Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (10495 totalt)
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
21:a januari 2022. Efter att ha testat positivt för covid är jag ändå inte sjukare än att jag kan fortsätta jobba med bilen. Eftersom några rör ska bockas riggar jag upp min rörbock och väger av den så att den står horisontellt. Därefter märker jag ut dragningen av de nedre kardantunnelrören. Jag 3D-printar en klämma som kan hålla rören i rätt position. Det funkar riktigt bra. De första rören bockas och notchas. Den skarpögde ser att kardantunneln ligger lite förskjuten i sidled. Det beror på att motor och låda är förskjutna 30 mm till höger för att ge bättre utrymme för pedalerna. Passageraren får det lite trängre.

Klicka för större bilder!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
23:e till 31:a januari 2022. Övriga golvrör kommer på plats. Jag 3D-printar klammer som håller fast rören i spånskivan. Funkar bra, det också! Jag kapar ur de bakre hjulhusen för att ge plats för kommande rör. Tillverkningen av en övre jigg för kardantunneln påbörjas.











Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
17:e februari 2022. Den övre tvärbalk som utgör övergången från kupé till bakram tillverkas och fästena mot B-stolparna bockas och kapas till.
















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
13:e februari 2022. Den bakre tvärbalken svetsas på plats. Den främre delen av övre kardantunneljiggen färdigställs. En natt när jag inte kan sova kommer jag på en idé som ska visa sig vara genialisk och spara massor med jobb! Med hjälp av CAD-modellen skapar jag 3D-printade notchningsmallar som orienteras med hjälp av vingar för att ändarna ska vara rätt orienterade i förhållande till varann. Mer om detta i ett kommande inlägg.









Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
20:e februari 2022. De övre kardantunnelrören tillverkas och punktas fast. Med hjälp av vingarna på notchningsmallarna orienteras ändarna rätt. Jag ser bara till att de ligger an mot referensplan jag får från CAD:en.

















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
6:e mars 2022. Här kommer ett antal bilder som visar hur jag går till väga för att från CAD-modellen ta reda på hur ett rör ska se ut, skapa notchningsmallar och sen kapa till, mäta in, fixera och slutligen punkta fast röret på plats. Jag har en skala från en talmeter som sitter fäst på garageväggen som är min höjdreferens. Här får jag också kompensera för laserinstrumentets felvisning.

Klicka för större bilder!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
20:e mars 2022. Lite ytterligare rör på plats.








Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
3:e april 2022. Ytterligare rör på plats. Jag börjar förbereda för bakramen genom att kapa bort delar av fjäderbenstornen och ändarna på buren. Jag svetsar också dit lite strategiska förstärkningar för att inte det ska slå sig för mycket när jag kapar bort en massa metall.















Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 469



Fantastiskt bygge, inte mycket att tillägga.
Men får du slut på inspiration rekommenderar jag denna.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/maisel-s-weisse-8657401/

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
10:e april 2022. Det första fyrkantröret till fjädringstornen punktas på plats. Eftersom jag nu har lite högre komfortkrav än tidigare borrar jag stora hål för att fylla rören med byggskum en bit in för att förhindra ljud från fjädringen. Det rör sig för övrigt om pushrodfjädring med Öhlins ILX-dämpare. Det är en dämpartyp som jag konstruerat som används mycket inom alla möjliga former av racing, men som också funkar väldigt bra på gatbilar. En fördel med pushrodfjädringen är att jag bara behöver öppna bakluckan för att justera dämparna. Dessutom ser det coolt ut! Sen kan jag experimentera med olika utväxlingar och progressivitet om jag vill det.

När jag gör lite mätningar ser jag att burkrysset inte är riktigt symmetriskt. Det beror på att jag måttat in det efter de befintliga fjäderbenstornen som inte satt riktigt rätt. Bilen måste ha varit med om en eller flera rejäla krockar då bland annat ena bakskärmen var bytt, en massa småhål hade borrats i taket för att spackel skulle fästa bättre (en vanlig metod i USA förr i tiden) och att bilens undersida var rejält bucklig. När jag sänkte taket och byggde buren för länge sen riktade jag karossen lite, men det gick inte att få allt perfekt. Nu kapar jag bort en bit av burkrysset, så får jag svetsa om det i rätt läge.

För att ytterligare förbättre ljudkomfort och minska risken för avgaser i kupén kommer jag ha en ruta vid den bakre brandväggen. När jag körde med bilen förut höll man på att dö av avgaserna så fort man körde med nervevade sidorutor. Då hade jag ändå lagt ner en massa jobb för att täta av baklucka och alla läckagevägar baktill på bilen.

















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Fantastiskt bygge, inte mycket att tillägga.
Men får du slut på inspiration rekommenderar jag denna.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/maisel-s-weisse-8657401/


Tack Daniel!

Haha, så du är också Hefeweizenfantast! Kanon! Den ska jag prova! Annars är Franziskaner min favorit.
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
23:e april 2022. Jag korrigerar den del av burkrysset som satt lite snett och gör motsvarande jobb på förarsidan som jag gjort på passagerarsidan. Innan jag kan fortsätta med de ramrör som bakre hjälpramen ska sitta fast i måste jag bestämma hjulupphängningsgeometrin. Rören som leder ner till botten på B-stolparna har också kommit på plats.

Jag har försökt på en massa olika sätt att ta reda på koordinaterna för ledpunkterna för alla länkar i bakvagnen. Jag har till och med testat med kontakter på BMW, men inte lyckats. Jag har gjort lite manuella mätningar, men de är nog inte tillräckligt nogranna. Turligt nog har vi skaffat en väldigt fin mätarm på jobbet. Den har både optisk 3D-scanner och mekanisk prob. Dessutom måste jag bestämma hjuldimensioner också, eftersom diametern påverkar geometrin.












Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
29:e maj 2022. Jag demonterar den bakre hjulupphängningen för att lättare kunna scanna den på jobbet senare.




Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
4:e juni 2022. Jag har börjat scanna hjulupphängningen. Jag använder både laserscannern och den mekaniska proben. Egentligen behöver jag inte ha alla ytor perfekt scannade, men det är roligt om det ser bra ut också. Jag lappar lite hål i modellen i Blender. Genom att ställa P-ändar i olika lägen och projicera centrumlinjerna kan jag hitta själva ledpunkten.










Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 296



chevyz240 skrev:
...Som den står nu kommer i princip bara en del av taket och lite av nederdelen av A-stolparna och tröskellådorna att finnas kvar av originalbilen...


Definitionen av ett urspårat projekt?

Ballt bygge och imponerande jobb, hoppas den blir klar inom överskådlig framtid! Kämpa på

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
17:e september 2022. Under sommaren har jag scannat färdigt bakvagnen och lagt in alla delar i CAD:en och passat in dem mot varandra. Dessutom har jag jämfört med min manuellt uppmätta och skapade modell. Den visade sig vara riktigt bra! Efter att ha läst ut alla koordinater för ledpunkterna bygger jag en modell i hjulgeometriprogrammet Shark. Det finns ingen multilänkmodell som stämmer med BMW:s Integrallenkervariant, så jag får bygga upp den själv. Det tar ett rejält tag innan den lirar ordentligt!












Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
patrikh skrev:
chevyz240 skrev:
...Som den står nu kommer i princip bara en del av taket och lite av nederdelen av A-stolparna och tröskellådorna att finnas kvar av originalbilen...


Definitionen av ett urspårat projekt?

Ballt bygge och imponerande jobb, hoppas den blir klar inom överskådlig framtid! Kämpa på


Tack Patrik!

Japp, jag är expert på urspårade projekt! Anledningen till att jag började med den här bilen var att mitt förra projekt spårat ur! Men det här har spårat ur ännu mer!

För länge sen sa jag på skämt att bilen nog blir färdig när jag går i pension. Men eftersom jag troligen pensinerar mig om 3 år är det nog inget skämt längre!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
9:e oktober 2022. Tidigare hade jag ju tänkt bygga om BMW:ns MacPhersonfjädring fram till dubbla A-armar (egentligen multilänk), men nu har jag tänkt om. Med de dubbla nedre spindellederna får man casterförändring när man styr. Om jag bygger om med en övre bärarm blir avståndet mellan nedre leder och den övre kortat med två tredjedelar. Det innebär tre gånger så stor casterförändring. Jag tror inte att det blir bra. Därför lutar det nu åt Corvette C6 eller C7 framvagnsdelar.

Sen har jag i princip spikat däckdimensioner också. Egentligen skulle jag vilja ha breda 17-tumshjul, men eftersom däckutbudet är ganska dåligt där, måste jag gå på större diameter. Eftersom mitt fokus nu inte är lika stort på bankörning som det var ursprungligen, vill jag ha däck som funkar bra på gata och även bra några varv på bana. Både egna erfarenheter från jobbet, däckstester i tidningar plus olika experters utlåtanden har lett mig till Michelin PS4S. I 18-tums diameter är de bredaste 285 mm. Det tycker jag är lite för smalt bak. Går jag till 19 tum finns betydligt större utbud. Nu siktar jag på 305/30-19 bak och 255/35-19 fram. Fram är problemet att det blir knapert med utrymme till ovankant på framskärmen, men det får lösa sig.

Att hitta fälgar som inte är svindyra i rätt dimensioner är inte helt lätt. Speciellt inte eftersom jag har höga krav vad gäller utseende. För kanske 10 år sen kom jag fram till att jag tittat på mer än 3000 olika fälgar på nätet. Nu är det nog betydligt fler. De som ligger bra till nu är Apex SM-10 och Forgestar CF10. OZ Formula HLT kunde vara ett alternativ, även om jag inte giller dem fullt ut.

Med de bakre hjuldimensionerna bestämda kan jag testa olika höjdlägen för bakvagnen för att få rollcenter där jag vill ha det. Planen är att behålla geometrin som den är och sen anpassa framvagnen efter bakvagnen. Om behov finns i framtiden kanske jag modifierar den bakre geometrin.

I och med detta kan jag spika utseendet för bakramen och snart fortsätta svetsa rör!












Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
2:a december 2022. Det här är en liten titt på de bilprojekt jag haft innan Z-an. Sen har det blivit några substitutbilar under tiden jag byggt på Z-an också. Det plus en massa andra skäl har lett till den extremt långa byggtiden. Amazonkombin som var det första projektet påbörjade jag 1980. Detta är del 1!





















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 159


Trådstartare
2:a december 2022. Det här är en liten titt på de bilprojekt jag haft innan Z-an. Sen har det blivit några substitutbilar under tiden jag byggt på Z-an också. Det plus en massa andra skäl har lett till den extremt långa byggtiden. Detta är del 2!





















Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 212



Wow! Vilken rolig läsning! Vilket bygge! Riktigt coolt thumbs up Jag längtar efter fortsättningen

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (10495 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande