så gissar att det får den effekten som du tänker på?

Alltid roligt med din input, har du lust så skulle du gärna få provköra och jag testa att justera lite mellan dina provkörningar. Kul med input!


Gustav_H78 skrev:
Återigen, stort tack för lite tid bakom ratten! Elise är en riktigt rolig och grym bil! Man blev inte så lite sugen på ett köp!


thumbs up
Klart du måste köra lite riktig bil och inte enbart bruksbilar i konbanan, nu vet du hur bilen känns och var nyckeln finns - på återseende

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4141



Mer en allmän reflektion, visst var det halt i Vårgårda?
Framvagnen bet bra på mussen men bakvagnen hade stora problem med greppet.


57 är en sjuk tid, fasen vad bra du kör thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2245



Figgz skrev:
Men samtidigt har jag själv reflekterat över att den eventuellt är lite hård generellt, kanske bör mjukas upp säg 2 klick på dämparna nu när det är gatdäck och inte rdäck?

Alltid roligt med din input, har du lust så skulle du gärna få provköra och jag testa att justera lite mellan dina provkörningar.


Det skulle vara superkul att prova på bana också.

Rent generellt tror jag på att vi glada amatörer (som dessutom betalar själva) kör fortast i en bil som är snäll och lättkörd. En bil som tydligt signalerar när man närmar sig gränsen även om det i teorin skulle kunna gå fortare med en giftigare setup. I alla fall över ett pass tror jag man är snabbare om full fokus kan läggas på spårval och få precision i sina tangeringspunkter än att vara på helspänn över att bilen kan bita ifrån och skicka en baklänges ut i räcket...

Med det sagt, särskilt på din bil som har kort hjulbas och är baktung, tror jag att en så mjuk setup som möjligt är att föredra som man tydligt känner rörelserna i chassiet. Är dina Nitron en- eller tvåvägs justerbara?

Suspension Secrets tycker man ska sätta både bump och rebound på mjukaste läget när man ska hitta sin grundsetup.
Man börjar med bumpen, kör och känner hur bilen beter sig över ojämnheter och om/hur den hoppar i sidled. Öka bump i intervall om tre klick tills bilen slutar hoppa i sidled och istället känns för hård över ojämnheter. Då backar man tillbaka två klick.

Därefter går man på rebounden som fortfarande står på mjukaste läget. Rebounden bestämmer hur mycket snabbt bilen kränger in och ut ur kurvor. Rebound ökas på motsvarande sätt som bumpen till man har en mjuk och kontrollerad rörelse utan att man behåller krängningen i bilen för länge. Ökas rebound ytterligare börjar bilen över- eller understyra och det är just rebound man främst använder som verktyg att finjustera balansen.
En för hårt satt rebound låter inte dämparen återgå till sitt körläge utan körhöjden blir kortare och kortare (förutsätter såklart en serie kurvor) till dess att den bottnar och greppet plötsligt försvinner. Kallas jacking.

Oavsett hur många olika justermöjligheter man har tycker jag tillvägagångssättet är klokt, att börja i den mjukaste delen av skalan för att inte åka hårdare satta dämpare än vad som verkligen behövs.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518


Trådstartare
Förlåt för att jag varit seg på att svara

Janne J skrev:
Mer en allmän reflektion, visst var det halt i Vårgårda?
Framvagnen bet bra på mussen men bakvagnen hade stora problem med greppet.


57 är en sjuk tid, fasen vad bra du kör thumbs up


Det var jättehalt till en början, först framåt kvällen (när du tyvärr redan hade rullat iväg) så tyckte jag att värmen hade börjat sätta sig bra i asfalten.

Tack för komplimangen! Övning ger färdighet, vilken tur att det är så kul på att öva i konbana

Johan Samson skrev:


Rent generellt tror jag på att vi glada amatörer (som dessutom betalar själva) kör fortast i en bil som är snäll och lättkörd.

*klipp*

Med det sagt, särskilt på din bil som har kort hjulbas och är baktung, tror jag att en så mjuk setup som möjligt är att föredra som man tydligt känner rörelserna i chassiet. Är dina Nitron en- eller tvåvägs justerbara?


thumbs up thumbs up
Helt enig, på alla punkter som jag klippte ut (av mycket bra du skrev!). Jag är nog den som först och mest förespråkar mjuka bilar i konbana, framförallt för de som håller på att lära sig.
Varje körning känns det som jag träffar någon som säger "men mil bil är så mjuk, den bara kränger" och svaret jag vill ge är alltid "så bra, då känner du precis vad bilen gör! Låt den känslan sätta sig så du reflekterar över vad bilen faktiskt gör - då kommer du köra fort!".

Lotusen har som du säger en kort hjulbas, vet inte om jag skulle kalla den baktung men iaf inte framtung. Elise S2 och Speedster är markant tyngre bak tycker jag, men då är jag rätt van vid modellen.

Det vore riktigt kul att faktiskt hinna testa lite själv nån gång med inställningar som du gjorde, det verakr ge snabb och bra utdelning. Kanske smidigast att gå ihop några stycken och hyra Vårgårda själva för att lägga samma bana och testa inställningar en kväll / dag?
Jag funderar på att se om jag kan testa lite inställningar på Knutstorp nu efter licenskursen, kanske stanna på trackday dagen efter för att testa lite mer? En bra bansetup och en något mjukare sprintsetup hade inte varit fel!

Mina Nitrons är envägsjusterbara, denna modell är det:
https://www.elise-shop.com/nitron-ntr-fast-road-shocks-40mm-elise-exig . . . .


Idag däremot, Kul-tur!
Nu har det varit vår alldeles för länge, kall vår iaf. Så med det sagt så proklamerade jag idag officiell sen-vår och plockade av hardtopen på Lotusen!
För första gången sen jag köpte bilen så är den nu färdig med LHD, nya inredningen och äntligen även den färgmatchade störtbågeskonsollen.






Stilig, men jag är partisk




När kvällssolen ändå var uppe så fick det bli en go tur på ett bra antal mil riktigt kurvig landsväg för att njuta av insugsljud, bromsgnissen och vind i håret. En sån här kväll behöver man inte mer än 120 hästar för att bli riktigt glad!





Efter att ha passat på att i egenvalt tempo jobba genom många varianter av kurvor så kan jag konstatera att skillnaden i uppträdande på dessa vägar mot förra året är stor. Både hjulinställning och byte av alla leder har gjort skillnad!
Nu skulle den bara behöva "sign of approval", eller ännu hellre en lista över förbättringsmöjligheter i uppträdande. Till det finns det en ypperlig man för intryck och känsla: Janne!
Vill du köra Lotus och dricka kaffe snart igen?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4141



Vem kan tacka nej till en sådan inbjudan

Samtidigt så skulle jag uppskatta lite feedback på hur mussen känns nu, sedan du körde den senast så har utväxlingen bytts. framvagnen fått mer camber och blivit 100% länklagrad, Leda coilover utbytta mot Öhlins plus en del annat smått och gott. Den är inte utsorterad på det sätt som jag skulle önska så där får du gärna ha lite åsikter.

Detta har förutsättningarna för att bli en riktigt intressant Kultur!

Vägarna förbi Niklas har ju bra karaktär för dylika övningar...

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1241



Figgz skrev:


Efter att ha passat på att i egenvalt tempo jobba genom många varianter av kurvor så kan jag konstatera att skillnaden i uppträdande på dessa vägar mot förra året är stor. Både hjulinställning och byte av alla leder har gjort skillnad!
Nu skulle den bara behöva "sign of approval", eller ännu hellre en lista över förbättringsmöjligheter i uppträdande. Till det finns det en ypperlig man för intryck och känsla: Janne!
Vill du köra Lotus och dricka kaffe snart igen?


Janne J skrev:
Vem kan tacka nej till en sådan inbjudan

Samtidigt så skulle jag uppskatta lite feedback på hur mussen känns nu, sedan du körde den senast så har utväxlingen bytts. framvagnen fått mer camber och blivit 100% länklagrad, Leda coilover utbytta mot Öhlins plus en del annat smått och gott. Den är inte utsorterad på det sätt som jag skulle önska så där får du gärna ha lite åsikter.

Detta har förutsättningarna för att bli en riktigt intressant Kultur!

Vägarna förbi Niklas har ju bra karaktär för dylika övningar...


får man följa med tro?

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18699




_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19592



Jag är på Kinnekulle i helgen, men annars kunde det kanske blivit kaffe med bulle vid Allarängens Snickeri (bättre plats än hos mig).

Det är ju fint väder ända tills tisdag, och på måndag em hotar de med nära 20 grader...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Avis!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518


Trådstartare
I väntan på att Janne sträcker upp handen och gör "tumme upp" för att Mustangen tänder på alla 8 cylindrar hela tiden så passar jag på att köra lite allt möjligt!
På den 1½ vecka som gått sen förra uppdateringen så har jag hunnit med både:
-Frukostklubben (Cars and Coffee)
-Bruksåka till o från jobbet en vecka
-Torsdagsträff med SVKG
-Nöjeskörning med en Lotus Exige!


Först ut: Frukostklubben på Götaplatsen!



Det var kallt, +1 sa termometern förra lördagen vid 05:15 när klockan ringde, men vad gör det när det ska vara soligt och uppehåll? Så 05:55 rullade jag in som dagens första och enda Lotus Elise bland nånstans totalt 80-90 bilar som dök upp mellan 06-08. Riktigt skoj!
Flera kändisar härifrån sprang jag på med

Bruksåka till o från jobbet får ingen bild denna gång, men nog piggar det upp även en arbetsplats med en lite ovanlig bil. Vädret har varit så bra i veckan så jag har inte ens haft med mig softtopen. Här litar man såklart på att solen skiner i Göteborg

Sedan var det torsdagsträff med SVKG!
Det blev många mil go körning, framförallt i en härlig trio av 3 riktigt ovanliga bilar:
-Alfa Romeo 4C Spider
-Ariel Atom
-Lotus Elise S1

Tro att vi fick blickar längs vägen när våra tre små men väldigt olika bilar åkte förb. Väl på plats vid cafeet så passade jag på att parkera bredvid Alfan, för att snabbt inse att den är mycket större än vad den ser ut att vara när den står själv





Lotus Exige S2!
Sedan idag hade jag nöjet att en vän Jens dök upp med sin fina Exige S2 med kompressor, så lika bilar men så otroligt olika!




Enklast att summera är "klassisk sportbil och modern sportbil". En lätt och nätt med direktrespons och lekfullhet i steget och en större och kraftigare, med lite fördröjning i effekt för att sen ladda på så mycket mer.
En för landsväg och konbana, en för bana och kunna köra ifrån det mesta på motorväg



Nu blir det till att göra en till 'nut and bolt check' innan det bär av för Licenskurs med SVKG på Knutstorp och medföljande trackday. Ska vädret vara så här bra kanske det är värt att svida om till rdäck? Fast det blir tråkigt på den totalt 50 mil långa transporten...
Nåja, det återstår att se. Flera dagar kvar tills dess

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518


Trådstartare
Ja ojdå, här ligger jag efter 😁

Först var det licenskurs med SVKG, även i år med Stefan Mumm som lekledare.
Själv så var jag instruktör för en grupp som vanligt, spannet av bilar var även i år härligt stort med allt från bruksbil till Ferrari på kursen.
Ännu roligare var att tre deltagare hade köpt bilen de körde på kursen inom 5 dagar från kursen började 😁




En fin svensksåld elise s1 bredvid min, bägge bilar med tävlingshistorik i flera år i MSCC!

Däremellan blev det en Kul-tur med gamla sjuavänner, här med Marcus och Jansa!



Sedan var det sprint #2 veckan efter! Kopierar var jag skrev i eftersnackstråden



Oops I did it again var det väl nån som sjöng...? Men, vem har vält tidtagningen? Jag vet två här på rejsa iaf men jag är oskyldig
Nytt klistermärke för året - vi är igång!



Stilstudie!
Banan är lagd, solen skiner, alla är förväntansfulla och det är dags för Sprint #2!



Men först, man ska åka dit:
Idag fick jag sällskap av Anders Jansa i sin Morgan med V8, svenska färgerna gult och blått i två engelska bilar



Väl uppe träffade vi direkt Mats med sin Kadett och Jens med sin Exige S2

och nu var det igång, den underbara blandningen av bilar i SVKG Sprint!



Snabba tankar från dagen:
-Jag älskar min Elise bara mer och mer, den härliga tydliga analoga körningen, med en 120hk bil som trots det går att dra ut på lite ställ i konbana! (sa nån att mittmotor är svår att kontrollera på gränsen?) DEt är en härlig känsla



Vet ni vad? Imorgon är det sprint #3! Hur ska man hinna ha så här roligt

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11356



Figgz skrev:
Däremellan blev det en Kul-tur med gamla sjuavänner, här med Marcus och Jansa!
[img]https://rejsa.nu/im/user/176/2023-06-14-11-36-05_img_7667.jpeg [/img]


Om den silvriga Suan har lite blått jämte det röda så kan det också vara en MartiniSeven... jag säger inte att han behöver göra så, men vill iaf väcka tanken.

Pluspoäng om Marcus har den silvriga. thumbs up

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6518


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Figgz skrev:
Däremellan blev det en Kul-tur med gamla sjuavänner, här med Marcus och Jansa!
[img]https://rejsa.nu/im/user/176/2023-06-14-11-36-05_img_7667.jpeg [/img]


Om den silvriga Suan har lite blått jämte det röda så kan det också vara en MartiniSeven... jag säger inte att han behöver göra så, men vill iaf väcka tanken.

Pluspoäng om Marcus har den silvriga. thumbs up


Klart att ännu en Marcus har en silvrig sjua Världen får ju inte vara för komplicerad


Sprint #3!
Onödigt lång tid att vänta på att jag uppdaterar här, men visst blev det en Sprint 3 på Vårgårda osm planerat! Denna gång med galet fin högsommarvärme och verkligen inte en dunjacka i sikte, däremot partytält för att folk skulle få skugga


Den lille blå parkerad nära tidtagningen... så jag kan göra lite nytta med


Här ser man både bilen, mig in action vid tidtagningen och dörren öppen på Lotusen... säkert ett av dagens alla utlån av bilen. Måste säga att det är kul att låna ut denna bil, låta folk testa hur lättkörd den är och hur snabbt man kan göra med en undermotoriserad bil på gatdäck


Körningen?
Jo... jag kände att det viktigaste var att låta alla andra köra först, så när gemene man hade kört 5 stinter vardera minst så hoppade jag in och drog 3st på raken:
58,55
58,66
58,96
Väldigt jämnt, snabbt för att vara C men inte på något sätt på greppgränsen konstant med bilen, snabbare ska gå!
Passade sedan på att skjutsa Per i bilen som numera kör Boxster S 718 och fick då:
58,99
Inte illa för att vara med passagerare!
Men som Per snabbt konstaterade, det är läskigt vad den styr in enkelt. Nästan så man tror att man kör mycket långsammare än man gör

så med detta kände jag att jag nöjer mig med att iistället för att köra egen bil så guidar jag och kör andras bilar, roligare då var när jag testade Pers Boxster S 718 och satte en 57.xx tid! En tid som skulle varit dagens näst snabbaste, enbart slagen av Christian med sin Estfield Seven som sladdade in på 56.23. Ett härligt tecken på att man måste inte ha en Seven för att köra snabbt thumbs up



En film från när jag och Per är ute med hans bil, helt ocensurerat när vi sitter och kommenterar min körning

Däremot så kan jag kostatera att mina bakdäck snart börjar bli slicks... nu är det inte många tiondelar kvar i mönster innan de är olagliga, så efter en lång tids fundering på däck så blev det nu köp!


Citat:
Vi har registrerat din beställning den 25-06-2023 av följande artiklar:
Nankang NS-2R 195/50 ZR15 86W XL, Semi-Slick, 180 STREET
Nankang NS-2R 225/45 ZR16 93W XL, Semi-Slick, 180 STREET


Nankang NS-2R alltså... Hur tänkte du nu kan man undra?
Jo, rätt enkelt. Först och främst så är 225/45-16 en riktigt ovanlig dimension numera och det finns knappt några svänga-vänliga däck alls som inte är rdäck (för jag har redan en uppsättning Kumho V70A på likadana fälgar), så då är Nankang NS-2R ett av alternativen.
Det andra alternativet är Yokohama AD08RS, men då jag dels har AD08R nu så vill jag inte ha RS... och samtidigt som AD09 nu har kommit å vill jag hellre vänta på att se om de kommer i 225/45-16 med för den delen, så helt enkelt får det bli NS-2R sålänge. Vem vet? I värsta fall kanske de är riktigt bra på min bil

Oavsett vilket så är de TW180 så jag slipper 1s tillägg i sprintcupen


Kommande körningar?
Nu framgent är det två körningar bokade:
-7/7 Gelleråsen med SVKG, häng på om ni vill med! Finns massa platser över
-10/7 Konbana, privatkörning på flygfält - kul att prova annan bana och upplägg än SVKG

Så nog ska bilen hinna rulla lite till nu, får se om det blir rdäck i konbanan och Gelleråsen eller vad väderprognosen säger


_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1 -99 - Tjolöholm nästa!
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18   >>
62 besök senaste veckan (36942 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande